قائم‌مقام سازمان نظام پرستاری گفت: اگر قرار است خدمات سلامت تعرفه داشته باشند، خدمات پرستاری نیز مطابق قانون مصوب مجلس باید تعرفه‌گذاری شوند و سازمان نظام پرستاری این خواسته را از مراجع قانونی از جمله مجلس شورای اسلامی پیگیری می‌کند.

اجرای تعرفه‌های پرستاری را از طریق مجلس پیگیری می‌کنیم

سلامت نیوز: قائم‌مقام سازمان نظام پرستاری گفت: اگر قرار است خدمات سلامت تعرفه داشته باشند، خدمات پرستاری نیز مطابق قانون مصوب مجلس باید تعرفه‌گذاری شوند و سازمان نظام پرستاری این خواسته را از مراجع قانونی از جمله مجلس شورای اسلامی پیگیری می‌کند.

احمد نجاتیان در گفت‌وگو با فارس، گفت: قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری مصوب مجلس است و 7 سال از عمر آن می‌گذرد به همین دلیل لازم‌الاجراست. در دولت‌های گذشته، سیستم‌های وزارت بهداشت و بدنه کارشناسی آن در معاونت درمان با اجرای این قانون مخالفت داشتند، در حالی که ما بر آن اصرار می‌کردیم.
وی ادامه داد: در دوره فعلی نیز وزیر بهداشت قول داد که این قانون اجرایی شود و تعرفه های خدمات پرستاری در کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات بیاید. ما علاوه بر قول وزیر بهداشت، قول وزیر رفاه را نیز داشتیم اما عملی نشد درحالی که به پرستاران این وعده را می‌دادیم که امکان ندارد این قول‌ها بر زمین بماند.

نجاتیان ادامه داد: نظام پرستاری این انتظار را نداشت که مسئولان باز هم زیر وعده خود بزنند و این امر باعث بی‌اعتمادی جامعه پرستاری به مسئولان شده است، در حالی که موضع ما این است که باید قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری اجرا شود و راهی جز آن نیست.

قائم مقام سازمان نظام‌پرستاری تصریح کرد: مسئولان می‌گویند منابع موجود جوابگوی تعرفه پرستاران نخواهد بود، اما به نظر نظام پرستاری، یا تعرفه برای تمام گروه‌ها باید حذف شود و سیستم پرداخت، براساس عملکرد تغییر کند و شامل همه گروه‌های درمانی شود، یا اگر تعرفه گذاری قرار است اجرا شود، خدمات پرستاری هم باید مشمول این تصمیم قرار گیرد.

وی افزود: ما نمی‌توانیم در سیستم اقتصادی کشور شاهد این باشیم که مثلاً برای خدمتی مثل اپیلاسیون تعرفه دیده شود، اما برای خدمات پرستاری تعرفه‌ای نبینند، برای آزمایشگاه و تغذیه تعرفه ببینند، اما برای پرستاران تعرفه‌ای دیده نشود، این یک تناقض آشکار در سیاستگذاری‌هاست.

ارسال نامه به مجلس برای پیگیری مطالبات پرستاران

نجاتیان گفت: یا نظام کارانه و پرداخت مبتنی بر عملکرد باید برای همه حذف شود، یا برای پرستاران نیز به شکل متناسب برقرار شود. در عین حال، ما خیلی مایل نیستیم به روش‌های غیرقانونی خواسته خود را پیش ببریم، به همین علت هم‌اکنون نامه‌ای را آماده کرده‌ایم و فردا به کمیسیون بهداشت ارائه می‌دهیم.

قائم مقام سازمان نظام‌پرستاری گفت: از کمیسیون بهداشت مجلس درخواست داریم که نظام پرداخت در سلامت باید بر اساس یک قانون در مجلس ساماندهی شود و در این زمینه مجلس باید وارد عمل شود و نظام پرداخت‌ها را عادلانه کند.

وی تصریح کرد: اکنون نظام پرداخت عادلانه نیست و اجحاف به مردم و پرستاران است و آنچه مد نظر ماست، پرداخت مبتنی بر گروه‌های مناسب تشخیصی است که این روش در دنیا آزمایش شده و در دولت نیز ابتدای سال تکلیف شده که وزارت بهداشت و بیمه ها پرداخت‌ها را به این سمت ببرند.

نجاتیان افزود: مجلس باید نظام بازتوزیع درآمد در بیمارستان‌ها را عادلانه کند، آنچه می‌توانیم قبول کنیم، اختلاف سطح درآمد بین پزشک و پرستار حدود 5 تا 6 برابر است و بیشتر از آن در هیچ کجای دنیا وجود ندارد.

قائم مقام سازمان نظام‌پرستاری گفت:‌اکنون اختلاف درآمد بین پزشک و پرستار به طور متوسط در کشور 20 تا 25 برابر است و در برخی موارد شاهد اختلاف 100، 200 و 400 برابری هم هستیم.

وی گفت: بنابراین، دیدگاهی که نظام‌پرستاری دنبال می‌کند این است که نظام پرداخت و کارانه، یا برای همه گروه‌ها حذف شود یا اگر قرار است اجرایی شود، در کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات، برای پرستاران نیز لحاظ شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha