سه‌شنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۸
کد خبر: 144257

بازبینی یک بررسی قبلی نشان داد که نوعی اختلال خواب نادر می‌تواند زنگ خطر ابتلا به بیماری عصب‌شناختی پارکینسون باشد.

سلامت نیوزبازبینی یک بررسی قبلی نشان داد که نوعی اختلال خواب نادر می‌تواند زنگ خطر ابتلا به بیماری عصب‌شناختی پارکینسون باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ، این نوع نادر از اختلال خواب موجب می‌شود فرد مبتلا، رویاهای خود را به شکل رفتارهای غیرعادی در حین خواب یا طی بیدار شدن به نمایش بگذارد و این اختلال می‌تواند یک نشانه‌ اولیه از احتمال ابتلای فرد به بیماری پارکینسون باشد.

حدود نیمی از افراد مبتلا به این اختلال موسوم به «اختلال رفتار خواب حرکت سریع چشم» (RBD) ظرف یک دهه پس از تشخیص RBD به بیماری پارکینسون یا اختلال‌های مرتبط دچار خواهند شد. در واقع مطالعات نشان داده که در نهایت تقریبا تمام مبتلایان به RBD که گونه‌ای از خواب‌پریشی است به یکی از اختلال‌های عصب‌شناختی دچار می‌شوند.

دکتر «میشل هوول» از دانشگاه مینه‌سوتا گفت: در صورتی که فردی به این اختلال مبتلا باشد، احتمال بالایی دارد که به بیماری پارکینسون یا عارضه‌های مشابه دچار شود.

علامت اصلی ابتلا به (RBD) حرکت کردن در مرحله حرکت سریع چشم در خواب است که بیشتر رویاها در این زمان شکل می‌گیرند و در حالت طبیعی ماهیچه‌ها به طور معمول توسط ساقه مغز از کار می‌افتند. اما افراد مبتلا به (RBD) دچار نارسایی در ساقه مغز هستند که باعث می‌شود ماهیچه‌ها در مدت زمان حرکت سریع چشم در خواب، حرکت داشته باشند و بنابراین، این افراد رویاهای خود را به نمایش درمی‌آورند که شامل حرکات غیرعادی و ناهنجار، احساسات و رفتارهایی است که در رویا رخ می‌دهند.

مبتلایان به این اختلال توضیح می‌دهند که رویاهای واضح و شفافی دارند و حرکت‌هایی انجام داده‌اند که شامل حرکت آرام دست‌ها و حتی رفتارهای خشن همچون مشت زدن می‌شود. این اختلال خطر آسیب دیدگی بیمار را به همراه دارد. همچنین این اختلال با عارضه راه رفتن در خواب متفاوت است و تنها 35 میلیون نفر در سراسر جهان به آن مبتلا هستند.

به گزارش لایوساینس، در این بررسی به منظور مشخص شدن ارتباط و تاثیر (RBD) بر بیماری پارکینسون و اختلالات مغزی دیگر نتایج بیش از 500 مطالعه انجام گرفته‌ مورد بازبینی قرار گرفت و مشاهده شد بین 81 تا 90 درصد مبتلایان به این اختلال با خطر ابتلا به یک اختلال عصبی روبرو هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha