هنوز ماه اول بهار به پایان نرسیده است اما، گرمای بی‌سابقه در تهران و دیگر استان‌های کشور خبر از تابستانی گرم می‌دهد. در چند سال اخیر به‌ویژه در فصل گرما همواره با مساله‌ای به نام کمبود آب مواجه بوده‌ایم. واقعیت این است که ما یک دوران خشکسالی را پشت سر می‌گذاریم و کاهش چشمگیر بارش‌ها در سال‌های اخیر زنگ خطر قطعی و جیره‌بندی آب را به صدا درآورده است. هر چند در سال گذشته این جیره‌بندی در پایتخت ایران اتفاق نیفتاد اما مسئولان هشدار می‌دهند اگر روند مصرف آب به همین ترتیب ادامه پیدا کند تهران نیز مانند بسیاری از شهرهای دیگر کشور مشمول قطعی و جیره‌بندی آب می‌شود. جیره‌بندی اما تنها تاثیری نیست که خشکسالی و پایین آمدن سطح آب‌ها به‌دنبال دارد.

سلامت نیوز: هنوز ماه اول بهار به پایان نرسیده است اما، گرمای بی‌سابقه در تهران و دیگر استان‌های کشور خبر از تابستانی گرم می‌دهد. در چند سال اخیر به‌ویژه در فصل گرما همواره با مساله‌ای به نام کمبود آب مواجه بوده‌ایم. واقعیت این است که ما یک دوران خشکسالی را پشت سر می‌گذاریم و کاهش چشمگیر بارش‌ها در سال‌های اخیر زنگ خطر قطعی و جیره‌بندی آب را به صدا درآورده است. هر چند در سال گذشته این جیره‌بندی در پایتخت ایران اتفاق نیفتاد اما مسئولان هشدار می‌دهند اگر روند مصرف آب به همین ترتیب ادامه پیدا کند تهران نیز مانند بسیاری از شهرهای دیگر کشور مشمول قطعی و جیره‌بندی آب می‌شود. جیره‌بندی اما تنها تاثیری نیست که خشکسالی و پایین آمدن سطح آب‌ها به‌دنبال دارد.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ،وقتی سطح آب پایین بیاید سلامت آب و به تبع آن سلامت شهروندان نیز تهدید می‌شود چنانکه، در سال گذشته اخبار ضد و نقیضی درباره نیتراتی شدن آب تهران منتشر شد. حالا دیگر همه می‌دانیم که کمبود آب به مرزهشدار رسیده است. مسئولان برای اینکه این دوران را پشت‌سر بگذاریم در سال‌های اخیر اجرای طرح‌های زیادی را کلید زده‌اند.

[quote-left]استاندار تهران با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی موظف هستند تا 20 درصد در مصرف آب صرفه‌جویی کنند، می‌گوید: «دستگاه‌های اجرایی استان در زمینه صرفه‌جویی باید جدی‌تر از مردم عمل کنند و صرفه‌جویی باید سرلوحه کار همگان قرار گیرد. [/quote-left]

استاندار تهران با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی موظف هستند تا 20 درصد در مصرف آب صرفه‌جویی کنند، می‌گوید: «دستگاه‌های اجرایی استان در زمینه صرفه‌جویی باید جدی‌تر از مردم عمل کنند و صرفه‌جویی باید سرلوحه کار همگان قرار گیرد. سیدحسین هاشمی می‌افزاید: «هر هفته دستگاه‌های اجرایی را با هدف التزام به رعایت صرفه‌جویی رصد می‌کنیم تا این موضوع باعث اتخاذ سیاست‌های سخت‌گیرانه نشود». واقعیت این است که اگر بخواهیم بحران آبی را پشت‌سر بگذاریم نیازمند تغییرات اساسی در الگوی مصرف هستیم. بخشی از این تغییرات در حوزه کشاورزی، بخشی در حوزه فضای سبز شهری و بخش مهم دیگری از آن مربوط به افراد است؛ آنطور که بررسی‌ها نشان می‌دهد ایرانی‌ها دوبرابر میانگین جهانی آب مصرف می‌کنند. در سال‌های اخیر برای پشت سر گذاشتن دوران خشکسالی مسئولان سعی کرده‌اند با انجام برخی اقدامات در زمینه مصرف آب شهروندان به آگاهی بخشی و فرهنگ‌سازی بپردازند.


می‌توان با مدیریت مصرف دوره خشکسالی را طی کرد
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران درباره مصرف آب در پایتخت ایران می‌گوید: هم‌اکنون در دوره خشکسالی قرار داریم. برای پشت‌سر گذاشتن این دوره دو راه داریم؛ بهینه‌سازی مصرف آب و توجه به نحوه مصرف آب در بخش کشاورزی. باید به این نکته توجه داشت که هم‌اکنون 90 درصد هدررفت آب شرب در بخش کشاورزی است که باید با اتخاذ الگوی مصرف صحیح جلوی این هدر رفت گرفته شود.

محمدهادی حیدرزاده می‌افزاید: با صرفه‌جویی در مصرف بخش خانگی می‌توان نحوه مصرف آب را مدیریت کرد. در اصل کاهش مصرف آب و جلوگیری از هدر رفت این نعمت الهی به 2 روش امکان‌پذیراست و باید با آموزش و اعمال سیاست‌های تنبیهی ازجمله افزایش تعرفه مشترکان و قطع آب خانوارهای پرمصرف نحوه مصرف آب را کنترل کرد تا به این ترتیب بتوان خشکسالی‌های موجود را مدیریت کرد.

او درباره اعمال سیاست‌های کنترل مصرف آب در حوزه کشاورزی تصریح کرد: با اصلاح الگوی کشت می‌توان محصولاتی را که به آب کمتری نیازمند هستند پرورش داد و باید در کشاورزی به سمت گونه‌های مقاوم و خشک رفت. مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران همچنین درباره جداسازی آب شرب و آب مصرفی می‌گوید: این اقدام بسیار پرهزینه است اما باید یک روز به این سمت پیش رفت تا مصرف آب شرب را از غیرشرب جدا کرد. ایران جزو معدود کشورهایی است که تاکنون چنین اقدامی انجام نداده است. او در پاسخ به این سوال که کمبود آب در تابستان امسال به جیره‌بندی منتهی می‌شود، می‌افزاید: درحقیقت به‌دلیل بارندگی‌های اخیر  وضعیت بحران به حالت وضعیت بحرانی‌معمولی تغییر پیدا کرد اما همچنان مدیریت آب و صرفه‌جویی باید مدنظر همگان قرار گیرد.

همچنین یک عضو کمیسیون بهداشت مجلس  می‌گوید: همه می‌دانیم وضعیت آب چگونه است. بروز خشکسالی در سال‌های اخیر باعث شده در این زمینه وضعیت خوبی نداشته باشیم این درحالی است که مصرف سرانه آب در کشور از میزان طبیعی بیشتر است و همه مسئولان در وزارت نیرو در تلاش هستند تا آب سالم را دراختیار شهروندان قرار دهند. محمدحسین قربانی می‌افزاید: صرفه‌جویی عمومی در مصرف آب شرب باید به فرهنگ عمومی تبدیل شود که با رعایت آن می‌توان با بحران آب مقابله کرد.


 سلامت آب و اظهارات ضد و نقیض
در سال گذشته بود که بیش ازهر زمانی بحث سلامت آب تهران مورد توجه قرار گرفت. با پایین آمدن سطح آب‌های زیرزمینی شائبه نیتراتی شدن آب مطرح شد. این مساله که دربهار و تابستان سال گذشته بیش از هر زمانی مورد توجه قرارگرفته اظهارات ضد و نقیضی را به دنبال داشت. برخی از جمله رحمت‌ا... حافظی، رئیس کمیته سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران عنوان کرد: «میزان نیترات در آّب سدهای ما که از نزولات جوی تامین می‌شود، در حد مطلوب و زیر 10 میلی‌گرم در لیتر است، درحالی که میزان نیترات آب چاه‌ها 60 میلی گرم در لیتر است.

[quote-right]در شرایط کنونی که در وضعیت خشکسالی قرار داریم، آب چاه و سد با هم مخلوط می‌شود و بنابراین میزان نیترات فعلی آب تهران 30 درصد است که سازمان جهانی بهداشت می‌گوید: آب مصرفی کودکان باید زیر 10 میلی گرم در لیتر نیترات داشته باشد و این موضوع درباره نوزادان زیر 3 ماه جدی‌تر است؛ زیرا می‌تواند باعث مرگ آنها شود». [/quote-right]

در شرایط کنونی که در وضعیت خشکسالی قرار داریم، آب چاه و سد با هم مخلوط می‌شود و بنابراین میزان نیترات فعلی آب تهران 30 درصد است که سازمان جهانی بهداشت می‌گوید: آب مصرفی کودکان باید زیر 10 میلی گرم در لیتر نیترات داشته باشد و این موضوع درباره نوزادان زیر 3 ماه جدی‌تر است؛ زیرا می‌تواند باعث مرگ آنها شود».

برخی، این حرف‌های حافظی را نمی‌پذیرفتند و عنوان کردند آب تهران کاملا سالم است. سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت دراین‌باره گفت: «آب تهران نیترات ندارد و سالم است». در این‌باره حیدرزاده می‌گوید: کاهش سطح آب و افزایش نیترات و دیگر فلزات سنگین درآب یکی از بدیهیات است و این امر سلامت جامعه را به خطر می‌اندازد و اینکه آیا تصفیه‌خانه‌های موجود این امکان را دارند که میزان نیترات آب را کاهش دهند و کنترل کنند یا خیر جای تامل دارد و اینکه در برخی مناطق شهر تهران میزان نیترات آب بیش از حد مجازاست باید سازمان آب و فاضلاب در این زمینه پاسخگو باشد. همچنین قربانی درباره وجود نیترات و فلزات سنگین در آب شرب تهران می‌گوید: «مردم این حق را دارند که آب سالم و استاندارد مصرف کنند و باید مسئولان ذیربط به نحوه نظارت و استاندارد آب بیش از پیش اهمیت دهند». این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس معتقد است: «از کاهش میزان آب زیرزمینی، کمبود و بحران آب نباید غافل شد همچنین عدم دسترسی مردم به آب سالم در بعضی از استان‌ها منشا بیماری‌های گوارشی محسوب می‌شود که با کنترل مستمر آب شرب کاملا سالم در اختیار همگان قرار گیرد». او با تائید نیتراتی بودن آب تهران عنوان می‌کند: «با وجود این وضعیت آب پایتخت از وضعیت آب بسیاری از استان‌ها بهتر است».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha