دوشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۴
کد خبر: 144117

بالا آمدن ترشحات اسیدی معده باعث سوزش در این اندام می شود كه به آن رفلاكس گوارشی اطلاق می گردد. این حالت به دلیل عملكرد نادرست دریچه مری است كه در حالت طبیعی مانع از بالا آمدن اسید معده به سمت مری می شود.

برای رهایی از سوزش معده آب بخورید

سلامت نیوز:  سوزش معده و رفلاكس ناراحتی های رایجی هستند كه بسیاری افراد از آنها رنج می برند. اما قبل از اینكه به فكر درمان بود، باید بعضی نكات در مورد این ناراحتی ها را شناخت.

علت سوزش معده چیست؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قدس آنلاین؛ بالا آمدن ترشحات اسیدی معده باعث سوزش در این اندام می شود كه به آن رفلاكس گوارشی اطلاق می گردد. این حالت به دلیل عملكرد نادرست دریچه مری است كه در حالت طبیعی مانع از بالا آمدن اسید معده به سمت مری می شود.

سوزش معده در چه اوقاتی بیشتر بروز می كند؟

این ناراحتی در غالب موارد شب ها به وجود می آید اما ممكن است پس از غذا خوردن نیز احساس شود.

در چه صورتی این ناراحتی بیماری تلقی می شود؟

زمانی كه فرد بیشتر از دو بار در هفته دچار سوزش معده شود باید آن را بیماری بداند. برخی داروهای این ناراحتی به طور آزاد به فروش می رسند اما در صورت علائم غیر عادی و سوزش های بسیار مكرر یا دردناك باید با پزشك مشورت كرد تا علت بیماری تشخیص داده شود و داروهای مناسب تجویز گردد.

برای تسكین بیماری باید از چه كارهایی پرهیز كرد؟

برای جلوگیری از رفلاكس معده توصیه می شود فرد پس از صرف غذا دراز نكشد. پس از شام نیز بهتر است صبر كرد و كمی زمان خوابیدن را تعویق انداخت. همچنین نباید قبل از آن فعالیت شدید داشت.

افراد مبتلا به سوزش معده باید چه نكاتی را هنگام خواب رعایت كنند؟

سر باید از سطح بدن بالاتر قرار گیرد. البته منظور استفاده از بالشت خیلی بلند نیست بلكه بالا آمدن حدود 15 سانتی متر كافی است.

چه داروهایی برای این بیماری تجویز می شود؟

داروهای ضد اسید معده به طور آزاد به فروش می رسند كه حالت اسیدی محیط معده را خنثی می كنند. البته این داروها بیماری را درمان نمی كنند اما علائم آن را تسكین می دهند. داروهایی دیگری نیز وجود دارند كه توسط پزشك با تشخیص دقیق بیماری تجویز می گردد.

چه مدت می توان خود درمانی را ادامه داد؟

خود درمانی برای بهبود سوزش معده نباید بیشتر از 15 روز ادامه یابد. در واقع این داروها برای طولانی مدت توصیه نمی شود. اگر علائم بیماری ادامه یابد باید حتما با پزشك مشورت گردد.

عوارض احتمالی رفلاكس معده چیست؟

در طولانی مدت،‌ بازگشت مكرر اسیدهای معده می تواند التهابات دردناكی در مخاط مری ایجاد كند. به همین دلیل رفلاكس مكرر، دردناك و طولانی مدت حتما نیازمند مراجعه به پزشك است.

چه نوشیدنی در زمان رفلاكس توصیه می شود؟

نوشیدن یك لیوان برای كاهش اسید معده مناسب است. بر خلاف تصور عموم، نوشیدنی های گازدار به هیچ وجه توصیه نمی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha