مشاور معاون بهداشتی وزیر بهداشت از حضور 28 هزار دندانپزشک در سطح کشور خبر داد.

سلامت نیوزمشاور معاون بهداشتی وزیر بهداشت از حضور 28 هزار دندانپزشک در سطح کشور خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر حمید صمدزاده در همایشی که در خصوص برنامه‌های طرح تحول در حوزه سلامت دهان و دندان و به مناسبت روز دندانپزشک در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: برنامه تحول نظام سلامت تا کنون موفق بوده و کارکنان این حوزه نیز با فعالیت خود این موضوع را ثابت کرده‌اند، اما مجموع نیروهای حد واسط تربیت شده برای این طرح متوقف شده است.

وی با اشاره به وجود 28 هزار دندانپزشک در سطح کشور، ادامه داد: طرح تحول سلامت دهان و دندان در سال جاری مطرح و در روزهای گذشته با مساعدت وزارت بهداشت نیز رسما آغاز شده است.

مشاور معاون بهداشتی وزیر بهداشت تصریح کرد: یکی از برنامه‌های این طرح، ارائه خدمات پیشگیری و درمان مرحله به مرحله به صورت فعال به گروه‌های سنی زیر 14 سال و نیز زنان باردار است.

وی اضافه کرد: مشابه این امر در سالهای گذشته انجام شده که با طرح کنونی تفاوت‌هایی دارد؛ نخست آنکه هرچند در آن زمان موضوع سلامت از مباحث دارای اولویت دولت و نظام بود اما به طور گسترده مطرح نشد که با توجه به رویکرد دولت جدید، بحث مطالبات مردم و تلاش وزارت بهداشت، توانسته‌ایم این طرح را به انجام برسانیم.

صمدزاده گفت: امکانات خوبی نیز برای این طرح در نظر گرفته شده و علاوه بر بودجه‌های مصوب، دو میلیارد نیز در ارتباط با بحث سلامت نیز اختصاص داده شده ‌است.

وی عنوان کرد: در گذشته، 45 درصد از پرداخت‌های جیب مردم در خصوص خدمات سرپایی، مربوط به دندانپزشکی بوده است و با شروع این برنامه‌ها توانسته‌ایم پرداخت از جیب مردم را کاهش دهیم.

مشاور معاون بهداشتی وزیر بهداشت در خصوص بحث بهداشت در مدارس، افزود: در بحث بهداشت به خصوص در مدارس گام موثری برداشته‌ایم که در این بین گروه‌های هدف شناسایی شده‌اند. در سطح کشور حدود هفت میلیون مدرسه ابتدایی وجود دارد که 160 هزار ابتدایی در آن به تحصیل می‌پردازند و از این تعداد، بخش قابل توجهی مربوط به بخش روستایی است که خدمات قابل توجهی به این بخش اختصاص داده شده است.

وی با بیان اینکه اولویت این طرح، تخصیص اعتبار و بودجه است، عنوان کرد: این امر نیز در سطح قابل توجهی در حال پیگیری است. امیدواریم بتوانیم از نیروی انسانی، علمی همچنین امکانات فیزیکی این بخش به خصوص برای بحث دانش‌آموزی استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه انجمن‌های صنفی و سازمان‌های مردم نهاد باید به این طرح وارد شوند، خاطرنشان کرد: 6000 میلیارد تومان هر ساله صرف خدمات دندانی می‌شود که در این بین شاخص 2.9 پوسیدگی مربوط به سنین 12 سال، 3.2 در سنین 15 سال و در سنین 35 تا 45 سال این شاخص به عدد 13.6 می‌رسد که مربوط به کشیدن دندان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha