مرکز آمار ایران، بررسی طرح نحو‌ه‌ نگرش جوانان در آستانه ازدواج و زنان همسردار ١٥تا٤٩ ساله نسبت به فرزندآوری و شناخت عوامل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی مؤثر بر آن را منتشر کرد.

٦٠ درصد جوانان تمایل به داشتن ٢ فرزند دارند

سلامت نیوز: مرکز آمار ایران، بررسی طرح نحو‌ه‌ نگرش جوانان در آستانه ازدواج و زنان همسردار ١٥تا٤٩ ساله نسبت به فرزندآوری و شناخت عوامل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی مؤثر بر آن را منتشر کرد.

به گزارش سلامت نیوز،روزنامه شرق در ادامه نوشت: این طرح یکی از مهم‌ترین طرح‌های مرکز آمار ایران در سال ١٣٩٣ بود که به‌واسطه حجم بالای جامعه آماری، این طرح می‌تواند مبنای مهمی برای برنامه‌ریزی‌ها در حوزه افزایش جمعیت قرار گیرد. براساس نسخه کامل جزئیات این طرح که با همکاری وزارت بهداشت، پژوهشکده آمار و صندوق جمعیت سازمان ملل متحد انجام شده است، اندازه نمونه‌ برای دختران و پسران در آستانه ازدواج معادل ١٢هزارو ٤٠٠ نفر و برای زنان همسردار ١٥تا٤٩ ساله شش‌هزارو ٢٠٠ نفر در نظر گرفته شده است. با این حال جزئیات این گزارش حاوی نکات جالبی در زمینه فرزندآوری است.


تفاوت نظرات زنان و مردان درباره تعداد فرزند
میانگین تعداد فرزندان دلخواه مردان و زنان جوان در آستانه ازدواج به ترتیب برابر ٢/٤ و ٢/٢درصد بوده است به‌گونه‌ای که بین نظرهای مردان و زنان در مورد تعداد فرزند ٠/٢درصد تفاوت وجود دارد.  بیش‌تر جوانان در آستانه ازدواج (٦٠/٢ درصد) علاقه‌مند به داشتن دو فرزند هستند، ١٤ درصد طالب یک فرزند و نزدیک به یک درصد علاقه‌ای به داشتن فرزند ندارند. همچنین میانگین تعداد فرزندان دلخواه جوانان در آستانه ازدواج ساکن نقاط شهری یا نقاط روستایی به ترتیب برابر با ٢/٢ و ٢/٥ فرزند بوده است. شایان ذکر است، ١٤/٦ درصد جوانان در آستانه ازدواج ساکن نقاط شهری و ٩/٨ درصد از جوانان نقاط روستایی طالب یک فرزند بوده‌اند.


تمایل ٥٠درصدی به فاصله ٢ تا ٤ ساله از ازدواج تا تولد فرزند
در این پژوهش، متوسط فاصله‌ مطلوب ازدواج تا تولد فرزند اول، از نظر جوانان در آستانه‌ ازدواج ٢/٦ سال بوده است و تفاوتی بین نظر مردان و زنان در این مورد وجود نداشته است، حدود ٢٥ درصد از پاسخ‌گویان، فاصله مناسب بین ازدواج تا تولد فرزند اول را بیش از پنج سال اعلام کرده‌اند که با توجه به بالارفتن سن ازدواج و به‌تعویق‌افتادن ازدواج، این موضوع قابل‌تأمل است. همچنین، متوسط فاصله‌ سنی مناسب بین فرزندان به ترتیب برابر ٣/٩ و ٤/٣ سال از سوی مردان و زنان در آستانه ازدواج اعلام شده است. چنان که ملاحظه می‌شود زنان در مقایسه با مردان معتقد به فاصله‌ سنی بیشتر بین فرزندان هستند. با وجود اینکه حدود ٤٦ درصد پاسخ‌گویان فاصله‌ سنی مطلوب بین فرزندان را ٣تا٥ سال می‌دانند، حدود ٣٠ درصد نیز فاصله بیش از پنج سال را مطلوب می‌دانند.


 ١٨ درصد پاسخ‌گویان سن مناسب ازدواج برای پسران را ٣٠تا٣٩ سال اعلام کرده‌اند
میانگین سن مناسب ازدواج برای پسرها برابر با ٢٥/٧ و برای دختران ٢١/٣ سال بوده است. حدود ١٨ درصد پاسخ‌گویان، سن مناسب ازدواج برای پسران را ٣٠-٣٩ سال اعلام کرده‌اند و حدود ٢٣ درصد پاسخ‌گویان، سن مناسب ازدواج برای دختران را ٢٥ سال و بیشتر اعلام کرده‌اند. زنان پاسخ‌گو در مقایسه با مردان، سن مناسب ازدواج پسرها و دخترها را کمی بیشتر بیان کرده‌اند. همچنین ١٩/٢ درصد پاسخ‌گویان ساکن نقاط شهری و ٦/٨ درصد از پاسخ‌گویان ساکن نقاط روستایی سن مناسب ازدواج برای پسران را ٣٠تا٣٩ سال اعلام کرده‌اند، که نشان‌دهنده تفاوت دیدگاه پاسخ‌گویان نقاط شهری و روستایی نسبت به این مسئله است. علاوه بر این سن مناسب ازدواج برای دختران از سوی ٢٤/٥ درصد از جوانان پاسخ‌گوی ساکن نقاط شهری و ٨/٦درصد از جوانان نقاط روستایی ٢٥ سال و بیشتر بیان شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha