سه‌شنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۰
کد خبر: 144228

این روزها در بعضی سایت ها و خبرگزاری‌ها که چرخی می‌زنیم با خبر جالبی رو به رو می‌شویم: آمار زلزله های کم تر از سه ریشتر! اما باید بدانیم که آیا این لرزه‌های کوچک زلزله محسوب می شوند یا نه.

سلامت نیوز: این روزها در بعضی سایت ها و خبرگزاری‌ها که چرخی می‌زنیم با خبر جالبی رو به رو می‌شویم: آمار زلزله های کم تر از سه ریشتر! اما باید بدانیم که آیا این لرزه‌های کوچک زلزله محسوب می شوند یا نه.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا دکتر زارع، عضو هیات علمی پژوهشگاه زلزله شناسی در این خصوص به برنا می‌گوید: «از لحاظ اندازه زمین لرزه می‌توان آن را در چند گروه طبقه‌بندی کرد. کمتر از دو ریشتر در مقیاس خرد، بین دو تا چهار ریشتر در مقیاس ریز، بین چهار تا پنج ریشتر در مقیاس کوچک، پنج تا شش ریشتر مقیاس متوسط، شش تا هفت ریشتر شدید، هفت تا هشت ریشتر مقیاس اصلی است.»

او درباره وضعیت زلزله‌خیزی ایران می‌گوید: «کشور ما از سانحه‌خیزترین کشورهای دنیاست. حدودا کمتر از دو درصد از زلزله‌های جهان در ایران رخ می‌دهد و حدود شش درصد از تلفات زلزله‌های سده بیستم دنیا مربوط به تلفات زلزله‌های ایران است.»

زارع فایده زمین لرزه‌های کوچک را این چنین تشریح کرد: «لرزه‌های کوچک در پاره‌ای از مناطق سبب شناسایی مناطق لرزه خیز و گسل‌ها می‌شود. همچنین این لرزه‌ها سبب می‌شوند که بخشی از انرژی زمین تخلیه شود، اما باور عامیانه‌ای که در این خصوص رایج شده است که لرزه‌های کوچک از زلزله‌های بزرگ جلوگیری می کند، به هیچ وجه صحیح نیست. در خصوص مناطق لرزه خیز ایران به طور کلی می‌توان از منطقه زاگرس- البرز، کپه داغ، مکران، ایران مرکزی، آذربایجان نام برد که این مناطق پهنه‌های اصلی تکتونیک ایران نیز هستند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha