پس از سازمان نظام پزشکی، وزیر بهداشت و کانون وکلا، کدام شخص یا نهاد برای نامه سرافراز نامه خواهد نوشت.

شاکی بعدی مهران مدیری کیست؟

سلامت نیوز: پس از سازمان نظام پزشکی، وزیر بهداشت و کانون وکلا، کدام شخص یا نهاد برای نامه سرافراز نامه خواهد نوشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آریا، سریال "در حاشیه"مهران مدیری مدتی است که حاشیه ساز شده و اعتراض و نامه نگاری رییس کانون وکلا را بعد از اعتراض سازمان نظام‌پزشکی کشور را در پی داشت.چندی قبل علیرضا زالی رییس سازمان نظام‌پزشکی کشور در اعتراض خود اعلام کرد:«برنامه‌های صداوسیما متاسفانه‌ نمایی غیرقابل اعتماد، ناامیدکننده و آکنده با انواع ناهنجاری‌ها و فسادها را در ذهن مخاطب از نظام سلامت به یادگار می‌گذارد.»
پس از آن علی نجفی‌توانا رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز دست به قلم برده و در نامه‌ای به رئیس سازمان صدا و سیما، ساخت این سریال را اهانتی به شریف‌ترین قشر جامعه که تأمین امنیت قضایی را بر عهده دارند، عنوان کرده و می گوید:پخش «در حاشیه» با لودگی و ایجاد اتهام، خواسته یا ناخواسته هجمه فرهنگی گسترده‌ای را به حرفه وکالت وارد کرده و این قشر فرهیخته را که در نهادینه کردن قانون‌گرایی و عدالت گستری و تأمین امنیت قضایی نقش عمده‌ای به عهده دارد مورد تمسخر و تحقیر قرار داده است.


شاید بسیاری از ناظران، این نامه‌نگاری‌ها را چنین تفسیر کنند که قشر وکلا نیز مانند پزشکان «خود را تافته جدا بافته‌» می‌پندارند اما واقعیت این است که آن‌چه مدیری در قالب طنز دست بر آن گذاشته، چندان نیز خالی از حقیقت و به دور از واقعیت نیست؛ واقعیتی که وجود آن حتی در ابعاد کوچک نیز می‌تواند به خدشه‌دار شدن شخصیت این بخش از جامعه در نظر مردم بینجامد.
از سوی دیگر نامه‌نگاری رئیس کانون وکلا و انتقاد شدیدش نسبت به سریال مهران مدیری که همواره کار طنز انجام داده و ( مورد استقبال مردم واقع شده است ) که نه تنها در ماهیت، که در فرم ساخت نیز کاملاً بر مبنای اصول و چارچوب طنز پایه‌ریزی شده، بیش از انعکاس آن واقعیت تلخ و صد البته کوچک، موجب تخریب چهره وکلا و اعتبار حرفه‌ای آن‌ها می‌شود و این قشر را در مظان کم طاقتی در برابر انتقادات قرار می‌دهد؛ «آینه چون نقش تو بنمود راست/خود شکن آیینه شکستن خطاست.» .


البته باز هم معلوم نیست فردا کدام قشر به رییس صدا و سیما نامه بنویسد و در واقع دیروز، امروز ، فردای " درحاشیه" خود نیز برنامه ای آموزنده شده است.
نظر جدید وزیر بهداشت
اما وزیر بهداشت در آخرین اظهار نظر درباره سریال «درحاشیه» گفته که نظر کلی ما درباره صداوسیما که باید دانشگاه باشد، این است که فرهنگ عمومی را ارتقا دهد، از سرمایه‌های ملی صیانت کند و به مجموعه‌هایی که به مردم خدمت می‌کنند، حرمت بگذارد البته هیچ کدام از این مجموعه‌ها مقدس نیستند و همواره دارای معایبی نیز هستند.
دکتر سیدحسن هاشمی در مورد سریال طنز "در حاشیه" با بیان اینکه عرصه هنر وسیع است، گفت: طبیعت طنز با اغراق همراه است و نمی‌توان انتظار داشت بدون پرداختن به سوژه خاص، هنر طنز را تقویت کرد، البته سازمان صدا و سیما باید مراقبت بیشتری در این باره داشته باشد.
وی اشاره کرد:اجازه دهیم مردم سریال را ببینند و خودشان قضاوت کنند، زیرا قرار نیست ما به جای آنها اظهار نظر کنیم. اما از نظر هنری، این هنرمندان و متخصصان این حوزه هستند که اظهار نظر می‌کنند؛ این قضاوت مردم است که برای ما محترم است و خودمان سعی کنیم حاشیه‌سازی نکنیم چرا که ما کارهای مهم‌تری پیش رو داریم.
بنابر اعلام وب‌دا، وزیر بهداشت در پاسخ به سوال خبرنگاری که آیا شما این سریال را دیده‌اید، گفت:بله چند قسمت از این سریال را قبل از پخش دیده‌ام و صحبت‌هایی را نیز انجام دادم که کسی به این صحبت‌ها توجه نکرد. در حال حاضر نیز به دلیل اینکه تا دیر وقت مشغول کار هستم ، فرصت نشده است که آن را ببینم اما نه تنها از عوامل این سریال، بلکه از هیچ کس ناراحت نیستم.
البته وزیر بهداشت پیش از تعطیلات نوروز  طی نامه به رییس سازمان صداوسیما خواستار جلوگیری از پخش سریال طنز در حاشیه ساخته مهران مدیری شده بود.
این اعتراضات و رویکرد سازمان نظام پزشکی تداوم داشته و روز گذشته زالی رییس این سازمان در نامه ای به رییس سازمان صدا و سیما اعلام می کند که در آستانه سال نو پخش گزارشی هدفمند در شبکه خبر موجبات تلخکامی جمع بزرگی از پزشکان عمومی کشور را فراهم آورد در حالیکه بارها تذکر لازم در زمینه مشورت در ساخت چنین برنامه هایی و حداقل آگاهی از قوانین و حتی اعلام آمادگی سازمان نظام پزشکی نیز خاطرنشان گردیده بود.

رویکرد تعجب‌برانگیز سازمان نظام‌پزشکی
روزنامه شرق نیز در نوشتاری در این رابطه آورده که رویکرد تعجب‌برانگیز سازمان نظام‌پزشکی در مواجهه با منتقدان به گونه ای است که این سازمان در دی‌ماه سال ١٣٩٣ همزمان با فعالیت سامانه ثبت شکایات تعرفه‌ای اعلام کرد:«اگر کسی به‌ناحق از پزشکان شکایت کند، نظام‌پزشکی از او شکایت می‌کند.» علاوه بر این، در اسفندماه سال ١٣٩٣، سازمان نظام‌پزشکی خبر از شکایت از پزشک ایرانی دانشگاه مونستر آلمان داد. دکتر علی گرجی پزشک ایرانی دانشگاه مونستر آلمان در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها عنوان کرده بود: «برخی پزشکان ایرانی درآمدی پنج‌برابر پزشکان آلمانی دارند.» انتقادی که بازهم به مذاق این سازمان خوش نیامد و رییس سازمان نظام‌پزشکی کشور با ارسال نامه‌ای به معاونت انتظامی این سازمان از وی شکایت و خواستار بررسی دقیق موضوع شد.»

چرا عده ای می خواهند برای شغل پزشکی،تقدس ایجاد کنند؟
از طرفی  روزنامه جام جم ارگان صداوسیما با اشاره به انتقاداتی که از سریال مهران مدیری شده است نوشت که چرا عده ای می خواهند برای شغل پزشکی،تقدس ایجاد کنند؟
در این نوشتار آمده است: نخستین برداشت از این واکنش ها، از جنبه روانشناسی اجتماعی این است که سریال «در حاشیه»، توجه مردم را جلب کرده است، برداشت های عمیق تری هم البته می شود از این رفتار گروهی داشت مثلاً این که جامعه ما، تشنه طنز است و مردم به شادی و نشاط نیاز دارند و مهمتر این که آنها، برنامه های طنز را به هزل و لودگی ترجیح می دهند و دل شان می خواهد صدای انتقادشان در قالب این نوع برنامه ها به گوش مسئولان برسد.«در حاشیه»اما به مذاق همه خوش نیامده و برخورد شدید گروهی از پزشکان را بویژه در فضای مجازی در پی داشته است.
توجه داشته باشید که ما از لفظ «جامعه پزشکی»استفاده نکردیم چون مسلماً رفتار ناخوشایند شماری از پزشکان در انتقاد به این سریال را نمی شود پای جامعه پزشکی گذاشت، همانطور که زیرمیزی گرفتن ها، بدخلقی ها، توهین ها، خطاهای عمدی و غیر عمدی پزشکی، خرج تراشی ها برای بیماران و زد و بندها با آزمایشگاه ها و داروخانه ها و مراکز درمانی از سوی اندک شماری از این گروه را هم نمی شود به کل جامعه پزشکی نسبت داد چرا که تعداد اعضای دلسوز، مهربان، وظیفه شناس، صبور و با اخلاقش بسیار بیشتر از متخلف های آن است.

نماینده پزشکان از دور، دستی بر آتش دارد ؟!
در بخش دیگری از این نوشتار آمده که به نظر می رسد سازمان نظام پزشکی هم به عنوان نماینده پزشکان از دور، دستی بر آتش دارد و از اواسط نوروز، به شکلی غیر مستقیم پزشکان را تشویق به اعتراض حضوری به پخش این سریال کرده و این موضوع را به رأی گذاشته است؛ رأی گیری که بی طرفانه نیست و در پرسش آن هم، سریال را « هتاکانه » خوانده است!
نکته اما این است که ما مردم، چگونه رفتار کرده ایم که شماری از پزشکان باور کرده اند حرفه آنها برتر از سایر مشاغل است یا برای درمان بیماران باید منتی بر آنها بگذارند، در حالی که همه مشاغل به یک اندازه مهم هستند و نبودشان، حرکت جامعه به سوی پیشرفت و توسعه را کند می کند و علاوه بر این، درمان بیماران اصلی ترین وظیفه حرفه ای پزشکان است؛ همان پزشکانی که در حقیقت از بیت المال یعنی جیب مردم ، برای تحصیل شان هزینه شده است.
از سوی دیگر ، مقدس بودن حرفه پزشکی نمی تواند علتی بر نقدناپذیر بودن آن باشد و به عبارتی دیگر، جامعه پزشکی، معصوم یا عاری از گناه و تخلف نیست و ساده انگارانه و حتی مغرضانه است اگر تصور کنیم هر کسی، در هر سمتی ممکن است دچار انحراف و وسوسه شود، بجز پزشکان که قابل ستایش هستند و کسی حق ندارد به آنها انتقاد کند یا اشتباهات شان را تذکر بدهد!

تغییر در سریال مهران مدیری
اما در پی این اعتراضات امروز خبر رسید که سریال «در حاشیه» قرار است تا قسمت سی‌ام بخش‌های بیمارستانی خود را به اتمام برساند و به نوعی به فشارها و حاشیه‌هایی که با آن مواجهه شده، پایان دهد.مجموعه «درحاشیه»ی مهران مدیری که پیش از این با عنوان «اتاق عمل» شناخته می‌شد‌، پس از پشت سر گذاشتن توقفی سه ماهه مجددا با شرط‌ و شروطی کار تولید خود را آغاز کرد. از جمله‌ی این شروط می‌توان به بیشتر شدن سکانس‌های مربوط به دکترهای مثبت سریال اشاره کرد.البته به نظر می‌رسد سکانس‌های مربوط به شخصیت دکتر مثبت در سریال، از جمله مواردی است که در بازنویسی‌ به سریال اضافه شده است.
به نظر می‌رسد دست‌اندرکاران این مجموعه به جهت فشارهایی که همچنان بر روی این مجموعه وجود دارد، تصمیم گرفته‌اند بخش‌های تخلفات بیمارستانی و همچنین بخش‌های مربوط به بیمارستان را تا قسمت سی‌ام جمع کنند و به حاشیه‌های اصلی این مجموعه مبنی بر انتقادات سازمان نظام پزشکی پایان دهند.

اجازه دهند کار دیده شود و بعد قضاوت کنند
از سوی دیگر در این رابطه میر حسینی مدیر شبکه سوم سیما در خصوص اعتراضات" زالی " به سریال در حاشیه یادآور شد:زمانی که نیت تولید کننده تخریب و توهین و یا نقد است طنز هم ممکن است استفاده شود اما نوع آثاری که تاکنون از شبکه سوم سیما به پخش رسیده است و در رده طنز هم قرار گرفته اند هدف اصلیشان ایجاد لحظاتی مفرح برای خانواده هاست و تابحال در این حوزه اثری نداشتیم که به قشری از طبقات جسارت و یا مردم را بدبین کرده باشد.
به گفته وی مخاطبان خود بهترین نظارت کنندگان هستند و با دانش و سواد بصری و رسانه ای که دارند می توانند تشخیص دهند که نیت اصلی سازمان صدا و سیما، شخص آقای سرافراز و دیگر عزیزان ایجاد فضای شادی و نشاط است یا خیر و دوستان اجازه دهند کار دیده شود و بعد قضاوت کنند.

به هر حال همه می دانند که جامعه پزشکی کار بسیار ارزشمندی انجام می دهند و جایگاه والایی در نزد مردم دارد و البته نقایص و آسیب هایی هم در این مجموعه وجود دارد که کسی منکر وجود آن نباید باشد . ضمنا طنز نیز در اصل به بیان واقعیات با لفظی شوخ طبعانه می پردازد که در حقیقت می تواند سازنده باشد و مهران مدیری نیز در این راستا باید به گونه ای عمل کند که اهانت به جامعه پزشکی تلقی نشده و زحمات این قشر موثر در سلامت جامعه نادیده گرفته نشود و به نظر می رسد وزارت بهداشت نیز همانگونه که در موضوع زیرمیزی با تدبیر و صبوری عمل کرد و موفقیت هایی مهم حاصل شد، در این زمینه نیز می تواند با همکاری با صدا و سیما و رسانه ها و سایر نهادهای مرتبط مشکلات موجود را رفع کرده و از فرصت پیش آمده نهایت استفاده را ببرد.

دیروز، امروز ،فردای "درحاشیه"
البته باز هم معلوم نیست فردا کدام قشر به رییس صدا و سیما نامه بنویسد و در واقع دیروز، امروز ، فردای " درحاشیه" خود نیز برنامه ای آموزنده شده است.
اما از منظر دیگر باید گفت که جامعه پزشکی و وکلا در زندگی مردم بسیار تاثیر گذار بوده و رافع مشکلات و رنج هایشان هستند البته خوب و بد در همه اقشار و شغل ها وجود دارد و در واقع مردم که همواره با پزشکان و وکلا در ارتباط هستند چهره واقعی آن‌ها را می‌بینند، پس همانها می‌توانند بگویند تصویری که در سریال «در حاشیه» از این دو قشر می بینند  دروغ است و «هتک حرمت» می کند و یا گوشه ای از آسیب ها را به نمایش گذاشته است و به نظر می رسد با یک نظر سنجی اصولی می توان به پاسخ این سئوال رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • میرزایی ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
    6 3
    اگرقرارباشدهرکسی دورخودش هاله ای از تقدس بکشدکه دیگران حق انتقاد(بصورت جدی وطنز)راازوی نداشته باشند جامعه بیراهه رفته ورشد وپیشرفتی عاید نخواهدشد.بایدآستانه تحملها بالا رفته وانتقاد را درهرقالبی وازهرکسی(ازجمله هنرمندان ورسانه هاـ که وجدان بیدارجامعه اند)پذیرابود. پزشکان محترم بايد بدانند کنايات در قالب طنز در اين مجموعه واقعا بجاست .درد اکثریت پزشکان ما؛فقط پول است وپول. ماليات را هم از زيرش در ميروند. نظام تکريم بيماران هم زير صفر است و با تحقير کلام ميکنند ؛ عده اي نه چندان کم. در ايام مهم هم که يکي يکي مرخصي ميروند و سفرهای خارجي را مهمتر از موندن و خدمت دادن به مردم میدانند. و کنايه مدرک گرفتن از کشورها و دانشگاه هاي نامعتبر هم بجاست.(مصداق عینی عرض کنم: 1)چندسال قبل پدرخانمم دراثرعمل آب مرداریددرکرج یک چشمش نابیناشد.2) ازاقوام یکی از دوستانم چندروز قبل دراثرتزریق داروی اشتباه دریکی ازبیمارستانهای خصوصی جدیدالتأسیس مرحوم شد.3)سال گذشته پدخانمم را وامسال مادرم را درایام عید به هربیمارستانی بردیم بدلیل نبود پزشک متخصص مربوطه پذیرش نکردند. و ....!!؟؟با احترام به تمام پزشکان شریف وبا سواد و فروتن و مردم دوستمان که ازاین بیان واقعیتهای تلخ همکارانشان واهمه ای ندارند بلکه بفکراصلاح امورهستند
  • پرستار ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
    0 0
    همه سريال حاشيه كاملا درست است كه درقالب طنزبزرگنمايي شده