یک دکتر داروساز گفت: اختلالات کبدی، ناباروری، بزرگ شدن سینه‌ها به صورت نامتعارف و ریزش مو پیامد مصرف خودسرانه دارو‌های نیروزا است.

سلامت نیوز: یک دکتر داروساز گفت: اختلالات کبدی، ناباروری، بزرگ شدن سینه‌ها به صورت نامتعارف و ریزش مو پیامد مصرف خودسرانه دارو‌های نیروزا است.

دکتر حمیدرضا معماریان در گفت‌و‌گو با سینانیوز، درباره وجود برخی دارو‌های نیروزا در کشور گفت: یکسری دارو‌های نیروزا در کشور وجود دارد که مورد تایید وزارت بهداشت و سازمان غذا و داروی (FDA) آمریکا است و از طرفی هم متاسفانه شاهد ورود یکسری دارو‌های قاچاق و زیرزمینی در کشور هستیم که به صورت غیرمجاز در دسترس مردم است.

این دکتر داروساز درباره عوارض نادرست مصرف کردن این دارو‌ها گفت: حتی دارو‌های مجاز و قانونی اگر بیش از حد یا خودسرانه و نادرست مصرف شوند باعث اختلالات کبدی، ناباروری، بزرگ شدن سینه‌ها به صورت نامتعارف و ریزش مو در افراد می‌شود، حال اگر این دارو‌های نیروزا به صورت قاچاق و غیر مجاز وارد شوند، عوارض بیشتری نسبت به دارو‌های مجاز دارند و باعث ایجاد مسمومیت‌ در افراد می‌شوند. 

وی افزود: به طور معمول مصرف این دارو‌ها از سن ۱۸ سالگی شروع می‌شود و تقریباً تا سن نزدیک به ۳۵ سالگی ادامه دارد. 

معماریان وجود پزشک و مشاور تغذیه را در باشگاه‌ها ضروری دانست و اظهار کرد: ضروری است که یک باشگاه ورزشی، مشاور تغذیه و یک کار‌شناس و مربی آگاه و فنی داشته باشد که در کشور ما، بسیاری از باشگاه‌ها چنین امکاناتی را ندارند. 

این دکتر داروساز به تخلف برخی افراد در زمینه فروش دارو‌های غیرمجاز اشاره کرد و افزود: برخی‌ها متاسفانه به طور مخفیانه اقدام به ساخت دارو‌های ترکیبی کرده و با قیمت‌های بالایی به فروش می‌رسانند و به دنبال سودجویی هستند، که توصیه ما به ورزشکاران جوان این است که اینگونه دارو‌ها را حتماً زیر نظر پزشک یا کار‌شناس مربوطه مصرف کنند. 

معماریان از تولید برخی دارو‌های مکمل خبر داد و گفت: در کشور شاهد پودر پروتئین، ژنرال تونیک و یکسری مکمل‌ها هستیم که همگی دارای برچسب وزارت بهداشت است، که توصیه می‌کنیم تحت نظر کار‌شناس دارای صلاحیت مصرف شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha