چهارشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۶
کد خبر: 144306

٢٠ روز از فروردین بیشتر نگذشته بود كه خبر كشته شدن چهارمین پلنگ هم رسید، ‌پلنگ‌هایی كه همه با دخالت مستقیم و عامدانه انسانی ازبین رفتند. یكی به دست روستاییان كشته شده، دیگری بر اثر اصابت به خودروی عبوری جانش را از دست داد و یكی دیگر به ماشین دامداران محلی كوبیده شده تا سراغ دام‌های‌شان نرود. چهارمین پلنگ هم كه عكسش با شكارچی‌اش در شبكه‌های مجازی منتشر شده؛ شكارچی ای كه چشم حیوان را هم ازجا درآورده با گرفتن سرش در دستانش، ‌به دوربین خیره می‌شود و لبخند غرورآمیزی هم بر لبانش می‌آید.

سلامت نیوز:  ٢٠ روز از فروردین بیشتر نگذشته بود كه خبر كشته شدن چهارمین پلنگ هم رسید، ‌پلنگ‌هایی كه همه با دخالت مستقیم و عامدانه انسانی ازبین رفتند. یكی به دست روستاییان كشته شده، دیگری بر اثر اصابت به خودروی عبوری جانش را از دست داد و یكی دیگر به ماشین دامداران محلی كوبیده شده تا سراغ دام‌های‌شان نرود. چهارمین پلنگ هم كه عكسش با شكارچی‌اش در شبكه‌های مجازی منتشر شده؛ شكارچی ای كه چشم حیوان را هم ازجا درآورده با گرفتن سرش در دستانش، ‌به دوربین خیره می‌شود و لبخند غرورآمیزی هم بر لبانش می‌آید.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با روزنامه اعتمادگفت ،مجازاتی كه شكارچیان یا حتی روستاییان را از رفتن سراغ این گونه نزدیك به انقراض برحذر دارد، ‌در سیستم قضایی ما وجود ندارد، ‌مجازاتی كه شكارچی را از نزدیك شدن به حیوان در معرض خطر دور كند و دیگر كسی جرات عكس یادگاری با لاشه پلنگ و حیواناتی از این قبیل نداشته باشد. رییس سازمان حفاظت محیط زیست  به ابعاد مختلف این جریان می‌پردازد، ‌ابعادی از جاده‌هایی بی‌هشدار تا شكارچیانی بی‌پروا كه به راحتی با ساده‌ترین سلاح‌های شكاری، ‌دست به شكار بی‌رویه می‌زنند.

معصومه ابتكار، با اشاره به جاده‌هایی كه از میان زیستگاه پلنگ عبور می‌كنند، ‌گفت: مساله از بین رفتن پلنگ‌ها، به چند مساله برمی‌گردد. یك مساله، جاده‌های ما است كه از میان زیستگاه‌های ما عبور می‌كند. گزارش جامعی در مورد میزان آسیب‌ها در این مناطق به من دادند كه منجر به این شد تا با وزارت راه كار كنیم. در قسمتی از این مناطق، تابلو‌گذاری اتفاق افتاده، نقاطی نزدیك سبزوار كه محل عبور این حیوانات است.

جاهای دیگری هم كه از نقاط حادثه خیز بوده و تابلویی وجود نداشت، با وزارت راه صحبت كردیم كه با ما همكاری داشته باشد و تابلوهای هشدار لازم را نصب كند. اصلاح، ‌بهسازی مسیر و جاده‌ها از اقدامات دیگری  است كه ابتكار معتقد است در دستور كار است و باید انجام شود، ‌تعبیه راه‌هایی برای عبور حیات وحش و طراحی جاده‌ها و هشداردهنده‌های جدی‌تر.

[quote-left]مجازاتی كه شكارچیان یا حتی روستاییان را از رفتن سراغ این گونه نزدیك به انقراض برحذر دارد، ‌در سیستم قضایی ما وجود ندارد، ‌مجازاتی كه شكارچی را از نزدیك شدن به حیوان در معرض خطر دور كند و دیگر كسی جرات عكس یادگاری با لاشه پلنگ و حیواناتی از این قبیل نداشته باشد. [/quote-left]

او به مساله شكار شدن این حیوان توسط افراد اشاره كرد و گفت: اینكه افراد خاصی مثلا یك روستایی می‌آید شكار می‌كند باید با آن برخورد شود كه در حال حاضر داریم برخورد لازم را با متخلف انجام می‌دهیم. اما مساله اصلی آگاهی  است كه نیاز به برنامه‌ریزی دارد. باید آموزش و آگاهی در مورد این مساله اتفاق بیفتد. او همچنین در خصوص بازدارنده‌تر شدن مجازات و اعمال سخت‌گیری‌های بیشتر افزود: خوشبختانه شورای عالی محیط زیست، جرایم مربوط به این‌گونه تخلفات را در جلسه اخیر خود افزایش داده، كارهای حقوقی‌اش مانده كه در حال انجام است و به زودی ابلاغ می‌شود.

افزایش جرایم و ضرر و زیان و شكار و كشتن حیات وحش در آنجا مدنظر شده و قابل توجه خواهد بود. این سخنان ابتكار در حاشیه نشست روز زمین پاك اتفاق افتاد، نشستی كه در آن ٥٠ صنعت سبز در این روز معرفی می‌شوند. ابتكار، در نخستین نشست خبری خود گفت: سال گذشته مجددا مساله صنعت سبز پس از سال‌ها مسكوت ماندن مطرح شد و ابعاد آن با ضوابط جدید و معیارهای تخصصی و تعریف شده به عنوان یك برند مطرح شد. رییس سازمان محیط زیست ادامه داد: در انتخاب صنایع سبز از بین صنایع پالایشگاهی كسانی كه در تولید بنزین یورو ٤ سهم داشتند انتخاب شده و همچنین از برخی واحدهایی كه در حل معضل آلودگی به ویژه آلودگی هوا نیز نقش داشتند نیز تقدیر می‌شود.

ابتكار همچنین با اشاره به خروج سموم از كشور و امحای آن در دیگر كشورها یادآور شد: سمومی چون دیازین، اسكارل، پی‌سی‌وی‌ها و سموم تاریخ گذشته چون د.د.ت كه در انبارهای وزارت بهداشت دپو شده بود از كشور خارج می‌شوند. این سموم تاكنون به كشور فرانسه صادر شده و آنها این مواد خطرناك را امحا می‌كردند. مدیریت جدایی پسماندهای خانگی، وظیفه‌ای كه بر عهده وزارت كشور است، ‌از سوی محیط زیست مورد توجه قرار گرفته است، ‌ابتكار مشاركت‌های مردمی را از جمله مهم‌ترین مباحث در مدیریت پسماندهای خانگی عنوان كرد و گفت: در راستای برنامه‌های مدیریت پسماند و تفكیك آن از مبداء علاوه بر شهرهای بزرگ در شهرهای كوچك‌تر هم توجه به معضل پسماند جدی است و باید برای حل این مشكل‌شان راهكارهای لازم داده شود. حتی لازم است فرهنگ‌سازی شود كه مردم كالاهایی را خریداری كنند كه پسماند كمتری داشته باشد. شهرداری‌ها هم باید كالاها و بخش صنعت و تولید را تشویق كند كه این نوع كالاها را تولید كنند.

[quote-right]متاسفانه در كشور ما سرانه پسماند نسبت به سایر نقاط كشور بیشتر است و این امر به چرخه زیست محیطی صدمه وارد می‌كند. [/quote-right]

متاسفانه در كشور ما سرانه پسماند نسبت به سایر نقاط كشور بیشتر است و این امر به چرخه زیست محیطی صدمه وارد می‌كند. وی به بازیافت پلاستیك در كشور و همچنین كاغذ اشاره كرد و گفت: طبق ماده ١٩٠ برنامه پنجم توسعه بازیافت كاغذ امری مهم بوده و در روابط اجرایی بودجه ٩٤ نیز دستگاه‌ها می‌توانند یك درصد از اعتبارات‌شان را برای مدیریت سبز استفاده كنند كه در این راستا هم در مصرف كاغذ صرفه جویی شده. درواقع بازیافتی كه اكنون اتفاق می‌افتد و كاغذ درجه یك را به شانه تخم مرغ و مقوا تبدیل می‌كند، ‌بازیافت نیست، بازیافت واقعی این است كه از كاغذ، تا هفت نوبت كاغذ مرغوب تولید كرد.

آخرین وضعیت دریاچه ارومیه از نگاه ابتكار، ورود فلامینگوهایی به دریاچه به خاطر بارندگی، لایروبی رودخانه‌های اطراف دریاچه و رهاسازی مقداری از آب پشت سدهای منطقه به دریاچه بود. او همچنین به افزایش آموزش و آگاهی كشاورزان طی سال گذشته به ویژه در ۳۴ روستا برای اصلاح الگوی كشاورزی و آبیاری اشاره كرد و اظهار كرد: اضافه شدن۴۱ روستا به این برنامه در سال جاری وضعیت برگشت آب به سفره‌های زیرزمینی دریاچه ارومیه را بهبود داده است. مذاكرات درخصوص توقف سدسازی و اصلاح جاده میانگذر دریاچه ارومیه برای عبور آب از آن با وزارت نیرو و راه، ‌از دیگر اقدامات محیط زیست محسوب می‌شود. استراتژی سازمان محیط زیست درحفاظت از حیات وحش و شكار و صید، صدور پروانه صید تنها در مناطقی كه ظرفیت زیستی موجود بوده و جوامع محلی نیاز معیشتی دارند، تعیین شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha