توزیع مواد مخدر از سوی دولت، طرحی بود که برای کاهش قاچاق مواد مخدر و پایین آوردن مصرف ارائه شد، اما این طرح با وجود اینکه در بسیاری از کشورها مانند سوئیس اجرا شده و توانسته تا حدودی وضعیت مصرف مواد مخدر را سامان دهد، در ایران مخالفان خود را دارد.

مواد مخدر در دوراهی توزیع دولتی و قاچاق

سلامت نیوز:توزیع مواد مخدر از سوی دولت، طرحی بود که برای کاهش قاچاق مواد مخدر و پایین آوردن مصرف ارائه شد، اما این طرح با وجود اینکه در بسیاری از کشورها مانند سوئیس اجرا شده و توانسته تا حدودی وضعیت مصرف مواد مخدر را سامان دهد، در ایران مخالفان خود را دارد.


به گزارش سلامت نیوز ، روزنامه فرهیختگان در ادامه نوشت: پیش از این سعید صفاتیان، رئیس کارگروه کاهش تقاضا در کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام، در مورد این طرح گفته بود: «توزیع مواد مخدر و ایجاد اتاق‌های امن تزریق و توزیع رایگان سرنگ به روش سوئیسی معروف است. این روش بر اصل توزیع مواد مخدر توسط دولت استوار است. ما نیز باید برای گسترش برنامه‌های کاهش آسیب، چند کار از جمله ایجاد اتاق‌های امن تزریق برای معتادان خاص در محل‌های خاص، توزیع سرنگ و توزیع مواد مخدر را در دستور کار قرار دهیم که اگر دولت دهم اجازه اجرای این طرح را می‌داد مانع شیوع استفاده از روانگردان‌ها در جامعه می‌شد و تا این حد شاهد شیوع مصرف روانگردان‌ها در کشور نبودیم.»


اما دیروز سردارعلی مویدی، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا در اولین نشست خبری خود در سال جدید در مورد توزیع مواد مخدر ازسوی دولت گفت: «با توزیع مواد مخدر ازسوی دولت مخالف هستم و اینکه برخی معتقدند می‌توانیم با این کار به کاهش مصرف مواد مخدر برسیم، اشتباه است زیرا وظیفه ما مبارزه با مواد مخدر است نه توزیع آن.»


او معتقد است: «کشورهایی که این طرح را اجرا کرده‌اند با مشکلات دیگری رو‌به‌رو شده‌اند. بر این باور هستم که توزیع مواد مخدر توسط دولت راهکاری برای مبارزه با افزایش مصرف مواد مخدر در کشور نیست و با این طرح مخالف هستم.»
سردار مویدی در مورد تعداد آشپزخانه‌های صنعتی درکشور نیز سخن گفت و افزود: «250 آشپزخانه در کل کشور در سال 93 کشف شده است که حدود 200 آشپزخانه در تهران و حومه بوده است.»


او همچنین در مورد میزان کشفیات در سال 93 عنوان کرد: «490 تن انواع مواد مخدر پارسال کشف و ضبط شد که از این میزان 390تن تریاک، 70 تن حشیش، 10 تن هروئین، هشت تن مرفین و 15 تن سایر مواد مخدر بوده است. همچنین در این مدت 96 نفر از سوداگران مرگ که مجهز به سلاح بودند در درگیری با ماموران پلیس به هلاکت رسیدند و 45 نفر از آنان در این درگیری‌ها مجروح شدند و متاسفانه 10 نفر از ماموران ما نیز در راه مبارزه با موادمخدر به فیض شهادت نائل آمدند.»

 طرحی که به داد مواد مخدر می‌رسد
طرح توزیع مواد مخدر توسط دولت می‌تواند به داد وضعیت مصرف مواد مخدر کشور برسد. محمدحسین قربانی، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی  گفت: «طرح توزیع مواد مخدر توسط دولت می‌تواند به کاهش ترانزیت مواد مخدرکمک ‌کند. همچنین افرادی که سالانه برای مبارزه با موادمخدر فعالیت می‌کنند، می‌توانند در عرصه‌های دیگر فعال باشند. بنابراین اگر با این دید که بسیاری از این افراد بیمار هستند به این موضوع نگاه کنیم آن وقت توزیع موادی را که مصرف می‌کنند کاری نامناسب نمی‌دانیم.»


به گفته او، توزیع مواد توسط دولت بین مصرف‌کنندگان به میزان مصرف‌شان در اتاق‌های امن می‌تواند راهکاری باشد برای جلوگیری از بیماری‌هایی که بین این افراد شیوع پیدا می‌کند، البته این طرح نیاز به کار کارشناسی‌تر دارد تا بتوان بدون نقص آن را اجرا کرد.
قربانی همچنین در پاسخ به سخنان سردار مویدی، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا که گفته بود با اجرای این طرح مخالف هستم زیرا کار ما مبارزه است نه توزیع مواد، گفت: «نگاه ایشان به موضوع مواد مخدر امنیتی است، زیرا وظیفه ذاتی پلیس مبارزه با مواد مخدر برخورد و دستگیری است اما به نظر من پلیس، قوه قضائیه، کارشناس‌ها و... در این حوزه می‌توانند راهکاری را ارائه دهند که طرح را به بهترین شکل اجرا کنیم. آنها باید در یک جلسه نظرهای خود را بگویند.»

 متادون و شربت تریاک توزیع شود
آذرخش مکری، معاون آموزشی مرکز ملی مطالعات اعتیاد، روانپزشک و استاد دانشگاه تهران گفت: «با توزیع شربت تریاک و متادون بین بیماران موافق هستم، اما با اینکه به مصرف‌کنندگان مثلا شیشه بدهند و بعد او برود کسی را بکشد اصلا موافق نیستم.»
او تاکید کرد: «دولت اگر طرح توزیع متادون و شربت تریاک را تقویت کند، می‌تواند به کاهش مصرف‌کنندگان کمک کند، اما اینکه پاتوقی را برای مصرف مواد معتادان فراهم کند، کار درستی نیست.»
باید منتظر تصمیمات جدیدی برای مبارزه با قاچاق و مصرف مواد مخدر بود. تعداد معتادان کشور و آمار دستگیرشدگان در زمینه قاچاق و سوءمصرف مواد مخدر حکایت از آن دارد که برنامه‌هایی که تاکنون برای مبارزه در این حوزه به اجرا درآمده موفق نبوده است. برخی توزیع مواد مخدر بین معتادان ازسوی دولت را عاملی برای کنترل میزان ورود و خروج و مصرف مواد می‌دانند و برخی معتقدند این کار جایگاه دولت را از مبارزه با مواد مخدر به توزیع‌کننده مواد مخدر تبدیل می‌کند و این اقدام درستی نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha