دبیر علمی نخستین کنگره بین‌المللی نفرولوژی و اورولوژی گفت: اثر حفاظتی مصرف گوجه فرنگی (به‌ویژه به‌صورت پخته و رب گوجه فرنگی) در جلوگیری از سرطان پروستات به اثبات رسیده است.

مردان گوجه‌فرنگی بخورند

سلامت نیوز: دبیر علمی نخستین کنگره بین‌المللی نفرولوژی و اورولوژی گفت: اثر حفاظتی مصرف گوجه فرنگی (به‌ویژه به‌صورت پخته و رب گوجه فرنگی) در جلوگیری از سرطان پروستات به اثبات رسیده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر علیرضا قدیانی گفت: مصرف فراوان چربی با ایجاد تغییر در متابولیسم کلسترول و استروئید، شانس بروز سرطان را افزایش می‌دهد. مصرف سبزیجات یا رنگدانه‌های سبز و زرد یک اثر حفاظتی از بروز سرطان پروستات دارد، افزود: شانس بروز سرطان پروستات با گذشت سن افزایش می‌یابد ممکن است به علت تغییرات هورمونی حاصله نظیر کاهش مقدار آندرسترون و یا افزایش مقادیر سرمی استروژن و استرادیول باشد.

وی ادامه داد: تماس با عوامل شغلی و محیطی شانس بروز سرطان را بیشتر می‌کند، شغلهایی که شانس بروز سرطان را بیشتر می‌کنند شامل کارگرانی که با کودها، بافتنی‌ها و لاستیک سر و کار دارند، تماس با باتری‌های حاوی کادمیوم است.

دبیر علمی نخستین کنگره بین‌المللی نفرولوژی و اورولوژی خاطرنشان کرد: هیچ روش اثبات شده قطعی برای جلوگیری از بروز سرطان پروستات وجود ندارد، با این‌حال با توجه به اینکه اندازه پروستات پس از سن ۴۵ تا ۵۰ سالگی آغاز به رشد می‌کند به افراد بالای این سن توصیه می شود روزانه یک گوجه‌ فرنگی خام مصرف کنند.

قدیانی با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته سرطان پروستات شایعترین سرطان پس از سرطان پوست و مرگ‌آورترین سرطان در مردان پس از سرطان ریه است، گفت: مهم ترین عامل خطرزای سرطان پروستات سن است. بیش از ۷۰ درصد مردان که سرطان در آنها مشخص شده است، بیش از ۶۵ سال سن دارند.

وی افزود: به‌ نظر می‌رسد عوامل ژنتیکی(سیاه پوستان آمریکا بیشتر مبتلا می‌شوند)، به‌ ویژه در خانواده‌هایی که تشخیص سرطان در آنها، در سن پایین‌تر از ۶۰ سالگی بوده است، در پیشرفت سرطان پروستات نقش داشته باشد. خطر سرطان با افزایش شمار خویشاوندان نزدیک مبتلا به سرطان، افزایش می‌یابد.

دبیر علمی نخستین کنگره بین‌المللی نفرولوژی و اورولوژی تصریح کرد: غربالگری موجب تشخیص سریعتر و در مراحل پائین‌تر بیماری شده و درنتیجه اثربخشی درمان را بیشتر کرده و موجب افزایش طول عمر مبتلایان می‌شود.

نخستین کنگره بین‌المللی نفرولوژی و اورولوژی ۲۰ تا ۲۲ خرداد ۹۴ در سالن همایش‌‌های رازی برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha