سه‌شنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۱
کد خبر: 144246

مدیر توزیع امور آب شهرستان های آمل و محمودآباد حجم افزایش ورودی آب به رودخانه هراز درشهرستان آمل وطغیان این رودخانه را در حدود 40 سال اخیر بی سابقه دانست.

سلامت نیوز:مدیر توزیع امور آب شهرستان های آمل و محمودآباد حجم افزایش ورودی آب به رودخانه هراز درشهرستان آمل وطغیان این رودخانه را در حدود 40 سال اخیر بی سابقه دانست.

سیدموسی حسینی روز دوشنبه به ایرنا گفت: حجم متوسط ورودی آب رودخانه هراز بین 20 تا 40 مترمکعب است اما در 24 ساعت گذشته حجم ورودی وخروجی آب از این رودخانه به بیش از 130 مترمکعب در ثانیه افزایش یافته که در بیش از سه دهه اخیر دراین شهرستان بی سابقه بوده است.

وی افزود: دلایل اصلی بالا بودن حجم آب رودخانه هراز ، هدایت آب های فصلی و شدت بارش باران بالادست رودخانه در بخش لاریجان و نیز حجم کم خروجی آب در پی افزایش بی سابقه ساخت و سازهای غیرمجاز در مسیر این رودخانه بوده است.

مدیر توزیع امور آب شهرستان های آمل و محمودآباد تصریح کرد: افزایش حجم آب به سمت سدانحرافی هزارسنگر در پنج کیلومتری شهرآمل، مقدار بسیار زیادی از درختان شکسته شده و باطری های آب ونوشابه و یونالیت های ساختمانی جمع شده و جلوی خروجی آب را گرفته است.

حسینی اضافه کرد: با همکاری وبکارگیری ماشین آلات شهرداری آمل ، بخشی از حجم خروجی آب این سد به سمت پایین دست هدایت شد.

رودخانه هراز به عنوان یکی از بزرگترین رودخانه پرآب مازندران با طول 181 کیلومتر از جنوب غربی و جنوب قله دماوند در محله  نهام لار   سرچشمه می گیرد و با طی مسیر طولانی به سوی شهر آمل و پس از عبور از شهر آمل به دریا در منطقه ای بنام سرخرود متصل می شود.

حوزه آبریز این رودخانه معادل 8513.6 کیلومتر مربع است که در شهرستان های آمل، بابل، محمودآباد، فریدون کنار و نور واقع گردیده و بخشی از اراضی کشاورزی استان مازندران شمرده می شود.

درسالهای اخیر برداشت های بی رویه شن و ماسه از بستر رودخانه و ورود فاضلاب های شهری، صنعتی و کشاورزی بشدت حیات این رودخانه را تهدید می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha