سه‌شنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۷
کد خبر: 144213

یک کارشناس مامایی با بیان اینکه دخالت غیرضروری در روند فیزیولوژیک زایمان طبیعی ممنوع است، تاکید کرد: با توجه به افزایش چشمگیر سزارین غیرضروری در ایران، باید با اطلاع‌رسانی مناسب به زنان درباره فواید زایمان طبیعی و عوارض پس از سزارین به دنبال گسترش زایمان فیزیولوژیک باشیم.

دخالت غیرضروری در روند زایمان طبیعی ممنوع!

سلامت نیوزیک کارشناس مامایی با بیان اینکه دخالت غیرضروری در روند فیزیولوژیک زایمان طبیعی ممنوع است، تاکید کرد: با توجه به افزایش چشمگیر سزارین غیرضروری در ایران، باید با اطلاع‌رسانی مناسب به زنان درباره فواید زایمان طبیعی و عوارض پس از سزارین به دنبال گسترش زایمان فیزیولوژیک باشیم.

سیده فاطمه واثق رحیم‌پرور در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه در زایمان طبیعی بهبودی مادر در مدت زمان کوتاه‌تری حاصل می‌شود، گفت: پیشگیری از خطر مرگ زنان از جمله مهم‌ترین فواید زایمان طبیعی نسبت به سزارین است، چراکه جراحی سزارین مانند سایر جراحی‌ها دارای خطر مرگ ناشی از عوامل بیهوشی است. همچنین زایمان طبیعی باعث پیشگیری از عفونت رحم، محل زخم جراحی سزارین و مثانه می‌شود.

وی با بیان اینکه دریافت هورمون آندورفین در جفت و بندناف باعث می‌شود تا نوزاد بتواند خارج از رحم زندگی کند و راحت‌تر زایمان رخ دهد، افزود: تکامل طبیعی جنین، کاهش مشکلات تنفسی، دریافت باکتری‌های محافظت کننده، تحریک سیستم قلبی - عروقی و گردش خون بیشتر، غلبه راحت‌تر بر استرس، احتمال کمتر ابتلا به دیابت، رشد مطلوب مغز و مکیدن بهتر شیر مادر از جمله فواید زایمان طبیعی برای نوزاد است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به اینکه آندورفین ماده‌ای است که به طور طبیعی در بدن در مواقع خاص ترشح می‌شود و یک مخدر طبیعی است، تصریح کرد: استفاده از داروهای اکسی‌توسین یا داروهای ایجاد و تقویت کننده درد زایمان باعث ایجاد مشکل در ترشح آندورفین می‌شود. بنابراین لازم است گایدلاین‌های قابل اجرا جهت محدودیت استفاده از اکسی توسین در کشور و به کارگیری آن تنها در مواقع لزوم تدوین شود. انجام دخالت‌های بی‌جا در روند زایمان یک مشکل جدی است که لازم است گایدلاین‌های کاربردی جهت مدیریت صحیح آن تدوین و عملیاتی شود.

رحیم‌پرور با بیان اینکه ضرورت دارد دانشجویان مامایی در طی تحصیل یاد بگیرند که چگونه می‌توان بدون بکارگیری مداخلات (البته فقط در مواقع غیرضروری)، بارداری طبیعی را اداره کنند، گفت: باید حاصل بارداری، مادر و نوزادی سالم باشد. مادر از روند حاملگی و زایمان طبیعی خود خاطره‌ای خوش داشته باشد که کسب این مهارت از طریق تدریس و مطالعه کتب درسی مختص حرفه مامایی که توسط ماماها نوشته شده، حاصل می‌شود.

این کارشناس مامایی در پایان یادآور شد: انتخاب محل زایمان، برنامه‌ریزی تولد نوزاد، اطمینان از روند خوب زایمان، آموزش‌های لازم برای بعد از زایمان و روش‌های مقابله با استرس از جمله مواردی است که باید پیش از زایمان آن را در نظر گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha