پژوهشگران گروه شیمی دانشگاه ازاد اسلامی واحد كرج با استفاده از پژوهانه اعطایی یك موسسه علمی سوئدی طرح تحقیقاتی جداسازی و خالص سازی تركیب ضد سرطان «پاكلیتاكسل» از درخت «تاكسوس باكاتا» را اجرا می‌كنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دانشگاه آزاد اسلامی واحد كرج به عنوان اولین واحد دانشگاه آزاد اسلامی موفق به جذب بودجه پژوهشی 12هزار دلاری از موسسه سوئدی International Foundation for Science شده است.

این بودجه توسط دكتر افشین رجبی خرمی‌، عضو هیات علمی گروه شیمی ‌دانشكده علوم دانشگاه ازاد اسلامی واحد كرج جهت كار پژوهشی وی تحت عنوان «جداسازی و خالص سازی داروی ضد سرطان پاكلیتاكسل از درخت تاكسوس باكاتا توسط فاز ساكن پلیمر حك شده مولكولی» دریافت شده است.

پاكلیتاكسل به دسته‌ای از‌ تركیبات موسوم به تاكسان‌ها تعلق دارد كه دی‌ترپن‌هایی با ساختار تاكسانی هستند. اثر پاكلیتاكسل در درمان سرطان‌های تخمدان،‌ پستان و ریه كاملا به اثبات رسیده است.

این ماده را می‌توان از گیاهانی خاص استخراج كرد كه درختان از جنس تاكسوس مانند تاكسوس باكاتا از جمله متداول‌ترین آن‌ها هستند.

در این پروژه با استفاده از یك ماده پلیمری خاص از جنس پلیمرهای حك شده مولكولی و به كارگیری آن به عنوان فاز ساكن در كروماتوگرافی مایع، جداسازی و خالص سازی این داروی ضد سرطان از درخت تاكسوس باكاتا كه دارای خاستگاه وسیعی در شمال كشور نیز می‌باشد به انجام خواهد رسید.

گفتنی است كه تاكنون تنها 14 عنوان پژوهانه توسط این موسسه به ایران داده شده است كه این مورد اولین و تنها مورد از مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی می‌باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha