سه‌شنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۳
کد خبر: 144239

دبیر علمی هشتمین کنگره بین‌المللی آزمایشگاهی ایران؛ واقعیات تلخ اشتباهات آزمایشگاهی در کشور را تشریح کرد.

سلامت نیوز:  دبیر علمی هشتمین کنگره بین‌المللی آزمایشگاهی ایران؛ واقعیات تلخ اشتباهات آزمایشگاهی در کشور را تشریح کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم، محمد تقی‌خانی در نشست خبری هشتمین کنگره بین‌المللی و سیزدهمین کنگره کشوری ارتقای خدمات کیفیت آزمایشگاهی، تشخیصی و پزشکی ایران درباره یکی از معضلاتی که مردم و بیماران در رابطه با تشخیص‌های آزمایشگاهی گلایه‌های بسیاری دارند، به طوری که حتی متخصصان نتایج برخی آزمایشگاه‌ها را قبول نمی‌کنند و باید بیمار بار دیگر آزمایش بدهد، اظهار داشت: متأسفانه این مشکل واقعیت دارد و نمی‌توانیم این اشکال را نادیده بگیریم، به هر حال دستگاه‌ها و تجهیزات آزمایشگاه‌ها باید به روز شود و نیروهای فعال در این حوزه نیز کارآمدی لازم را داشته باشند. 

وی با بیان این‌که امر طبیعی آن است که نتایج آزمایشگاه‌ها با یکدیگر متفاوت نباشد ولی این اشکال هم‌اکنون وجود دارد و ما نیز سعی می‌کنیم با اشراف بر این مشکل این مساله را برطرف کنیم، البته برخی اختلافات در آزمایشات از نظر علمی امری طبیعی است اما نباید این تفاوت بسیار فاحش باشد. 

تقی‌خانی در ادامه توضیح این مساله که در برخی موارد اشتباه یک آزمایشگاه باعث اختلال در روند درمان بیمار می‌شود و از طرف دیگر بیمار نیز باید هزینه‌های دوباره‌ای پرداخت کند، گفت: این مساله درست است ولی باید بدانیم که خطا در آزمایشگاه‌ها همانند حرف پزشکی وجود دارد ولی این خطا بسیار کم‌تر است ولی متعاقباً پرونده‌های پزشکی قانونی در این باره برای رسیدگی به تخلفات آزمایشگاه‌ها صورت می‌پذیرد اما تشخیص خطای آزمایشگاه‌ها توسط عوام امکان‌پذیر نیست و حتما باید کارشناسان امر این کار را انجام دهند. یکی از این گروه‌ها نیز خود پزشکان هستند که می‌توانند تشخیص خطای آزمایشگاه‌ها را متوجه شوند. 

دبیر علمی هشتمین کنگره بین‌المللی و سیزدهمین کنگره کشوری در توضیح این کنگره عنوان کرد: در این کنگره در تلاشیم تا از تولیدات آزمایشگاهی داخلی حمایت کنیم و متعاقب آن تجهیزات و دستگاه‌های جدید نیز معرفی شود، دستگاه‌ها و تجهیزات جدید بر اساس نیاز کشور و با همکاری‌ تولید کننده و دانشگاه‌ها تحت حمایت تولید داخلی قرار گیرد.

در ادامه این نشست خبری علی صادقی تبار دبیر اجرایی هشتمین کنگره بین‌المللی و سیزدهمین کنگره کشوری در توضیح خطای آزمایشگاه‌ها عنوان کرد: خطای آزمایشگاه‌ها از طرف نظام‌پزشکی رسیدگی می‌شود و جرائم این خطا نیز از لغو پروانه، پرداخت دیه و جریمه تعریف شده است ولی باید بدانیم که یک میزان خطای تعریف شده همیشه پذیرفته شده است ولی در مجموع اگر آزمایشگاه باعث زیان بیمار شود به طور جد به این مساله رسیدگی خواهد شد ولی در نهایت نمی‌توانیم خطای آزمایشگاه‌ها را رد کنیم با وجود اینکه نتایج آزمایشات بسیار به هم نزدیک است.

 وی با تایید یکی از معضلات جامعه پزشکی که در برخی مواقع بیماران را برای انجام آزمایشات که آزمایشگاه‌های خاصی انجام می‌دهند، خاطرنشان کرد: ما تخلفات و سوءاستفاده‌های مالی در این زمینه را رد نمی‌کنیم.

گرانی تجهیزات آزمایشگاهی در ایران

صادقی‌تبار در ادامه و در رابطه با تأثیر اجرای طرح تحول سلامت بر حوزه آزمایشگاه‌ها عنوان : مهمترین نگرانی که از اجرای این طرح برمی‌آید این است که آیا خدمات مناسب، استمرار می‌یابد یا خیر و داشتن اعتبارات است که بقای این خدمات را تضمین می‌کند.

وی افزود: می‌بینیم در دوره‌ای، وزیر بهداشت با گرفتن بودجه، برنامه‌ها را ادامه می‌دهد، اما باید اجرای این برنامه‌ها مستمر باشد تا با شکست مواجه نشود، چرا که تأمین بودجه به معنی افزایش اعتبارات در حوزه سلامت است.

صادقی‌تبار بیان داشت: تمام کشورها سرانه بالای درمان دارند، ولی ما فکر می‌کنیم باید اعتبارات حوزه سلامت کم باشد. این در حالی است که اغلب دستگاه‌های آزمایشگاهی و تکنیک تولید کیت‌ها از خارج می‌آید و نیروی انسانی ما هم تفاوت کمی با خارج دارد و از بسیاری کشورهای همسایه تجهیزات را گرانتر می‌خریم، اما هزینه‌های این حوزه را به روز نمی‌کنیم.

گفتنی است، همزمان با برگزاری سیزدهمین کنگره ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی، تشخیصی و پزشکی ایران در تاریخ 2 تا 5 اردیبهشت‌ جوایز حکیم جرجانی نیز به منتخبان جامعه آزمایشگاهی کشور در محورهای مقاله برتر، مسئول فنی برتر، شرکت برتر تولیدی، تجهیزاتی و خدماتی؛ سوپروایزرها و کارکنان برتر آزمایشگاه‌ها و سازمان‌های برتر بیمه‌گر اهدا می‌شود. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha