مدیر ستاد ملی مقابله با پدیده گردو غبار گفت: توده گرد و غبار اخیر به طور قطع وقوع گرد غبار با منشاء خارجی بوده است، وی اعلام کرد : طرح مالچ پاشی در سه هزار هکتار ، کشت نهال و مدیریت آب حدود 30 هزار هکتار در هیات دولت مصوب و اعتبار آن تخصیص داده شد.

سلامت نیوز: مدیر ستاد ملی مقابله با پدیده گردو غبار گفت: توده گرد و غبار اخیر به طور قطع وقوع گرد غبار با منشاء خارجی بوده است، وی اعلام کرد : طرح مالچ پاشی در سه هزار هکتار ، کشت نهال و مدیریت آب حدود 30 هزار هکتار در هیات دولت مصوب و اعتبار آن تخصیص داده شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سازمان حفاظت محیط زیست (پام)،ضیاء الدین شعاعی با اشاره به مشاهده آثار وقوع گرد و غبار در استان های جنوب و جنوب غرب از سه روز قبل گفت: در 21 فرودین ماه آثارپدیده گرد و غبار در خوزستان و اهواز مشاهده شد که این توده در عربستان شکل گرفته و جنوبی شدن جریان باد وارد ایران شده است و استان های جنوب و جنوب غرب را تحت تاثیر قرار داده است.

شعاعی تصریح کرد: شدت گرد و غبار در عربستان در هفته گذشته آنقدر زیاد بود که با توجه به جنگ عربستان با یمن، حملات هوایی عربستان به این کشور به مدت یک هفته متوقف شد ودر 22 فروردین ماه این توده به استان هرمزگان رسید و دو پرواز نیز کنسل شد.

وی تاکید کرد: این توده گرد و غبار اخیر به طور قطع وقوع گرد غبار با منشاء خارجی بوده و تغییر جهت باد یعنی جنوبی شدن آن باعث وقوع پدیده گرد و غبار در استان های جنوبی و جنوب غرب کشور شده است.

شعاعی با بیان اینکه پیش بینی نمی کردیم این پدیده بزودی شروع شود، افزود: به دلیل گرما و باد های غالب رطوبت در کشور های همسایه جمله عراق و عربستان از بین رفته است و ما  شاهد وقوع پدیده گرد و غبار در ایران هستیم.

وی خاطر نشان کرد: گرد و غبار از منشاء کشور عراق از دیروز نیز آغاز شده است به طوریکه از سمت غرب غبار مشاهده می شود.

مدیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار با بیان اینکه توده گرد و غبار از سمت عربستان به ایران استمرار دارد و تا آخر وقت روز دوشنبه 24 فروردین ماه از شدت آن کاسته می شود ، اظهار داشت: شدت ورودی گرد و غبار از کشور های همسایه به حدی بود که استان های لرستان و شمال غربی را  نیز تحت تاثیر قرار داده است که ناشی از خشکسالی از کشور های همجوار است .

امسال سال پرحادثه از نظر گرد و غبار با منشاء خارجی است

وی با اشاره به اینکه امسال سال پرحادثه از نظر گرد و غبار با منشاء خارجی است، تصریح کرد: در تعاملات بین المللی عربستان هرگز پای میز مذاکره برای کنترل گرد و غبار نیامده است و سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان متولی مقابله با پدیده گرد و غبار به دنبال کم کردن آسیب پذیری مردم و اطلاع رسانی به موقع وقوع پدیده ریزگرد ها است و در حد بضاعت کشور برای کاهش شدت گرد و غبار با منشاء داخلی تلاش می کنیم .
وی تصریح کرد: گرد و غبار با منشاء داخلی علیرغم بارش های خوب در خوزستان با تاخیر شروع می شود و این واقعه طی شهریور ماه در فصول گرم رخ می دهد.

مالچ پاشی در سه هزار هکتار و کشت نهال در 30 هزار هکتار در خوزستان

شعاعی از تهیه طرح های کنترل پدیده گرد و غبار در ستاد مقابله با پدیده با گرد و غبار خبر داد ، گفت:  با پیگیری های بعمل آمده این طرح های منجر به تامین اعتبار شده است .
وی ادامه داد : مالچ پاشی در سه هزار هکتار ، کشت نهال و مدیریت آب حدود 30 هزار هکتار در استان خوزستان در هیات دولت مصوب و اعتبار آن تخصیص داده شد که سازمان جنگل ها و مراتع با همکاری سازمان های مسئول این موضوع را پیگیری می کنند.
شعاعی اظهار داشت : در ستاد مقابله با پدیده گردو غبار مقرر شد سازمان هواشناسی اطلاع رسانی به موقع در خصوص پیش بینی وقوع پدیده گرد و غبار برای مدیریت بحران در اختیار مدیران قرار دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha