سه‌شنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۶

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، ضمن هشدار به بیماران نیازمند کلیه، تصریح کرد: این بیماران نباید به تبلیغات موجود در سطح شهر مبنی بر فروش کلیه توجه کنند و بهتر است مردم برای پیوند عضو به مراکز معتبر مراجعه کرده و به کلاهبرداران و دلالان کلیه اعتماد نکنند.

سلامت نیوز: نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، ضمن هشدار به بیماران نیازمند کلیه، تصریح کرد: این بیماران نباید به تبلیغات موجود در سطح شهر مبنی بر فروش کلیه توجه کنند و بهتر است مردم برای پیوند عضو به مراکز معتبر مراجعه کرده و به کلاهبرداران و دلالان کلیه اعتماد نکنند.

عبدالرحمان رستمیان در گفت وگو با خانه ملت، با تاکید بر فرهنگ سازی پیوند کلیه‌ از سوی افراد مرگ مغزی، گفت: متاسفانه خیلی از خانواده‌های ایرانی حاضر نیستند اعضای بدن عزیزان فوت شده خود را اهدا کنند و اطلاعات کافی راجع به مرگ مغزی ندارند لذا این موضوع باید در جامعه فرهنگ سازی شود که بیماران مرگ مغزی هرگز به زندگی بازنمی گردند.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: خانواده های افراد مرگ مغزی باید بدانند که ‌ اهدای عضو عزیز فوت شده شان می تواند جان چندین انسان را نجات دهد.

این نماینده مردم در مجلس نهم، خاطر نشان کرد: با فرهنگ سازی پیوند عضو از بیماران مرگ های مغزی در کشور، نقش دلالان کلیه، کمرنگ و به طور کامل برچیده خواهد شد چون با توجه به پیشرفت علم پزشکی  پیوند از مرگ های مغزی تفاوت چندانی با پیوند از فرد زنده ندارد.

رستمیان با بیان اینکه  در برخی از کشورهای دنیا اهدای عضو از سوی نزدیکان بسیار رایج است، گفت: چون در این کشورها پیوند عضو از سوی خانواده و نزدیکان صورت می گیرد لذا دلالی جایگاهی ندارد اما در کشور ما چون پیوند از مرگ مغزی و نزدیکان بیمار بسیار کم است متاسفانه از یک سو دلالی رواج می یابد و از سوی دیگر افراد آن قدر در نوبت دریافت عضو می مانند که فوت می کنند لذا فرهنگ سازی در خصوص اهدای عضو از سوی نزدیکان بیمار و افراد مرگ مغزی امری حیاتی و ضروری است.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از اختلاف فاحش ایجاد شده بین قیمت کلیه در بازار قانونی و غیرقانونی، بیان کرد: فروش کلیه از راه قانونی در حدود 9 میلیون تومان است در حالیکه در بازار سیاه فرد می تواند کلیه اش را به دو برابر این قیمت بفروشد بنابراین همین قیمت فاحش، باعث می شود که دلالان به سمت بازارهای غیرقانونی کشیده شوند لذا لازم است که در این خصوص از سوی وزارت بهداشت نظارت بیشتری صورت گیرد.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، گفت: در حال حاضر حدود 48 درصد از پیوندهای کلیه در کشور مربوط به مرگ مغزی است در حالیکه این شاخص باید به 80 درصد افزایش یابد بنابراین اگر پیوندهای عضوی ما از مرگ مغزی بیشتر شود دلالان کلیه، کمتر می توانند جولان دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha