چهارشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۰
کد خبر: 144309

رئیس مرکز تحقیقات چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران از مضرات نور خورشید بر چشم‌ها می‌گوید.

سلامت نیوز:رئیس مرکز تحقیقات چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران از مضرات نور خورشید بر چشم‌ها می‌گوید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،قدیم‌ها انگار آفتاب و عینک آفتابی که امروزه به مد رایج و البته یک ابزار مهم برای مراقبت از چشم‌ها تبدیل شده، اهمیت نداشت. نور خورشید می‌تابید و مردم بدون آنکه بدانند اشعه‌های طلایی خورشید هم می‌تواند سلامتی را تهدید کند، ساعت‌های زیادی جلوی آن کار می‌کردند، در ظاهر هم مشکلی نبود اگر هم بود به چشم نمی‌آمد یا اینکه آنقدر‌ها جدی گرفته نمی‌شد اما این روزها آفتاب هم درد سر ساز شده است از سرطان پوست گرفته تا بیماری‌های چشمی موجب شده تا استفاده از ضد آفتاب‌ها بویژه برای زنان به یک الزام تبدیل شود با این حال در مورد استفاده از عینک آفتابی هنوز هم افراد زیادی از فواید بهداشتی آن آگاهی ندارند و استفاده از عینک آفتابی را بیشتر به مد نسبت می‌دهند اما به گفته متخصصان چشم پزشکی اگر اشعه‌های زیانبار خورشید در روزهای بهاری و تابستان جدی گرفته نشوند می‌توانند سلامتی چشم‌ها را تهدید کنند.

دکتر مهدی مدرس زاده فوق تخصص چشم پزشکی و عضو هیأت علمی و رئیس مرکز تحقیقات چشم دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره تأثیر مضرات نور خورشید بر چشم‌ها  می‌گوید: نور مرئی آفتاب که همان نور قابل رؤیت است، در بسیاری از کشورها بویژه در فصل تابستان از نور مورد نیاز بدن بیشتر است، یعنی در یک روز آفتابی مقدار نوری که به چشم می‌رسد، حدود 50برابر نوری است که برای بینایی لازم است.

[quote-left]نور زیاد به پرده شبکیه آسیب می‌زند. به عبارتی تابش نور به شبکیه چشم موجب واکنش شیمیایی شده و این واکنش‌های شیمیایی سلول‌های فتورسپتور را تحریک می‌کنند. وقتی نور زیاد باشد در اثر یک سلسله واکنش‌های شیمیایی، سلول‌های فتورسپتور شبکیه آسیب می‌بینند. [/quote-left]

نور زیاد به پرده شبکیه آسیب می‌زند. به عبارتی تابش نور به شبکیه چشم موجب واکنش شیمیایی شده و این واکنش‌های شیمیایی سلول‌های فتورسپتور را تحریک می‌کنند. وقتی نور زیاد باشد در اثر یک سلسله واکنش‌های شیمیایی، سلول‌های فتورسپتور شبکیه آسیب می‌بینند. (سلول‌های فتورسپتور نور را دریافت کرده و آن را به جریان الکتریکی تبدیل می‌کنند و این جریان از طریق عصب بینایی به مغز ارسال می‌شود. )بنابراین اگر نور مرئی و قابل رؤیت از یک حدی بیشتر باشد، برای سلامت چشم مضر است.


این فوق تخصص چشم پزشکی به رانندگان و کسانی که به ورزش قایقرانی و اسکی روی آب علاقه دارند نکاتی را برای محافظت از سلامت چشم‌ها توصیه می‌کند و می‌گوید: نور خورشید که از سطح آب و جاده منعکس می‌شود یا اشعه‌های آفتاب که از صندوق عقب اتومبیل‌ها مستقیماً به چشم رانندگان برخورد می‌کند، برق شدیدی را به چشم منعکس می‌کند و این برق شدید به شبکیه و سلول‌های رسپتور چشم آسیب وارد می‌کنند.

[quote-right] اشعه ماورای بنفش که ما نمی‌بینیم برای چشم‌ها ضرر زیادی دارد و به سطح قرنیه آسیب می‌زند. همچنین ایجاد ناخنک یا گوشت اضافی در سطح قرنیه ناشی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید است. [/quote-right]


به گفته دکتر مدرس‌زاده، اشعه ماورای بنفش که ما نمی‌بینیم برای چشم‌ها ضرر زیادی دارد و به سطح قرنیه آسیب می‌زند. همچنین ایجاد ناخنک یا گوشت اضافی در سطح قرنیه ناشی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید است. اشعه‌های ماورای بنفش خورشید ممکن است به ایجاد آب مروارید هم کمک کند البته این امر صددرصد ثابت نشده است و تأثیر آن دیده نمی‌شود. اشعه ماورای بنفش خورشید در شرایطی که لایه ازن آسیب دیده، براحتی وارد جو زمین می‌شود که به مراتب خطرناک‌تر است. برخی افراد تصور می‌کنند، تنها زمانی که هوا آفتابی است باید از پوست و چشم‌های شان در برابر نور خورشید مراقبت کنند و استفاده از کرم‌های ضد آفتاب و عینک‌های آفتابی را به این ساعات از روز اختصاص می‌دهند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران می‌گوید: زمانی که هوا ابری است و آفتاب مستقیم نمی‌تابد، اشعه ماورای بنفش از ابر‌ها عبور می‌کند و میزان آن در جو زمین زیاد است و حتی می‌تواند تا عمق 3متری آب هم نفوذ کند. این مسأله در سطح چشم و قرنیه تأثیر گذاشته و علاوه بر آن، به پوست بدن آسیب می‌زند. اشعه‌های نامرئی خورشید به لایه پروتئینی کلاژن زیر پوست آسیب می‌زند ولی علاوه بر آن این نوع اشعه در لایه چربی زیر پوست ویتامین «د» ایجاد می‌کند که اثر مثبت آن است در حالی که تأمین این ویتامین را می‌توان از طریق مکمل‌های دارویی و غذایی دریافت کرد.


عینک‌های آفتابی برای جلوگیری از آثار سوء‌اشعه‌های مرئی و نامرئی مفید هستند اما انتخاب عینک آفتابی مناسب آن‌طور که رئیس مرکز تحقیقات چشم دانشگاه علوم پزشکی ایران می‌گوید دارای چند مشخصه است. این عینک‌ها باید حداقل 80درصد نور را جذب کنند و بتوانند نور مرئی را کاملاً مهار کنند دوم اینکه یک عینک آفتابی مناسب باید 99درصد اشعه ماورای بنفش را دریافت کند و از سوی دیگر اطراف آن باید بسته باشد تا از اطراف، نور زیادی دریافت نکند. بنابراین انتخاب نوع شیشه و قاب عینک آفتابی مهم است. عینک‌های آفتابی جدید که قاب ضخیمی دارند و از دو طرف بالا و پایین نور جانبی را مهار می‌کنند، گزینه‌های خوبی هستند.

[quote-left] برای اطمینان از انتخاب عینک‌های مناسب در مطب‌های چشم پزشکی و اپتومتریست‌ها دستگاه‌هایی وجود دارد که شیشه‌های عینک را از نظر مقدار نفوذ اشعه ماورای بنفش اندازه‌گیری می‌کند. [/quote-left]
به گفته دکتر مدرس‌زاده برای اطمینان از انتخاب عینک‌های مناسب در مطب‌های چشم پزشکی و اپتومتریست‌ها دستگاه‌هایی وجود دارد که شیشه‌های عینک را از نظر مقدار نفوذ اشعه ماورای بنفش اندازه‌گیری می‌کند. او در پاسخ به این سؤال که آیا عینک‌های تقلبی که در برخی مغازه‌ها و جلوی پیاده رو‌ها به فروش می‌رسند به سلامتی چشم‌ها آسیب می‌زنند پاسخ می‌دهد: این عینک‌ها معمولاً ضرری ندارند و تنها ضررشان این است که برخی افراد تصور می‌کنند این عینک‌ها از نفوذ اشعه‌های نامرئی خورشید به شبکیه چشم جلوگیری می‌کند اما در حالت کلی آثار سوء خاصی ندارند و البته ممکن است پلاستیک دور شیشه در پوست اطراف چشم آلرژی ایجاد کند.
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha