رییس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی گفت: سالانه نیم میلیون نفر وارد زندان های کشور می شوند که این آمار بالا است.

سلامت نیوز: رییس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی گفت: سالانه نیم میلیون نفر وارد زندان های کشور می شوند که این آمار بالا است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، اصغر جهانگیر در مراسم تودیع و معارفه مدیران کل سابق و جدید زندان‌های کهگیلویه و بویراحمد افزود: سهم لازم را در زمینه توسعه به استان کهگیلویه و بویراحمد ندادند که این امر از میراث ننگین دوران طاغوت بود. با توسعه نامتوازن استان‌ها شرایطی برای محروم گذاشتن استان‌ها به ارث رسیده که نظام جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌کند این شرایط را متوازن و متعادل کند.

وی بیان کرد: زمانی می توانیم بگوییم در جامعه از امنیت لازم برخوردار هستیم که جامعه به عدالت و انصاف نسبت به اموری که نسبت به مردمش دارد، بپردازد که لازمه آن توسعه متوازن است.

رئیس سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی خاطرنشان کرد: طی سال های گذشته با وجود تلاش های خوبی که صورت گرفته به دلیل فاصله زیادی که بین مناطق برخوردار و محروم وجود داشته همچنان شاهد محرومیت هایی در برخی استان های کشور از جمله استان کهگیلویه و بویراحمد هستیم.

جهانگیر تصریح کرد: امروزه بالا بودن بیکاری و کمبود مکان های مورد نیاز در زمینه های تخصصی باعث شده که بزه هایی همچون سرقت در استان های محروم، از سایر جرائم بالاتر باشد. اگر امروز جرم سرقت در این استان به عنوان اولین جرم شناخته می شود، نشان دهنده کمبودها و محرومیت های موجود در استان کهگیلویه و بویراحمد است؛ بنابراین برای ایجاد امنیت در این استان باید سهم آن داده شود تا به آن جایگاهی که شایسته آن است، نزدیک شود.

وی ادامه داد: ناامنی در یک استان می‌تواند سایر استان‌ها و حتی کشور را ناامن کند؛ بنابراین اگر می‌خواهیم با امنیت بستر توسعه، رفاه و آسایش فراهم شود باید به تمام استان‌های کشور توجه کنیم.

رییس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی عنوان کرد: نظام مقدس جمهوری اسلامی تلاش کرده با مبانی اعتقادی و اخلاقی که بر آن استوار است سهم خود را در این خصوص بپردازد، اما این سهم باید با تلاش تک تک خدمتگزارن نظام تحقق پیدا کند.

جهانگیر تاکید کرد: افرادی که به هر دلیلی خود را همراه قانون نکرده اند به ناچار بحث مجازات ها در مورد آنها مطرح شده است اما باید به این نکته توجه داشته باشیم که زندان به عنوان یک ضرورت ثانویه مورد توجه قرار گیرد. متاسفانه در سال های گذشته قانون گذاران ما به این موضوع توجه لازم را نکردند و ما امروز با تورم کیفری قانون مواجه هستیم، به طوریکه بیش از 1000 عنوان مجرمانه در قانون داریم که نشان دهنده این است که هر کسی را می خواهیم به دلایل مختلف تحویل زندان دهیم.

وی افزود: علاوه بر بحث قانونگذار که به ضرورت های زندان توجه لازم را نداشته و لازم است که در این خصوص تجدید نظر صورت گیرد، کار مجریان قانون اعم از ضابطین و دستگاه های قضایی در مواردی متاسفانه با غفلت هایی همراه بوده و شاهد این هستیم که جمعیت زیادی سالانه وارد زندان ها می شوند، جمعیتی نیست که از باب ضرورت وارد زندان می شوند.

رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی گفت: سالانه نیم میلیون نفر وارد زندان های کشور می شوند که این آمار بالا است و بیش از 50 درصد از این جمعیت حداکثر زیر یک ماه در زندان می مانند که نشان دهنده عدم ضرورت زندان است.

جهانگیر بیان کرد: امروزه سیاست‌های بسیاری از کشورها به نحوی طراحی شده که افراد اگر برای اولین بار مرتکب جرمی شده اند، به زندان برده نمی شوند. افراد را به آموزشگاه ها می فرستند، از مجازات های جایگزین و انجام فعالیت های عام المنفعه استفاده می کنند.

وی تصریح کرد: ما همچون سایر دستگاه‌ها با محدودیت منابع و امکانات روبرو هستیم و ناچاریم که این منابع و امکانات محدود خود را در جایی هزینه کنیم که بازدهی داشته باشد.

جهانگیر با اشاره به دستورالعمل ریاست قوه قضائیه در سال 92 در خصوص جمعیت کیفری و ساماندهی جمعیت زندانی، بیان کرد: در این دستورالعمل آمده است که از مجازات زندان استفاده حداقلی شود و قرارهای متناسب صادر شود. در برخی از بازدیدهای صورت گرفته مشاهده شده که قرارهای نامتناسب برای نگهداری افراد در زندان صادر می شود که این امر علاوه بر دربرداشتن هزینه های زیاد برای دستگاه های قضایی و سازمان زندان ها، زندانی و خانواده های آنها، فرد را نسبت به عملکرد دستگاه مسئله دار می کند.

وی ادامه داد: 25 درصد از زندانیان کشور به صورت تحت قرار هستند که این نشان دهنده این است که باید کار بیشتری در زمینه دادسراها صورت گیرد. در استان کهگیلویه و بویراحمد متوسط تحت قرارها 32 درصد است که از متوسط کشوری بالاتر است؛ بنابراین باید همکاران دستگاه قضایی در این خصوص تلاش بیشتری کنند که زندانی مدت زیادی را بلاتکلیف نماند، البته کمبودهای زیادی در زمینه دادیار و بازپرس در دادسراها وجود دارد که باعث می شود پرونده‌ها به‌موقع بسته نشوند. می توان گفت که ضابطین قضایی نقش زیادی در اطاله دسترسی یا به موقع رسیدگی کردن داشته باشند.

رئیس سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی بیان کرد: بیشتر آمار خودزنی و خودکشی در زندان‌های سراسر دنیا زمانی رخ می دهد که زندانی در شرایط بلاتکلیفی به سر می برد. برخورد ما با زندانیان در شان آنهاست و شان آنها را رعایت و آن‌ها را از حقوق اسلامی شان برخوردار می کنیم.

جهانگیر یادآور شد: با همکاری مجلس و دولت تلاش می کنیم که مشکلات بودجه ای سازمان زندان ها را حل کنیم. دستورالعمل ساماندهی زندانیان می تواند به ما کمک کند تا وضعیت زندانیان تحت قرار را ساماندهی کنیم. باید تلاش کنیم طی جلساتی نگاه ها را یکسان و سیاست ها را واحد کنیم.

رئیس سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی بیان کرد: اگرچه زندان ضرورت است اما زندان جای اشرار و ناامن کنندگان امنیت و نوامیس جامعه است. زندان نباید جای افراد بدهکار و بیمار تبدیل شود به طوریکه امروز 7000 نفر بدهکار دیه، مهریه و نفقه در زندان های کشور وجود دارد که در تلاش هستیم این افراد رهایی پیدا کنند.

جهانگیر تصریح کرد: برای قبل از ورود به زندان برنامه ریزی داریم و در تلاش هستیم که افرادی بی جهت وارد زندان نشوند، کسانی که به نوعی مرتکب تخلفی شدند از مجازات‌های جایگزین استفاده کنیم و امیدواریم طی سال جاری 30 تا 40 هزار نفر در خارج از زندان ها نگهداری کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha