یکشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۷
کد خبر: 144028

عضو هیأت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ضمن تشریح کمبودهایی که بر سر راه طرح تحول سلامت وجود دارد، از آموزش پزشکان عمومی مجرب برای اجرای برنامه پزشک خانواده در سال 94 خبر داد.

سلامت نیوز: عضو هیأت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ضمن تشریح کمبودهایی که بر سر راه طرح تحول سلامت وجود دارد، از آموزش پزشکان عمومی مجرب برای اجرای برنامه پزشک خانواده در سال 94 خبر داد.

رسول خضری در گفت و گو با پانا، با اشاره به کاهش پرداخت هزینه های درمان از جیب مردم در طرح تحول سلامت گفت: مهم ترین بحث اجرای این طرح هزینه های کمرشکن درمان و بار سنگین هزینه بیماری بر خانواده ها بود که خوشبختانه با اجرای این طرح میزان پرداختی از جیب مردم کاهش پیدا کرد به طوری که پیش از اجرای طرح تحول سلامت، میزان پرداختی از جیب مردم 37 درصد بود که در حال حاضر با اجرای این طرح به 6 درصد رسیده است.

وی افزود: از طرفی بیمه 8 میلیون و 200 هزار نفر که از هر نوع بیمه ای محروم بودند نیز حرکت مطلوبی بود که در طول 21 سال گذشته مورد غفلت واقع شده بود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه اجرای طرح تحول نظام سلامت یکی از بهترین طرح های وزارت بهداشت طی سال های گذشته است، اظهار داشت: این طرح کم و کاستی هایی دارد که باید در گام های بعدی به آن توجه شود. اجرای طرح تحول نظام سلامت هنوز یکساله نشده و در آستانه یکسالگی قرار دارد و نمی توان به این زودی درباره نتیجه موفقیت آن صحبت کرد.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: مهم ترین کمبود طرح تحول سلامت نظام ارجاع و سطح بندی پزشک خانواده است که باید زیرساخت های آن در همه شهرهای کشور آماده شود. همچنین پزشکان عمومی ما از لحاظ آموزش نیاز به بازنگری دارند و آموزش پزشک مجرب در این سیستم و راهنمای بالینی نیز باید مد نظر قرار گیرد که این کار در سال جاری محقق می شود.

خضری یادآور شد: همچنین یکی از نگرانی های ما در اجرای طرح تحول نظام سلامت بحث تامین منابع پایدار مالی طرح است چرا که طرحی به این وسعت نباید بدون منابع مالی بماند و اعتبارات آن همواره باید جاری باشد. خوشبختانه با مساعدت هایی که صورت گرفته سلامت در سال 94 در اولویت چهارم قرار گرفته و اعتبارات خوبی به این طرح تخصیص یافته است.

لازم به ذکر است، طرح تحول نظام سلامت پس از ابلاغ سیاست های کلی از سوی مقام معظم رهبری در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفت و از 15 اردیبهشت ماه سال 93 اجرای آن کلید خورد. در این راستا ۸ بسته خدمتی سلامت (کاهش میزان پرداختی بیماران بستری در بیمارستان‌های علوم پزشکی، حمایت از ماندگاری پزشکان در بیمارستان های مناطق محروم، حضور پزشكان متخصص مقیم، ارتقای کیفیت خدمات ویزیت، ارتقای کیفیت هتلینگ، ترویج زایمان طبیعی، نظارت بر حسن اجرای برنامه های تحول سلامت، تعرفه گذاری خدمات سلامت، و تکمیل حلقه حفاظتی مردم در مقابل هزینه های سلامت) جهت اهداف حوزه سلامت و تحقق اهداف سیاست های ابلاغی ارائه شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha