سه‌شنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۴
کد خبر: 144178

بر اساس قانون عنوان شده نباید در محدوده بناهای تاریخی به دلیل قدمت ساختمان و خطر ریزش آثار باستانی هیچ‌گونه ساخت‌وساز و گودبرداری انجام گیرد، اما در رو‌به‌روی عمارت عشرت‌آباد چند وقتی است که کارگران ساختمانی مشغول ساخت‌وساز و بلندمرتبه‌سازی هستند اما باید به این نکته توجه داشت که آیا آثار باستانی و بناهای میراث فرهنگی به‌عنوان سرمایه تاریخی و قدمت هر سرزمین محسوب می‌شوند انصاف است که این چنین مورد کم‌لطفی و کم‌توجهی قرار گیرند.

سلامت نیوز: بر اساس قانون عنوان شده نباید در محدوده بناهای تاریخی به دلیل قدمت ساختمان و خطر ریزش آثار باستانی هیچ‌گونه ساخت‌وساز و گودبرداری انجام گیرد، اما در رو‌به‌روی عمارت عشرت‌آباد چند وقتی است که کارگران ساختمانی مشغول ساخت‌وساز و بلندمرتبه‌سازی هستند اما باید به این نکته توجه داشت که آیا آثار باستانی و بناهای میراث فرهنگی به‌عنوان سرمایه تاریخی و قدمت هر سرزمین محسوب می‌شوند انصاف است که این چنین مورد کم‌لطفی و کم‌توجهی قرار گیرند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان،عمارت عشرت‌آباد برای هر یک از ما سریال کلاه‌فرنگی را تداعی می‌کند؛ ساختمانی که ساخت‌وساز آن از دوره ناصری در 1291 قمری شروع شد و بیرون از دروازه‌ شمیران بین نگارستان (میدان بهارستان) و قصر قاجار (زندان قصر) به فرمان ناصرالدین شاه ساخته شد که یکی از کاخ‌های ییلاقی ناصرالدین محسوب می‌شد اما پس از سرنگونی دودمان قاجار، این باغ و کاخ همراه با خانه‌های دور حوض برای کاربری پادگانی به شهربانی واگذار شد و به همین دلیل آن را پادگان «شهربانی» یا «عشرت‌آباد» نامیدند. 23 فروردین 1346 آن را در فهرست آثار ملی ثبت کردند. چند سالی است که به‌دلیل وجود جایگاه و موقعیت جغرافیایی حوالی این عمارت و راه‌های مواصلاتی که از یک سو به جاده قدیم و از سوی دیگر به اتوبان شهید صیاد شیرازی قرار دارد، مورد توجه واقع شده است.
 
بر اساس قانون عنوان شده نباید در محدوده بناهای تاریخی به دلیل قدمت ساختمان و خطر ریزش آثار باستانی هیچ‌گونه ساخت‌وساز و گودبرداری انجام گیرد، اما در رو‌به‌روی عمارت عشرت‌آباد چند وقتی است که کارگران ساختمانی مشغول ساخت‌وساز و بلندمرتبه‌سازی هستند اما باید به این نکته توجه داشت که آیا آثار باستانی و بناهای میراث فرهنگی به‌عنوان سرمایه تاریخی و قدمت هر سرزمین محسوب می‌شوند انصاف است که این چنین مورد کم‌لطفی و کم‌توجهی قرار گیرند.


 ساخت‌وساز متوقف شود
 یک عضو شورای شهر تهران درباره ساخت‌وسازهای انجام شده در حوالی عمارت عشرت‌آباد می‌گوید: در زمان ریاست احمد مسجدجامعی تذکری برای این ساخت‌وساز در صحن شورا داده شد اما، بنا بر آخرین اخبار از سوی شورای‌عالی شهرسازی که در هفتم فروردین برگزار شد باید بلندمرتبه‌سازی و گودبرداری در منطقه عشرت‌آباد متوقف شود. محمد حقانی می‌افزاید: ‌جلسه شورای‌عالی شهرسازی با حضور روسا، نمایندگان، نهادها و سازمان‌های ذیربط از جمله سازمان گردشگری و میراث فرهنگی، محیط زیست و دیگر نهادها حضور داشتند که ماحصل این نشست در قالب حفاظت از عمارت مذکور به تصویب رسید. به گفته او با توجه به اینکه تصمیمات درباره توقف ساخت‌وساز و گودبرداری در تهران به عنوان مصوبات تشکیل شده است، نهادها نیز ‌باید مصوبات مذکور را رعایت کنند.


مقام معظم رهبری در سخنرانی‌هایشان بارها موضوع حفاظت از محیط زیست و میراث‌فرهنگی را جزو اولویت‌های اقدامات مسئولان و مدیران کشور دانستند که در این‌باره حقانی معتقد است: شورای‌عالی شهرسازی به عنوان بالاترین مرجع  اقدامات ساخت‌وساز درحوالی عمارت عشرت‌آباد را خلاف قانون دانسته و بنا بر مصوبات انجام شده شهرداری، میراث فرهنگی و دیگر نهادها نمی‌توانند اقدامی را لحاظ کنند بلکه تصمیمات شورای عالی شهرسازی برای دیگر سازمان‌ها حجت است و تبعیت از آن جزو الزامات است.


 میراث فرهنگی ورود کند
کارشناس میراث‌فرهنگی در پاسخ به این سوال  درباره فعالیت‌های انجام شده برای نگهداری و حفاظت از ساختمان عشرت‌آباد می‌گوید: این ساختمان  و دیگر اماکن تاریخی باید از سوی سازمان میراث فرهنگی و دیگر سازمان‌ها مورد توجه و نگهداری وبازسازی قرار گیرد. مهدی حجت می‌گوید: با توجه به موقعیت و وجود اتوبان‌های گوناگون در محدوده عمارت عشرت‌آباد خودبه‌خود این محدوده برای  نیروهای نظامی مورد توجه است و اگر امکان تخریب اماکن نظامی به‌صورت یک دفعه‌ای وجود ندارد باید این کار آرام‌آرام انجام شود. ساختمان‌های اطراف، منظره ساختمان‌های تاریخی را گرفته و برداشت‌های متعدد می‌تواند به بنا صدمه وارد کند. او با بیان اینکه باید دستگاه‌ها اجرایی و ذیربط وارد عمل شوند چراکه تنها با فعالیت ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی کاری از پیش نمی‌رود، تصریح می‌کند: در نظام جمهوری اسلامی باید به فرمایشات رهبری و تاکید ایشان درباره نگهداری از محیط زیست و میراث‌فرهنگی اهمیت ویژه داد و اقدامات را براساس فرامین ایشان اجرایی کرد.


 از دغدغه شورا تا ادامه تخریب
 این درحالی است که رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه بخش وسیع میراث‌فرهنگی شهر تهران نه در ساختمان‌های منفرد بلکه در بافت‌های فرسوده است اظهار کرد: فرسودگی و از سویی ارزش تاریخی این بافت‌ها شرایطی خاص را برای آن ایجاد کرده که مهم‌ترین آن محدودیت در ساخت‌وساز است. مهدی چمران با بیان اینکه بافت‌های فرسوده امروز گستره وسیعی از شهر تهران نظیر عودلاجان، منطقه امامزاده یحیی، بخشی از سیروس، چاله‌میدان و بازار را شامل می‌شود، می‌افزاید: متاسفانه به دلیل فرسودگی بافت، شهروندان تنها مجاز به ساخت آپارتمان‌هایی با حداکثر ارتفاع 5/10 متر و یا دو طبقه هستند که این عدم صرفه اقتصادی مانع از نوسازی این بافت‌ها از سوی مالکان آن شده چراکه همین سرمایه، امکان سودآوری بیشتر را برای آنان در مناطق دیگر فراهم کرده است.

او با تاکید براینکه عدم صرفه اقتصادی در نوسازی بافت‌ها سبب باقی ماندن این املاک در وضعیت قطعی و عدم آبادانی این مناطق خواهد شد، تخریب تدریجی این اماکن تاریخی به‌دلیل نبود شرایط لازم جهت نوسازی، تغییر و نگهداری آن را یکی از آثار سوء بی‌توجهی به این میراث تاریخی عنوان نمود و تصریح کرد: تمامی این موارد سبب خروج این مناطق از حالت مسکونی نمی‌شود. چمران در ادامه با اشاره به اینکه متاسفانه بسیاری از این بافت‌ها به‌دلیل قرارگیری در منطقه بازار، جهت استفاده به عنوان انبار، بارانداز و کارگاه دستخوش تغییراتی شده است، افزود: این تبدیل بزرگ‌ترین آسیب را به بافت‌های تاریخی و معماری آن وارد می‌کند. رئیس شورای شهر تهران عدم ورود بخش خصوصی جهت نوسازی بافت‌های فرسوده را به‌دلیل عدم صرفه اقتصادی آن ذکر کرد و می‌افزاید: البته باید درنظر داشت که ورود شهرداری، دولت یا هر نهاد دیگر نیز نیازمند بودجه کلان است و این درحالی است که استفاده فرهنگی و یا عدم استفاده از آن پس از بازسازی بافت‌های فرسوده تاریخی در‌هاله‌ای از ابهام است. چمران مساله دیگر را درباره املاک منفرد با قدمت تاریخی اما فرسوده عنوان نمود و اظهار کرد: دراین‌باره مسائلی مطرح است که از آن جمله می‌توان به شکایت همسایگان مجاور این املاک اشاره کرد چرا که ساخت‌وساز را برای این افراد با مشکل مواجه ساخته است.

او با تاکید براینکه تعداد املاک با ارزش تاریخی و فرهنگی منفرد که امروز در معرض خطر نابودی بسیار کمتر از بافت‌های فرسوده است، رسیدگی و رفع معضل آن را سهل‌تر عنوان نمود و تصریح کرد: البته باید در نظر داشت که این مشکل تنها منحصر به تهران نیست و در شهرهای دیگر نیز مطرح است. چمران با بیان اینکه عدم رسیدگی به بافت‌های تاریخی فرسوده این اماکن با ارزش را به مکانی متروکه و محلی جهت تجمع اوباش و معتادان تبدیل خواهد کرد، اظهار کرد: به‌عنوان مثال منزل کودکی ما اکنون پس از بازسازی‌های صورت پذیرفته به شکل خانه موزه درآمده اما به‌دلیل قرارگیری این مکان در بافت فرسوده و مخروبه‌بودن املاک مجاور، شهرداری ناگزیر به دیوارچینی در اطراف آن شده است تا از ورود افراد معتاد جلوگیری شود ودر واقع این فضا قابل استفاده نیست.او با عنوان اینکه تدوین برنامه مدون در خصوص حل این معضل از وظایف شورا و شهرداری نیست و در گرو اختیارات میراث فرهنگی است تاکید کرد: البته باید درنظر داشت که بودجه میراث هم پاسخگو نوسازی و بازسازی دو مورد از این بافت‌های فرسوده نیز نیست.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha