سه‌شنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۲
کد خبر: 144266

ماجرای انتقاد از مداخله پزشکان متخصص زنان در سونوگرافی همچنان ادامه دارد.

سلامت نیوز: ماجرای انتقاد از مداخله پزشکان متخصص زنان در سونوگرافی همچنان ادامه دارد.

به گزارش سلامت نیوز روزنامه همشهری نوشت: پس از انتشار گزارشی مبنی بر غیرقانونی بودن دریافت وجه توسط این گروه از پزشكان بابت انجام سونوگرافی و شرایط وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشكی برای ورود آنها به این حوزه، حالا دبیر علمی كنگره بین‌المللی سرطان زنان با تأیید مشكلات خانم‌ها به‌دلیل برخی سوءاستفاده‌های مالی متخصصان زنان و زایمان در انجام سونوگرافی‌های نادرست گفته است: متأسفانه متخصصان زنان و زایمانی داریم كه به‌خاطر «درصد» خود را به ماماها می‌فروشند.
ها،
زهره شاهوردی در نشست خبری برگزاری ششمین كنگره بین‌المللی سرطان زنان با تأیید وجود چنین مشكلی گفت: متأسفانه این مشكل وجود دارد، درحالی‌كه 15سال پیش اینطور نبود. بنده كه متخصص زنان و زایمان هستم مراجعان خود را به مراكز سونوگرافی مطمئن ارجاع می‌دهم ولی متأسفانه رزیدنت‌های امروزی در حوزه زنان و زایمان مانند گذشته نیستند و حتی این رزیدنت‌ها انجام سونوگرافی صحیح را نیز نمی‌دانند. او به صراحت از همكارانش در این زمینه انتقاد كرد، فعالیت برخی از آنها را كاسب‌كاری دانست و توضیح داد: متأسفانه بنده با وجود آنكه متخصص زنان و زایمان هستم و نباید درباره همكارانم منتقدانه صحبت كنم ولی باید به این مشكلات معترض باشیم كه متأسفانه متخصصان زنان و زایمانی داریم كه خود را به ماما می‌فروشند و به آنها پیشنهاد می‌دهند كه با دریافت درصدی مراجعات را به سمت آنان بكشانند.

این نشأت گرفته از آن است كه امروز رزیدنت‌های جوان ما دیگر مانند رزیدنت‌های زنان و زایمان گذشته نیستند، به‌طوری كه حتی شاگردهای رزیدنت خود بنده نیز وقتی وضع مالی‌شان خوب می‌شود دیگر حتی جواب سلام ما را هم نمی‌دهند. دبیر علمی كنگره بین‌المللی سرطان زنان جزئیات بیشتر این سوءاستفاده را چنین تشریح كرد: متأسفانه امروزه در بین همكاران متخصص زنان و زایمان باب شده كه دستگاه سونوگرافی تهیه كنند و بدون معاینه و فقط از نظر جنبه مالی سونوگرافی زنان را انجام دهند. درحالی‌كه استاندارد انجام سونوگرافی در طول حاملگی 3بار است ولی ما مشاهده می‌كنیم زنان بسیاری گلایه دارند كه از آنان هر‌ماه سونوگرافی می‌شود كه در مجموع با هزینه ایاب و ذهاب بالغ بر یك میلیون و 500هزار ریال می‌شود و این در حالی است كه چون رزیدنت‌های مربوطه اطمینانی از نتایج سونوگرافی خود ندارند نتیجه سونوگرافی را به مراجعه‌كننده خود نمی‌دهند و در كشوی خود نگه می‌دارند. این متخصص زنان و زایمان علت این نابسامانی را منوط بر نظارت بیشتر وزارت بهداشت و نظام پزشكی دانست و گفت: در كشورهایی مانند آمریكا حتماً برای انجام روش‌های سونوگرافی، افراد باید واحدهای لازم را بگذرانند و اینطور نباشد كه فقط به‌خاطر جنبه مالی دستگاه سونوگرافی خریداری شود و این مشكلات را در بین زنان به‌وجود آورد.

    قانون چه می‌گوید؟

سازمان نظام پزشكی اعلام كرده كه انجام سونوگرافی توسط متخصصان زنان در كشور شروطی دارد. دكتر محمد جهانگیری، معاون نظارت سازمان نظام پزشكی كشور  می‌گوید: «نخستین شرط این است كه متخصصان زنان، باید تنها به‌عنوان یك ابزار تشخیصی از سونوگرافی، استفاده كنند و برای بیمارارجاعی انجام نشود.دوم آنكه در تابلوی خود به هیچ عنوان قید نكرده باشند كه سونوگرافی انجام می‌شود چون تبلیغ محسوب می‌شود. سوم آنكه در سر نسخه هم قید نشود. همچنین بابت سونوگرافی نباید از بیمار وجهی دریافت كنند و درنهایت چون متخصص زنان تنها باید از سونوگرافی به‌عنوان ابزار تشخیصی استفاده كند، نباید گزارشی را هم بنویسد. بنابراین، اگر این موارد رعایت نشود تخلف شده و چنانچه گزارش تخلفی به ما ارجاع شود، حتما پیگیری خواهیم كرد.» مدیركل نظارت بر درمان وزارت بهداشت هم اعلام كرده كه گزارش سونوگرافی در صلاحیت حرفه‌ای متخصصان زنان نیست. با وجود این، به‌نظر می‌رسد منع قانونی به‌اندازه كافی در این زمینه وجود دارد و آنچه هم‌اكنون برای حل این مشكل مورد نیاز است، نظارت بیشتر و دقیق‌تر مراجع قانونی بر این موضوع است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha