حدود یک سوم اروپایی ها از «بدخوابی» یا «بی خوابی» در رنجند ولی از هر پنج نفر، تنها یک نفر از این مشکل خود آگاهی دارد. عدم رضایت از کیفیت خواب، مسئله ای است که با بالا رفتن سن تشدید هم می شود، بویژه در گروه سنی بالای شصت و پنج سال.

فیلم/ 5 قانون برای درست خوابیدن

سلامت نیوز: حدود یک سوم اروپایی ها از «بدخوابی» یا «بی خوابی» در رنجند ولی از هر پنج نفر، تنها یک نفر از این مشکل خود آگاهی دارد. عدم رضایت از کیفیت خواب، مسئله ای است که با بالا رفتن سن تشدید هم می شود، بویژه در گروه سنی بالای شصت و پنج سال.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از یورونیوز، برای درک بهتر زوایای جدید این مشکل، به بخش «مطالعات خواب» بیمارستان «لُ ویناتیه» شهر لیون فرانسه آمده ایم.

دکتر الن نیکولا از سال 1991 مطالعات خود را بر روی مشکلات بی خوابی متمرکز کرده است. در ابتدا از او می پرسیم که آیا طی سالهای اخیر این مشکل تشدید شده یا برعکس آگاهی نسبت به آن افزایش یافته است؟

دکتر الن نیکولا: «بواسطه تولید داروهای مبارزه با بی خوابی طی سی چهل سال گذشته، آگاهی نسبت به این مشکل بویژه در اروپا افزایش پیدا کرده اما از طرف دیگر، شکایت از بی خوابی هم بالارفته است. بطورکلی بیشتر، مسئله «بدخوابی» است برای اینکه شاهد فشار زیادی بر روی نحوه و شکل خواب در زندگی شهری هستیم.»

تاثیر فن آوری های جدید بر روی این مشکل چیست؟

دکتر الن نیکولا: «در بین فن آوری های جدید، صفحه های نمایش هوشمند مجهز به تکنولوژی «لِد» بیشتر از همه مشکل زا هستند برای اینکه یک نوع نور آبی رنگ از خود ساطع می کنند که تاثیر شدیدی بر ساعت بیولوژیکی بدن، (ساعات خواب و بیداری) می گذارد؛ به این نحو که ساعت خوابیدن را به عقب می اندازند و به همین ترتیب ساعت بیدارشدن را. تاثیرات این مسئله بر روی نسل جوانتر مشهودتر است که نسبت به گذشته دیرتر به رختخواب می روند.»

در جوامع روستایی این طلوع و غروب خورشید بود که ریتم زندگی روزانه مردم را تعیین می کرد ولی شرایط تغییر کرده، تاثیر آن بر مسئله خواب چیست؟

دکتر الن نیکولا: «بشر خود را با جایگزین شدن شب و روز و حتی فصل ها سازگار کرده که البته به نظرم خیلی هم بد نیست. اغلب می گوییم شخصی که بیشترین ضربه را به مسئله خواب زد، ادیسون بود. برای اینکه با کشف الکتریسته بود که معنی و مفهوم شب و تاریکی از بین رفت و این امکان برای بشر بوجود آمد تا بیست و چهار ساعت شبانه روز به کار یا تفریح بپردازد و همه اینها به خواب درست آسیب می رساند.»

برای شناخت بهتر وضعیت هر بیمار و بررسی فعالیت مغزی او در هر دوره خواب، الکترودهای مخصوصی به بدن او وصل می شود و حرکات پلک ها و ماهیچه های فک او هم ثبت می شوند. در برخی موارد، خواب بیمارسبک است، در طی شب چند بار بیدار می شود و نمی تواند از یک خواب پیوسته لذت ببرد. برخی هم از «وقفه تنفسی» یا به اصطلاح «آپنه خواب» در رنجند که باید برای درمان این اختلال، با تجویز پزشک دارو مصرف کنند.

دکتر الن نیکولا: «باید برای خوابیدن یک فضای بسته و آرام را انتخاب کرد که در آن احساس امنیت کنیم و بتوانیم ذهن خود را فقط بر روی یک چیز متمرکز کنیم: خوابیدن. باید کوک کردن ساعت برای بلند شدن را فراموش کرد و هر وقت حس خواب دست داد، به رختخواب رفت.»

 اگر کسی احیانا نصف شب بیدار شد، چه کاری باید انجام دهد؟

دکتر الن نیکولا: «بهتر این است که از جای خود بلند شود. اغلب افراد از ترس اینکه مبادا کاملا بیدار شوند، این کار را نمی کنند. ولی باید بلند شد، جای خود را تغییر داد و به مکانی آرام با نورملایم رفت و شروع به مطالعه کرد تا ذهن به مسئله دیگری معطوف شود. بعد از خواندن چهار پنج صفحه، تمایل به خوابیدن مجددا ایجاد می شود و آنوقت دوباره به رختخواب برمی گردیم و می خوابیم.»

 آیا داشتن تلویزیون در اتاق خواب را توصیه می کنید؟

دکتر الن نیکولا: «نباید در رختخواب تلویزیون تماشا کرد. این که بگوییم خوب من ساعت هشت شب به رختخواب می روم و سه ساعت تلویزیون نگاه می کنم و سر ساعت یازده تلویزیون را خاموش می کنم و می خوابم، تفکر درستی نیست و کارایی ندارد برای اینکه سه ساعت بدن خود را در حالت افقی قرار داده ایم و بدن به هیچ وجه درک نمی کند که در سه ساعت اول مانع خوابیدنش شده ایم و حالا به او فرمان خوابیدن داده ایم. این در حالیست که میل به خوابیدن را در بدنمان بشدت پایین آورده ایم. در ضمن، بواسطه اینکه پیش از خواب سه ساعت در رختخواب بوده ایم، دمای آن افزایش پیدا کرده است. هر چه دمای رختخواب بیشتر باشد، سریع به خواب رفتن هم مشکل تر می شود. در نتیجه نباید در رختخواب نباید تلویزیون تماشا کنیم.»

به اعتقاد دکتر نیکولا برای درست خوابیدن پنج قاعده اصلی وجود دارد: تاریکی، آرامش، دمای ثابت و مطبوع، برخورداری از اتاق خواب و دست آخر خوابیدن و بیدار شدن سر ساعات معمول. البته اگر جزء آندسته از آدمهای خوشبختی باشید که شرایط و شیفت های کاری، بهشان اجازه درست خوابیدن را می دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha