دوشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۳
کد خبر: 144066

ورود واحدهای سیار دندانپزشکی به مدارس همزمان با رونمایی از طرح تحول سلامت دهان براساس این طرح خدمات پیشگیری بهداشت دهان و دندان در مدارس رایگان خواهد بود اما برای ترمیم دندان ها 30 درصد هزینه ها از سوی دانش آموز پرداخت خواهد شد ولی در روستاها این 30 درصد نیز دریافت نمی شود

سلامت نیوز:ورود واحدهای سیار دندانپزشکی به مدارس همزمان با رونمایی از طرح تحول سلامت دهان

 براساس این طرح خدمات پیشگیری بهداشت دهان و دندان در مدارس رایگان خواهد بود اما برای ترمیم دندان ها 30 درصد هزینه ها از سوی دانش آموز پرداخت خواهد شد ولی در روستاها این 30 درصد نیز دریافت نمی شود

  به گزارش سلامت نیوزبه نقل از روزنامه ایران، ترمیم پوسیدگی دندان‌ها در مقاطع دبستان و تا سنین 12 سال در دستور کار قرار دارد و سنین بالاتر نیز در حوزه دندانپزشکی تحت حمایت بیمه‌ها قرار می‌گیرند

حضور واحدهای سیار دندانپزشکی در مدارس، راه‌اندازی مراکز ارائه خدمات دندانپزشکی در شهرهای زیر 500 هزار نفر، ساخت 6 بیمارستان تخصصی دندانپزشکی، معاینه دندان‌های ‌ 12 میلیون دانش‌آموز ایرانی از جمله برنامه‌هایی است که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همزمان با آغاز اجرای طرح تحول سلامت دهان قرار است انجام دهد.


روز گذشته مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حالی از این طرح ملی رونمایی کردند که آمارهای ارائه شده تصویر خوبی از وضعیت بهداشت دهان و دندان در ایران ارائه نمی‌دهد.


نتایج مطالعات نشان می‌دهد، وضعیت شاخص‌های سلامت دهان مردم ایران مناسب نبوده و وضعیت پس‌رونده‌ای را با افزایش سن نشان می‌دهد. بر اساس نتایج آخرین بررسی میزان DMF در کودکان 12 ساله ایرانی که نشان دهنده تعداد دندان‌های پوسیده کشیده شده و پر شده در یک گروه یا رده سنی ویژه است در سال 91 عدد 9/2 را نشان می‌داد. این در حالی است که میزان این شاخص در سن 15 سالگی به 2/3 رسیده و تعداد دندان‌های پوسیده 75 درصد بوده است.
حالا قرار است با اجرای طرح تحول سلامت دهان و دندان، تا ۶ سال آینده پوسیدگی دندان در بین دانش‌آموزان به زیر یک برسد. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با آغاز طرح تحول سلامت دهان، واحدهای سیار دندانپزشکی را در مدارس راه‌اندازی می‌کند تا به دانش‌آموزان زیر 12 سال خدمات دندانپزشکی و ترمیمی رایگان ارائه دهد. براساس این طرح خدمات پیشگیری بهداشت دهان و دندان در مدارس رایگان خواهد بود اما برای ترمیم دندان ها 30 درصد هزینه ها از سوی دانش آموز پرداخت خواهد شد ولی در روستاها این 30 درصد نیز دریافت نمی شود. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مراسم دیروز با اشاره به اقدامات ترمیمی از مقطع ابتدایی و سپس گسترش آن به دیگر مقاطع تحصیلی، در عین حال حمایت بیش از پیش بیمه‌ها از خدمات دندانپزشکی را خواستار شد. دکتر هاشمی با بیان این مطلب که از فردا نگران این هستم که هرکسی که مشکل دهان و دندان دارد، بگوید طرح تحول سلامت دهان چه شد، گفت: آنچه قرار است در این طرح اتفاق بیفتد، عمدتاً موضوع پیشگیری در سنین زیر 12 سال است.


دکتر هاشمی همچنین در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ۹۵ درصد خدمات دندانپزشکی در ایران در بخش خصوصی انجام می‌شود و خدمات دندانپزشکی دولتی بسیار کم است. به همین خاطر هزار کلینیک ویژه دندانپزشکی در مناطق روستایی ایجاد می‌شود. او همچنین درباره حمایت‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از هزینه‌های بالای خدمات دندانپزشکی که بر مردم تحمیل می‌شود عنوان کرد: طرح سلامت دهان و دندان بیشترین تمرکزش در حوزه پیشگیری است. کار درمان در حوزه دندانپزشکی بسیار سخت است و بالغ بر 93 تا 95 درصد خدمات این حوزه توسط بخش خصوصی انجام می‌شود، بنابراین برای این امر باید بیمه‌ها کمک کنند تا بتوان به مردم کمک بیشتری شود.


دکتر هاشمی، برای پیشرفت بهتر و سریع‌تر طرح تحول در حوزه سلامت دهان رقابت بین بخش دولتی و خصوصی و همچنین بیمه‌ها را مؤثر دانست و گفت: ترمیم پوسیدگی دندان‌ها در مقاطع دبستان و تا سنین 12 سال در دستور کار قرار دارد و در عین حال زیر 14 ساله‌ها نیز حمایت بیمه‌ای می‌شوند و سنین بالاتر نیز در حوزه دندانپزشکی تحت حمایت بیمه‌ها قرار می‌گیرند. هاشمی در حاشیه این مراسم در باز اصلاح تعرفه‌های دندانپزشکی گفت: تعرفه‌های دندانپزشکی نیز تا آخر امسال اصلاح می‌شود.


معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در زمینه تأمین هزینه‌های دندانپزشکی گفت: نقش بیمه‌های پایه در تأمین هزینه‌های خدمات دهان و دندان و تعریف بسته بیمه پایه موضوعی مغفول است به همین خاطر یکی از برنامه‌های ما در حوزه دندانپزشکی تأمین بخش‌های دندانپزشکی در ۵۷۰ بیمارستان دولتی است. دکتر محمد آقاجانی از راه‌اندازی ۶ بیمارستان تخصصی دندانپزشکی در ۶ کلانشهر کشور خبر داد و افزود: ساخت این بیمارستان‌ها با مشارکت بخش غیردولتی و سرمایه‌گذاری بخش دولتی انجام خواهد شد.


معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم مشکل اصلی در حوزه خدمات دندانپزشکی را کمبود نیروی انسانی عنوان کرد و گفت: ارائه خدمات بهداشت دهان و دندان برای روستاییان جزء اولویت‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. در سال گذشته برای شهرهای با جمعیت ۵۰ هزار نفر و حاشیه شهرها راه‌اندازی مراکز سلامت جامع دندانپزشکی پیش‌بینی شده بود، اما امسال راه‌اندازی این مراکز را برای شهرهای با جمعیت ۵۰ تا ۵۰۰ هزار نفر و برای ۱۸ میلیون نفر جمعیت کشورمان پیش‌بینی کرده‌ایم. رئیس سازمان نظام پزشکی نیز در ادامه این مراسم گفت: طبق آمار، 95 تا 96 درصد هزینه خدمات دندانپزشکی از سوی مردم صورت می‌گیرد این در حالی است که سازمان‌های بیمه گر در سال‌های گذشته، کمترین میزان مشارکت در حفاظت مالی خدمات دندانپزشکی مردم را داشته‌اند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha