قائم مقام دبیركل ستاد مبارزه با مواد مخدر، میزان تخریب ناشی از اعتیاد، شیوع بیماری‌هایی همچون ایدز، سرعت عود، فاصله شروع مصرف مواد تا تزریق و تمایل به لاغری را در زنان بیشتر از مردان دانست و بر آموزش و كسب مهارت‌های زندگی در آنان به منظور پیشگیری از اعتیاد تاكید كرد.

هشدار: پدیده بچه فروشی به خاطر اعتیاد زنان

سلامت نیوز: قائم مقام دبیركل ستاد مبارزه با مواد مخدر، میزان تخریب ناشی از اعتیاد، شیوع بیماری‌هایی همچون ایدز، سرعت عود، فاصله شروع مصرف مواد تا تزریق و تمایل به لاغری را در زنان بیشتر از مردان دانست و بر آموزش و كسب مهارت‌های زندگی در آنان به منظور پیشگیری از اعتیاد تاكید كرد.


به گزارش سلامت نیوز، به نقل از روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، دكتر علیرضا جزینی در نخستین نشست هم‌اندیشی زنان شاغل در ستاد كه تحت عنوان تربیت فاطمی در رفتار علوی در مجموعه فرهنگی شقایق برگزار شد،  هویت زن را هویت جامعه دانست و گفت: این امر، واقعیتی فراموش‌نشدنی است، چرا كه ارزش نهادن به زن، ارزش نهادن به جامعه است. بین زن و جامعه یك حلقه بهم پیوسته وجود دارد به گونه‌ای كه رشد یا افول جامعه، رشد و افول زن را در پی دارد.

وی به اشتراكات و تفاوت‌های میان زن و مرد اشاره و بیان كرد: تفاوتی میان زن و مرد در كسب خیرات، اشرف مخلوقات بودن، دمیدن روح در بدن، تقوا و پرهیزكاری، رسیدن به مغفرت و پاداش الهی نیست اما در کنار اشتراکات ماهوی انسانی آن دو، تفاو‌ت‌های متعددی هم وجود دارد.

قائم مقام دبیركل ستاد در ادامه؛ ابداعات و اختراعات، ترجیج دادن عقل بر احساس و عاطفه، دلسوزی و مهربانی، میزان به كارگیری خرد و اندیشه توجه به ظاهر و شهرت‌طلبی و تحمل مصائب را از جمله تفاوت‌های موجود میان زن و مرد برشمرد.
جزینی با بیان اینكه زن در قرآن، نهج البلاغه و احادیث و روایات از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است، گفت: برای بهتر زندگی كردن باید الگویی را در زندگی قرار داد و بنده معتقدم بهترین الگو برای زنان عالم، حضرت زهرا (س) و حضرت زینب (س) هستند.

وی تصریح كرد: بهترین الگو در صبر و مقاومت و تحمل مصائب حضرت زینب (س) و بهترین الگو در استفاده از سیره و روش زندگی، حضرت زهرا (س) می‌باشند. در واقع نسخه كامل انسانیت و حقیقت زن در وجود حضرت زهرا (س) است.

قائم مقام دبیركل ستاد در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینكه مشاركت اجتماعی غیر مستقیم مادران یكی از آسیب‌های اساسی در جامعه است، گفت: بسیاری از پدران و مادران ارتباطی با فرزند خود ندارند و این مشاركت اجتماعی آنان را به صفر می‌رساند. لذا با توجه به اینكه خط مشی و کیفیت رفتار مادر در تربیت فرزند، نقش تعیین کننده‌ای دارد، مادران باید توجه بیشتری به فرزند و رفتارهای وی داشته باشند.

جزینی با تاكید بر اینكه زنان بیشتر از مردان دچار آسیب‌‌های ناشی از اعتیاد می‌شوند، تصریح كرد: 28 درصد زنان اولین مصرفشان از طریق دوستان بوده است و این نقش دوست را در زندگی انسان پررنگ می‌كند. چرا كه دوست تاثیر زیادی در زندگی، رفتار و منش هر فردی دارد.

وی در ادامه، عواملی همچون میزان تخریب ناشی از اعتیاد، شیوع بیماری‌هایی همچون ایدز، سرعت عود، فاصله شروع مصرف مواد تا تزریق، سوء استفاده از زنان فقیر، وجود دلایل عاطفی و فشار روانی برای شروع مصرف، آسیب دیدن كودكان به خاطر اعتیاد مادر، تمایل به لاغری و پدیده بچه فروشی را در زنان بیشتر از مردان خواند و گفت: مرد سالم، زن معتاد را تحمل نمی‌كند اما زن سالم، مرد معتاد را تحمل می‌كند و حتی دیده شده كه از سوی همسر معتاد خود به سمت اعتیاد كشیده شده است.

جزینی در پایان برای برون‌رفت از مشكلات و وضعیت زنان از اعتیاد اظهار داشت: باید سهم و جایگاه زنان در پیشگیری از اعتیاد مشخص شود، مهارت‌های سبك زندگی همچون فرزندپروری، مقاومت در برابر مشكلات و حل مسئله را به آنان آموزش داد، مراكز درمانی زنان معتاد در هر استان ایجاد شود. امیدواریم با اقدامات درست و كارآمدجامعه زنان توانمند شده و به سمت و سوی مصرف مواد مخدر نروند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha