با پیشرفت روزافزون، رشد جمعیت و توسعه جوامع بشری نیاز به ساخت و ساز و توسعه اماکن افزایش می‌یابد که این امر باعث تولید روز افزون نخاله ساختمانی شهری خواهد شد و با عدم نظارت و برنامه‌ریزی و ساماندهی مطلوب دستگاه‌های ذی‌ربط در این راستا مشکلات تخلیه غیر قانونی نخاله ساختمانی در حاشیه جاده‌ها خودنمایی می‌کند.

شهر در محاصره نخاله‌ها

سلامت نیوزبا پیشرفت روزافزون، رشد جمعیت و توسعه جوامع بشری نیاز به ساخت و ساز و توسعه اماکن افزایش می‌یابد که این امر باعث تولید روز افزون نخاله ساختمانی شهری خواهد شد و با عدم نظارت و برنامه‌ریزی و ساماندهی مطلوب دستگاه‌های ذی‌ربط در این راستا مشکلات تخلیه غیر قانونی نخاله ساختمانی در حاشیه جاده‌ها خودنمایی می‌کند.

مدیریت نخاله ساختمانی از جمله ضروریات مدیریت شهری است که نیازمند آگاهی از چگونگی جمع‌آوری، دفع و بازیافت است. در حال حاضر رعایت نکردن قانون، کمبود ایستگاه‌های تخلیه پسماند و نبود مراکز بازیافت از عواملی هستند که باعث بروز معضل در حاشیه جاده‌ها شده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ، امروزه در برخی مناطق نخاله‌های ساختمانی در محیط زیست بدون بازیافت رها می‌شوند که به دلیل عدم مدیریت منسجم شهری در جمع‌آوری آن، نخاله‌ها به صورت غیرقانونی در حاشیه شهر انباشته شده و باعث آلودگی محیط زیست و بدمنظر شدن چهره شهری می‌شوند.

طبق قانون مدیریت پسماند شهری افرادی که در مکان‌های ممنوعه، نخاله تخلیه می‌کنند، مجرمند اما قانون بازدارنده مدیریت شهری در مواردی آن طور که باید جدی گرفته نمی‌شود.

نزدیکی به مرکز شهر، مهمترین پارامتر در انتخاب محل دفن نخاله‌ها است

یکی از عللی که باعث شده نخاله‌های ساختمانی در حاشیه جاده رها شود، دور بودن محل تخلیه است که باید به این اصل توجه کرد که مهمترین پارامتر در انتخاب محل دفن نزدیک بودن به مرکز شهر است تا مورد پذیرش مردم قرار بگیرد. انتخاب محل دفن دور از شهر سبب افزایش تخلفات و تخلیه غیرقانونی در حاشیه شهر می‌شود که دراین راستا می‌توان با به کارگیری از امکانات مدیریت شهری تعداد ایستگاه‌ها را افزود و در فواصل کوتاه برای استفاده از شهروندان قرار داد.

در حال حاضر نخاله ساختمانی در کشورهای پیشرفته و صنعتی در چرخه مجدد جهت مصارف ساختمانی مورد بازیافت قرار می‌گیرد و جلوگیری از آلودگی محیط زیست، بازیافت مصالح قابل مصرف و هدایت صحیح مواد زائد به محل‌های دفن، از اهداف عمده تعیین تکلیف نخاله ساختمانی است.

استفاده نکردن دوباره از نخاله‌های ساختمانی هدر رفت سرمایه‌های ملی است

استفاده نکردن دوباره از نخاله‌های ساختمانی نه تنها دور ریختن منابع قابل بازیافت است بلکه هدر رفت سرمایه‌های ملی نیز هست که متاسفانه ساخت سایت بازیافت در ارومیه به دلایلی از جمله نبود اعتبار کافی با مشکلاتی مواجه است. بازیافت نخاله ساختمانی نه تنها به حفظ منابع طبیعی و محیط زیست کمک می‌کند بلکه با به کارگیری روش علمی توجیه اقتصادی نیز دارد.

اما در این موضوع نباید از امر فرهنگ‌سازی غافل شویم. رانندگان کامیون و کامیونت‌های حامل نخاله ساختمانی در ساعاتی از شب و به دور از چشم ماموران اقدام به تخلیه نخاله ساختمانی می‌کنند که این اقدامات ناشی از کوتاهی در امر فرهنگ‌سازی است.

جلوگیری از معضل نخاله ساختمانی، به فرهنگ‌سازی نیاز دارد

با تخلیه‌کنندگان پسماندهای ساختمانی قاطعانه برخورد خواهد

شدمحمد حضرت‌پور، شهردار ارومیه، گفت: طبق قانون مدیریت پسماند شهری افرادی که در مکان‌های ممنوعه نخاله تخلیه می‌کنند، مجرمند.

وی با هشدار به کلیه متخلفان و تخلیه‌کنندگان پسماند ساختمانی در مکان‌های ممنوعه افزود: با افرادی که برخلاف قانون مدیریت پسماند اقدام به تخلیه نخاله چه در محدوده شهری و چه در حاشیه جاده کرده و موجب مخدوش شدن منظر شهری شوند، قاطعانه برخورد خواهد شد.

حضرت‌پور خاطرنشان کرد: برابر قانون متخلفانی که یک بار مرتکب جرم شوند 100 هزار تومان، بار دوم 200 هزار تومان و برای بار سوم خودروی‌شان توقیف می‌شود.

وی با اشاره به اینکه طی ماه گذشته در منطقه ریحان‌آباد عملیات جمع‌آوری و پاک‌سازی صورت گرفته است، اظهار کرد: پس از اقدامات لازمه برای پاکسازی محل، شاهد تخلیه مجدد نخاله توسط رانندگان کامیون متخلف هستیم. اقدامات و برنامه‌های فراوانی در خصوص جمع‌آوری نخاله صورت گرفته اما آن طور که شواهد نشان می‌دهند، موثر نبوده و این موضوع نیازمند فرهنگ‌سازی همراه با آموزش است.

حضرت‌پور علل تخلیه نخاله ساختمانی در حاشیه جاده‌ها را تعجیل رانندگان کامیون در حمل و تخلیه نخاله ساختمانی عنوان کرد و گفت: رانندگان کامیون برای بیشتر شدن تعداد دفعات تخلیه نخاله اقدام به تخلیه در حاشیه شهرها و جاده‌ها می‌کنند.

وی افزود: در دو منطقه شهر، حوالی باغ رضوان و کوه‌های الله اکبر دو ایستگاه جمع‌آوری و دفن نخاله ساختمانی وجود دارد اما باز هم شهروندان و رانندگان کامیون اقدام به تخلیه زباله در مناطق ممنوعه می‌کنند.

شهردار ارومیه اظهار کرد: یکی از راه‌های پیشگیری از بروز مشکل تخلیه نخاله‌های ساختمانی در مکان‌های نامناسب فرهنگ‌سازی و آموزش به مردم است.

روزانه به طور متوسط 3000 تن نخاله ساختمانی در ارومیه تولید می‌شود

عزیز قال، مدیر کل پسماند شهری شهرداری ارومیه نیز، بیان کرد: به طور متوسط روزانه 3000 تن نخاله ساختمانی در شهر ارومیه تولید می‌شود.

وی افزود: جهت جمع‌آوری و تخلیه نخاله ساختمانی در محل‌های باز، علاوه بر دو سایت موجود در جاده سرو و سایت الله‌اکبر داغی ایستگاه‌های نخاله سوم واقع در جاده انهر روبروی زمین‌های والدین شاهد در حال بهره‌برداری است.

وی تصریح کرد: با توجه به میزان تخلیه غیر مجاز نخاله‌های ساختمانی توسط برخی از مردم، سازمان مدیریت پسماند جهت مدیریت و کنترل قانونی، فنی و مهندسی طبق دستورالعمل عملی از سوی سازمان شهرداری و دهیاری‌های کل کشور، برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داده است.

مدیر کل پسماند شهری شهرداری ارومیه در ادامه افزود: جهت ساماندهی اولیه ماشین‌آلات سبک و سنگین جمع‌آوری و تخلیه غیر مجاز، بنر و بروشورهایی جهت ثبت نام و ارائه مجوزهای لازم برای جمع‌آوری و تخلیه مجاز در دستور کار قرار گرفته و در سطح شهر نیز نصب و اطلاع‌رسانی شده است.

خلیل محبت‌خواه، مدیر کل اداره راه و شهرسازی آذربایجان غربی نیز، گفت: افراد خاطی شبانه و مخفیانه اقدام به تخلیه نخاله‌های ساختمانی در حاشیه جاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه متاسفانه حاشیه جاده سرو محل انباشت نخاله ساختمانی شده است، افزود: حتی با وجود نصب تابلوهای "ممنوع بودن ریختن نخاله ساختمانی" باز هم شاهد تخلیه نخاله، درست در زیر تابلوی هشدار هستیم.

محبت‌خواه بر نقش سازنده شهروندان در جلوگیری از تخلیه غیر قانونی نخاله ساختمانی اشاره کرد و افزود: با هماهنگی و موافقت مراجع ذی‌صلاح قضایی با تمام افراد خاطی که به تخلیه نخاله در مکان‌های غیر مجاز اقدام می‌کنند، برخورد قاطع و قانونی به عمل می‌آید.

از حجم پسماند در حاشیه جاده سرو کاسته شده است

مدیر کل اداره راه‌وشهرسازی آذربایجان غربی بر لزوم برخورد با تخلیه غیرقانونی نخاله ساختمانی اشاره کرد و گفت: متخلفین و سو استفاده‌گران قبل از جریمه و محکوم شدن در دادگاه زمین و زمان را به هم می‌دوزند تا تنها با گفتن اینکه اشتباه شده و دیگر تکرار نمی‌شود از زیر جریمه فرار کنند اما متاسفانه این تخلفات بارها تکرار می‌شود.

محبت‌خواه با بیان اینکه به طور مثال یکی از مناطقی که نخاله‌های ساختمانی در آنجا انباشت می‌شود، جاده سرو است که چهره‌ای ناشایست به منطقه می‌بخشد، تصریح کرد: همه اعم از مسئول و شهروند باید به رعایت قانون تمکین کنند؛ چرا که با رعایت قوانین بیشتر مشکلات اعم از مشکلات ناشی از تخلیه نخاله‌های ساختمانی حل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اقدامات در راستای جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی انجام گرفته و حجم پسماند در حاشیه جاده سرو کاسته شده است.

مشکل تخلیه غیرقانونی نخاله‌های ساختمانی باید ریشه‌ای حل شود

مرتضی پیری، عضو شورای اسلامی شهر ارومیه نیز، گفت: حل مشکل تخلیه غیرقانونی نخاله‌های ساختمانی باید ریشه‌ای حل شود.

وی افزود: عدم رعایت قانون ایستگاه‌های تخلیه پسماند، کمبود ایستگاه تخلیه، نبود بازیافت پسماند سه عامل عمده بروز این معضل در حاشیه جاده سرو و کمربندی خاتم‌الانبیاء است.

عضو شورای اسلامی شهر ارومیه افزود: نخاله ساختمانی باعث بد منظر کردن چهره شهر و مشکلات زیست محیطی می‌شود که باید برای حل این مشکل ایجاد ایستگاه‌های جمع، دفع و نظام‌مندی فعالیت‌های ضایعاتی در دستور کار مسئولین قرار گیرد.

وی در خصوص معضل عدم رعایت قانون ایستگاه‌های تخلیه پسماند افزود: ریشه این مشکل رفتارهای مدنی و اجتماعی است. در بحث جمع‌آوری باید توجه کرد که مهمترین مسئله فرهنگ‌سازی است به این علت که بسیاری از شهروندان نسبت به نخاله ساختمانی و خطرات آن بی‌تفاوتند و به راحتی آن را در محیط زیست رها می‌کنند که باید در این راستا فرهنگ‌سازی در ضرورت امر قرار گیرد.

عضو شورای اسلامی شهر ارومیه گفت: لازمه حل مشکل ، مشارکت حداکثری مردم شهر ارومیه است فرهنگ شهروندی ایجاب می‌کند مردم تابلوها و اعلانات هشداری را رعایت کنند.

وی اظهار کرد: رها شدن نخاله‌های ساختمانی در حاشیه جاده نشان از ضعف مدیریت شهری است صرف نظر از اینکه فرهنگ عمومی با این قبیل موارد چگونه باید رفتار کند.
پیری در ادامه اظهار کرد: اقدامات شهرداری در جلوگیری از رهاسازی خاک و نخاله ساختمانی در حاشیه جاده سرو و کمربندی خاتم‌الانبیا به صورت تعهد کتبی و برخورد با متخلفین انجام می‌شود اما به علت عدم ساماندهی مناسب مدیریت شهری، کمبود مراکز تخلیه و دور بودن مسافت آن باعث شده جمع‌آوری و دفع نخاله هدفمند نباشد.

پیری با بیان اینکه درشهر فواصل منطقی بین ایستگاه نخاله ساختمانی رعایت نشده است، گفت: در بحث دفع نخاله ساختمانی مساله مهم تعیین نقاط تخلیه در مسافت‌های منطقی است که در این راستا می‌توان با به کارگیری از امکانات مدیریت شهری تعداد ایستگاه‌ها را افزود و درفواصل کوتاه برای استفاده از شهروندان قرار داد.

وی افزود: نخاله ساختمانی تنها شامل گچ و سیمان و آجر نیستند بلکه در و پنجره، آلومینیوم، تانکر، رادیاتور، و تمام اکساسوار منزل را نیز شامل می‌شود که باید پس از مصرف مورد بازیافت قرار گیرند.

بازیافت نخاله ساختمانی توجیه اقتصادی نیز دارد

عضو شورای اسلامی شهر ارومیه با بیان اینکه برنامه‌ریزی جهت بازیافت نخاله از اهمیت فراوانی برخوردار است خاطرنشان کرد: بازیافت نخاله ساختمانی نه تنها به حفظ منابع طبیعی و محیط زیست کمک می‌کند بلکه با به کارگیری روش علمی توجیه اقتصادی نیز دارد.

وی بر مشارکت بخش خصوصی برای راه‌اندازی بازیافت نخاله ساختمانی در شهر ارومیه گفت: در صورتی که مدیریت شهری اعتبار لازم برای راه‌اندازی بخش بازیافت را در شهر نداشته باشد با جلب مشارکت سرمایه‌داران می‌توان معظل نخاله ساختمانی را حل کند.

پیری گفت: امید است با تلاش هرچه بیشتر مدیریت شهری و شهروندان در آینده شاهد تحول اساسی در رفع مشکلات ناشی از پسماند ساختمای باشیم.

به گفته مسئولین برنامه‌های زیادی در خصوص جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی انجام شده اما آنچه شواهد نشان می‌دهد اقدامات فعلی کافی نبوده و زیباسازی شهر نیازمند طراحی و اجرای طرح‌ها و برنامه‌های عملی از سوی مسئولین و مشارکت مردم و فرهنگ‌سازی همراه با آموزش است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha