سه‌شنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۶
کد خبر: 144173

خام گیاه‌خواران و به بیان دیگر افرادی که فقط استفاده از گیاهان را در رژیم تغذیه‌ای خود قرار داده‌اند، عمدتاً در معرض خطر کمبود ویتامین B12 هستند.

سلامت نیوز:خام گیاه‌خواران و به بیان دیگر افرادی که فقط استفاده از گیاهان را در رژیم تغذیه‌ای خود قرار داده‌اند، عمدتاً در معرض خطر کمبود ویتامین B12 هستند.

مردی 50 ساله هستم و حدود دو ماه است که به همراه همسرم رژیم گیاه‌خواری را شروع کرده‌ایم. این رژیم غذایی باعث کاهش چشمگیر وزن ما شده اما ترس از کمبود ویتامین ما را برای ادامه رژیم دچار تردید کرده است. لطفاً ما را راهنمایی کنید.

دکتر تیرنگ نیستانی متخصص تغذیه و استاد دانشگاه در پاسخ به این سئوال در روزنامه ایران نوشت: برخی افراد بنابه دلایلی که دارند رژیم غذایی گیاهی را بر رژیم‌های دیگر ترجیح می‌دهند. گیاهخواران معمولاً به سه گروه تقسیم می‌شوند. گروه اول علاوه بر گیاهان از لبنیات هم استفاده می‌کنند. دسته دوم از تخم مرغ در کنار گیاهان بهره می‌گیرند و آخرین گروه گیاه خواران محض یا خام گیاه خواران هستند.


مطالعات گسترده‌ای در خصوص اثر سلامت بخشی رژیم‌های گیاه‌خواری صورت گرفته که بیانگر کاهش میزان ابتلای گیاه خواران به سرطان‌های دستگاه گوارش، کلون، بیماری‌های قلبی و عروقی و بیماری‌های متابولیک است. به عبارت دیگر فایده گیاه خواری دریافت میزان زیاد میوه و سبزیجات است.
اما خام گیاه‌خواران و به بیان دیگر افرادی که فقط استفاده از گیاهان را در رژیم تغذیه‌ای خود قرار داده‌اند، عمدتاً در معرض خطر کمبود ویتامین B12 هستند. زیرا این ویتامین منبع گیاهی ندارد. از سوی دیگر با وجود اینکه برخی گیاهان دارای آهن درخور توجهی هستند اما متأسفانه عوامل مهارکننده آهن گیاهی بسیار زیاد است و می‌تواند این گروه را با کمبود آهن مواجه کند.


از سوی دیگر افرادی که با رژیم‌های گیاهی محض و بدون نظارت پزشک وزن کم می‌کنند، ممکن است با تخریب بافت‌های عضلانی مواجه شوند در حالی که فکر می‌کنند وزن کم کرده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha