دوشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۰

استاد علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینكه رسانه ها تنها عامل ایجاد رفتارهای خشونت آمیز نیستند، گفت: خشونت و رفتارهای نابهنجار باید در مدارس، محله‌ها و خانواده نفی و رفتار محبت آمیز جایگزین آن شود چرا كه بسیاری مردان رفتار خشن را از پدران خود آموخته‌اند نه از رسانه.

سلامت نیوز:استاد علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینكه رسانه ها تنها عامل ایجاد رفتارهای خشونت آمیز نیستند، گفت: خشونت و رفتارهای نابهنجار باید در مدارس، محله‌ها و خانواده نفی و رفتار محبت آمیز جایگزین آن شود چرا كه بسیاری مردان رفتار خشن را از پدران خود آموخته‌اند نه از رسانه.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازاداره كل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پزشكی قانونی كشور، دكتر میرفخرایی نشستی با خبرنگاران كه با موضوع بررسی نمایش عكس و ویدئوهای با موضوعات خشونت عریان از رسانه ها در قبح زدایی از آن و ازیاد نزاع و خشونت برگزار شد، با اشاره به نظریات اجتماعی در خصوص عوامل ایجاد خشونت در افراد گفت: در یك نظریه اجتماعی (نظریه میلر) بروز رفتار خشن را ناشی از تمایل فرد و ترغیب و حمایت اجتماعی می داند به این معنا كه فرد بعد از دیدن تصاویر خشن به بروز رفتار خشونت آمیز تمایل پیدا كرده و آن را تقلید می كند. حال اگر این رفتار خشن مورد حمایت اجتماعی قرار گیرد و عمل او در جامعه پشتیبانی شود رفتارش را تكرار می كند اما اگر به او توجهی نشود از رفتارهای خشن مشاهده شده تقلید نخواهد كرد.

وی با اشاره به نظریه دیگری اظهار داشت: در نظریه دیگر موفقیت فرد خشن در یك فیلم یا نمایش را عامل تكرار آن عمل خشونت‌آمیز از سوی بیننده می دانند. به این شكل كه اگر در یك فیلم فرد خشن با اعمال رفتارهای خشونت آمیز به موفقیت‌های اقتصادی، مالی و ... دست یابد رفتارش از سوی افراد جامعه تكرار خواهد شد و خود برنامه تلویزیونی عامل ایجاد این رفتارهای است.

این استاد علوم ارتباطات بروز خشونت را ناشی از برخی تشویق‌های اجتماعی در مورد افراد خشن عنوان كرد و افزود: در موارد زیادی رفتارهای خشن مورد حمایت و تشویق افراد قرار می گیرد  و همین موضوع زمینه تكرار آن عمل را فراهم می كند در حالی كه در این بین رسانه نقشی در بروز رفتارهای خشن ندارد.

به گفته وی رسانه ها می توانند با انعكاس درست اخبار حوادث ضمن بیان اصل موضوع بدون پرداختن به صحنه‌های فجیع، دلایل آن را ریشه‌یابی و از تكرار آن در جامعه جلوگیری كنند.

میرفخرایی خاطرنشان کرد: ما به جای اینکه رأفت را به کودکان خود آموزش دهیم آنها را در صورت رئوف بودن لوس و بچه‌ننه می‌خوانیم. ما خودمان بچه‌ها را از کودکی تشویق به خشونت می‌کنیم تا او را قوی بار بیاوریم.

وی با بیان اینکه جامعه ما به افراد خشن و قلدور احترام می‌گذارد و در تمام مناسبات خود خشونت را تشویق و ترویج می‌کند، گفت: انسان خشن نیست و تحمل تماشای خشونت را ندارد، ‌البته یک جامعه باید خود تمایل به خشونت داشته باشد تا تصاویر خشن در آن تبدیل به الگو شود. ضمن آنكه برخی جامعه‌شناسان معتقدند نیاز جامعه سبب می‌شود که رسانه خشونت را به نمایش گذاشته و آن را بازنمایی کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha