یکشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۴
کد خبر: 144006

یک متخصص بیماری‌های ریوی بی‌تحرکی، صدمات عروقی و انعقادپذیری را از مهم‌ترین عوامل ایجاد کننده آمبولی ریه دانست و گفت: این بیماری می‌تواند منجر به تنگی نفس، کمبود اکسیژن خون، افزایش فشار شریان ریوی، افت فشار خون، از کار افتادن قلب راست و در برخی مواقع مرگ شود.

سلامت نیوز:یک متخصص بیماری‌های ریوی بی‌تحرکی، صدمات عروقی و انعقادپذیری را از مهم‌ترین عوامل ایجاد کننده آمبولی ریه دانست و گفت: این بیماری می‌تواند منجر به تنگی نفس، کمبود اکسیژن خون، افزایش فشار شریان ریوی، افت فشار خون، از کار افتادن قلب راست و در برخی مواقع مرگ شود.

دکتر اردا کیانی در گفت‌و‌گو با آنا، گفت: آمبولی ریه لخته‌هایی است که از قسمت‌های دیگر بدن مانند عروق اندام تحتانی و یا عروق لگن منشا می‌گیرد و به داخل ریه فرستاده می‌شوند که با مسدود کردن عروق ریه باعث ایجاد عوارضی مانند تنگی نفس، کمبود اکسیژن خون و افزایش فشار شریان‌های ریوی می‌شود.

به گفته وی در صورتی که این لخته به مقدار کافی بزرگ باشد منجر به افت فشار خون و از کار افتادن قلب راست و در نهایت در برخی مواقع موجب مرگ می‌شود.

وی با توجه به عوامل تاثیر‌گذار در بروز آمبولی ریه، گفت: بی‌تحرکی، صدمه عروقی و انعقادپذیری از مهم‌ترین عوامل ایجاد آمبولی ریه هستند.

این متخصص بیماری‌های ریوی در ادامه افزود: انعقادپذیری به معنای مستعد بودن بدن فرد به ایجاد انعقاد است که برخی به صورت ژنتیکی به این عارضه مبتلا و برخی دیگر به دنبال انجام برخی اعمال جراحی و یا طی دوران بارداری مستعد می‌شوند.

این استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، عنوان کرد: افراد میانسال و مسن باید در هنگام سفرهای طولانی و بیش از 4 ساعت برای جلوگیری از بروز آمبولی ریه هر یک ساعت از جای خود بلند شوند و قدم بزنند و اگر امکان این مساله فراهم نبود عضلات را خود را برای مدت کوتاهی منقبض و منبسط کنند تا بر اثر بی‌تحرکی لخته خون در پاها ایجاد نشود.

کیانی تصریح کرد: اگر افراد به دنبال اعمال جراحی یا ضربه دچار تنگی نفس ناگهانی، سیاه شدن لب‌ها و درد پهلو شدند باید سریعا به پزشک مراجعه کنند.

این متخصص بیماری‌های ریوی با بیان اینکه بر حسب شدت بیماری، نوع درمان بسیار متفاوت است گفت: امکان دارد پزشک از روش‌هایی مانند دارو درمانی و یا اعمال جراحی برای درمان استفاده کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha