وزیر بهداشت از تشخیص به موقع سرطان سینه به عنوان مهمترین نیاز درمانی زنان و چالش كمبود پرستار مرد در وزارت بهداشت خبر داد و گفت: 87 درصد پرستاران كشور و 65درصد فارغ التحصیلان پزشكی زن هستند و این دو چالش‌های جدی برای اجرای طرح انطباق جنسیتی است.

كامران باقری لنكرانی امروز در یك نشست خبری به مناسبت جشنواره فرهنگی دانشجویان علوم پزشكی در وزارت بهداشت در پاسخ به فارس درباره اجرای طرح انطباق جسیتی در دانشگاه‌های علوم پزشكی توضیح داد: اجرای طرح انطباق مصوب مجلس و قانونی است كه 14 سال پیش مصوب شده است. هدف از این قانون توجه به حق بیماران در دسترسی به پزشك همجنس است.
وی گفت: شورای انطباق متشكل از دو نفر نماینده مجلس و نمایندگان وزیر بهداشت تشكیل شده و فعال است، محوریت اجرای این طرح تامین رضایتمندی بیماران است و تلاش می‌شود با تامین متخصصان و پرسنل هم جنس برای بیماران به نقطه ایده‌آلی از این نظر برسیم.
وی افزود: در سیستم سلامت كشور متخصصان با مهارت و دانش بالا كه برای خدمت رسانی به بیماران احساس مسئولیت می‌كنند كم نداریم، مهمترین نیاز تامین متخصصان زنان و زایمان است. به همین علت طی سال‌های اخیر شاهد تربیت بیشتر این متخصصان از گروه زنان هستیم و شاهد ارتقای كیفی خدمات متخصصان زن در گروه تخصصی زنان هستیم.
وی اضافه كرد: متخصص جراح عمومی زن و اورولوژیست زن نیز كم نداریم و به طور كلی به سمت ایجاد بیمارستان‌های مخصوص زنان در كشور در حال حركتیم، نمونه این مراكز بیمارستان مهدیه تهران است، بیمارستان آرش و بیمارستان میرزاكوچك خان تهران نیز به این سمت پیش می‌روند، در اصفهان نیز بیمارستان شهید بهشتی مخصوص بانوان شده است و این حركت در شهرهای دیگر نیز پیگیری می‌شود.
باقری لنكرانی گفت:‌ مهمترین چالش و نیاز درمانی زنان در كشور ما و در تمام دنیا سرطان سینه است كه بعد از بیماری سرطان پوست شایعترین نوع سرطان در دنیاست، برای كنترل این بیماری بیش از درمان نیازمند خدمات پیشگیرانه و تشخیص به موقع هستیم كه در تلاشیم این نوع خدمات را با تامین تجهیزات مناسب در كشور گسترش دهیم.
وزیر بهداشت افزود: مشكل دیگری كه در اجرای طرح انطباق مطرح است كمبود پرستار مرد است، در زمان حاضر 87درصد پرستاران كشور خانم هستند و تامین پرستار مرد برای مراكز درمانی اكنون از چالش‌های جدی بیمارستان‌هاست، 65درصد فارغ التحصیلان پزشكی نیز زن هستند در حالی كه 51 درصد جمعیت كشور مرد هستند بنابراین در اجرای طرح انطباق با چالش معكوس مواجه هستیم.
وی ادامه داد: ایجاد خوابگاه‌های حیات مركزی برای رفاه و آزادی عمل بیشتر دختران در دستور كار وزارت بهداشت است، ساخت این نوع خوابگاه‌ها در 7 استان شروع شده است و در هر جایی كه زمین لازم برای ساخت این نوع خوابگاهها تامین شود، خوابگاههای جدید دختران با استفاده از این الگو و تیپ خوابگاهی ساخته می‌شود تا فضای بهتری برای فعالیت و ورزش دختران دانشجو با معیارهای شرعی فراهم شود.
وی درباره اعزام متخضصان به مناطق محروم گفت: سال 83 در مجموع 800 پزشك متخصص به مناطق محروم اعزام شدند كه تعداد زیادی از آنان نیز نرفتند اما امسال 1400پزشك متخصص به مناطق محروم اعزام شدند و اعلام كردیم هر كس نرود اجازه طبابت در هیچ نقطه از ایران نخواهد داشت.
وزیر بهداشت ادامه داد:‌ در برخی شهرهای كشور نسبت به سال 83 رشد 100درصدی اعزام پزشك متخصص داشتیم اما مسئله این است كه پزشكان ما با نجابت می‌پذیرند كه به این مناطق بروند زیرا بعد از حداقل 11سال تحصیل بعد از دیپلم به جایی برای كار می‌روند كه كمترین امكانات زندگی را هم ندارد به همین علت برای تامین حداقل نیاز پزشكان كه مسكن است، از سال 85 ساخت مسكن پزشكان متخصص در شهرهای زیر 100هزار نفر مناطق محروم را آغاز كردیم.
وی گفت:‌ پرداخت كمك هزینه‌های تشویقی به پزشكان متخصص در مناطق محروم اكنون از محل درآمد اختصاصی دانشگاه‌های علوم پزشكی پرداخت می‌‌شود اما درصددیم برای سال 88 ردیف بودجه اختصاصی را با حمایت رئیس جمهوری برای تشویق پزشكان متخصص به ماندگاری در مناطق محروم بگیریم.
باقری لنكرانی اضافه كرد: اقدام دیگر برای تامین متخصصان در مناطق محروم پذیرش بومی مازاد بر ظرفیت در دوره‌های تخصصی دانشگاه‌های علوم پزشكی است كه اطمینان بیشتری در ماندگاری آنان داشته باشنیم، البته برای این كار حداقل های استانداردهای آموزشی حتماً در نظر گرفته می شود، سال گذشته 130 نفر از طریق ظرفیت مازاد دانشگاه‌های علوم پزشكی به صورت بومی پذیرش شدند.
وی ادامه داد: نیاز به پزشك متخصص در بیمارستان‌های مناطق محروم بالاست و هر قدر كه پزشك اعزام شود باز هم اعلام نیاز می‌كنند، بنابراین تلاش شده در بیمارستان‌های بالای 96 تخت خواب تمام شهرهای زیر 100 هزار نفر 5 تخصص اصلی مورد نیاز را تامین كنیم.

وزارت بهداشت سرانه درمان 6500 تومانی را قبول ندارد

وی با اشاره به موضوع كسر بودجه وزارت بهداشت گفت: كسر اعتبار وزارت بهداشت امسال با محاسبه بدهی سال‌های گذشته 1600میلیارد تومان است كه 600 میلیارد تومان آن بدهی سال‌های گذشته و هزار میلیاردتومان آن كسری امسال است در لایحه متمم بود كه از محل جا به جایی اعتبارات منابع آن تامین می شود و نه افزایش سقف بودجه از كل رقم 6 هزار و 250 میلیارد تومان آن حدود 400 میلیارد تومان برای وزارت بهداشت در نظر گرفته شده است كه البته پس از موافقت مجلس با كلیت آن امكان تغییر در رقم اعتبار دستگاه‌های اجرای از جمله وزارت بهداشت وجود دارد.
وزیر بهداشت گفت: اشكالی كه در نظام بودجه ریزی كشور از 14سال پیش به وجود آ‌مده است، خودگردانی بیمارستان‌هاست، مسئله دیگر نظام تحمیل شده تعرفه‌گذاری خدمات پزشك است و بالاخره تجمیع نبود منابع بیمه‌ای در كشور است كه مدیریت منابع مالی را با مشكل مواجه كرده است، به همین علت بیشتر منابع بیمه‌ای به سمت خدمات سرپایی می‌رود، بخشی از آن قابل قبول است اما بخش زیادی از آن به خصوص خدمات القایی تصویربرداری باید خذف شود.
وی افزود: تنها راه حل مشكلات مالی نظام سلامت اجرای كامل نظام ارجاع با محوریت پزشك خانواده است كه اگر با همكاری معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری منابع مالی آن برای سال آینده تامین شود، اجرای آن در شهرها نقش بزرگی در كاهش هدررفتن منابع مالی سلامت و ارتقای سلامت مردم خواهد داشت.
وی گفت: درباره سرانه درمان نیز مصوبه شورای عالی بیمه( مبنی بر سرانه درمان 6500 تومانی برای سال آینده) مورد قبول وزارت بهداشت نیست و ما درباره آن حرف داریم، نماینده وزارت بهداشت نیز صورتجلسه آن را امضا نكرده است، منتظریم تا این مصوبه به هیئت وزیران بیاید تا رسماً نظر وزارت بهداشت را اعلام كنیم البته قبل از آن نظر وزارت بهداشت را درباره سرانه درمان به معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری قبل از نهایی شدن بودجه اعلام می‌كنیم.
باقری لنكرانی درباره مشكلات بهداشتی و درمانی مردم غزه نیز گفت: وزارت بهداشت طی مكاتباتی با تمام وزرای بهداشت جهان و مسئولان سازمان سلامت جهانی از آنها خواسته است كه برای تامین سلامت مردم این منطقه و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به مردم این منطقه اقدام كنند، برای اعزام پزشك و پرستار به این منطقه نیز آ‌ماده‌ایم، بیمارستان‌های دولتی و خصوصی كشور نیز برای پذیرش بیماران غزه با استفاده از ظرفیت مازادشان اعلام آمادگی كرده‌اند و حتی آمادگی تاسیس یك بیمارستان صحرایی در مرز غزه با مصر را هم اعلام كرده‌ایم اما هنوز امكان هیچ یك از این اقدامات میسر نشده است.
وی افزود: تاكنون دو هواپیمای شامل محموله های دارو و غذا توسط هلال احمر ایران برای مردم غزه ارسال شده است، یك كشتی حامل كمكهای امدادی نیز با همین منظور از ایران حركت كرده كه منتظریم ببینیم سرنوشت آن چه می‌شود.
وزیر بهداشت در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار فارس درباره نحوه اجرای انتخابات نظام پزشكی گفت: وزارت بهداشت از هیچ یك از طرف‌های انتخابات نظام پزشكی حمایت نمی‌كند و بی‌طرفانه برای اجرای یك انتخابات سالم و پر شور تلاش می‌كند، تلاش ما این است كه با اطلاع رسانی شاهد بیشترین مشاركت جامعه پزشكی و در هنگام رای دادن باشیم و از تمام طیف‌ها و سلایق سیاسی و صنفی پزشكان اكنون نامزد انتخاباتی وجود دارد و میزان رد صلاحیت‌ها نیز بسیار اندك و كمتر از همیشه بوده است.
وی گفت: مشكلی كه سال‌های گذشته در انتخابات نظام پزشكی مطرح بوده مشاركت پایین جامعه پزشكی در تهران بوده كه حدود 10درصد این افراد در تهران رای دادند امیدواریم كه این مشاركت در دوره اخیر انتخابات نظام پزشكی بیشتر شود.

*دفاع وزیر بهداشت از عملكرد معاونت دانشجویی

باقری لنكرانی عملكرد معاونت دانشجویی وزارت بهداشت را نیز مثبت ارزیابی كرد و گفت: اگر امروز برای ایجاد این معاونت اقدام می‌كردیم با توجه به مصوبه قانون خدمات كشوری امكان ایجاد این معاونت نبود، معاونت دانشجویی وزارت بهداشت در سال جاری با برگزاری المپیاد دانشجویی دختران و پسران عملكرد مناسبی داشته است.
وی افزود: ایجاد مراكز مشاوره و كارگاه‌های مهارت زندگی در خوابگاه‌های دانشجویی، تجهیز خوابگاه‌های دانشجویی به وسایل ورزشی و افزایش سرانه ورزشی دانشگاه‌های علوم پزشكی حاصل فعالیت معاونت دانشجویی وزارت بهداشت است.
وی اضافه كرد: آمارهایی كه درباره شیوع بالاتر رفتارهای پر خطر بین دانشجویان پزشكی اعلام می شود به علت كم بودن میزان نمونه گیری و انتخاب نمونه ها از مراكز با آسیب پذیری بالاتر قابل قبول نیست و ارزیابی های وزارت بهداشت نشان می دهد كه شیوع رفتارهای پر خطر در بین دانشجویان دانشگاههای علوم پزشكی كمتر جمعیت عمومی كشور است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha