وزیر بهداشت با بیان اینکه در بحث نظارت داخلی در حوزه غذا به‌شدت ضعیف هستیم، یکی از عوامل ارتقای کیفیت را حضور در بازارهای بین‌المللی عنوان کرد.

سلامت نیوز:وزیر بهداشت با بیان اینکه در بحث نظارت داخلی در حوزه غذا به‌شدت ضعیف هستیم، یکی از عوامل ارتقای کیفیت را حضور در بازارهای بین‌المللی عنوان کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شزق ،سیدحسن هاشمی در مراسم پنجمین دوره جایزه مدیریت کیفیت با بیان اینکه بدون تردید طرح تحول نظام سلامت که دومین سال خود را می‌گذراند، در این دولت ادامه پیدا می‌کند، گفت: دستگاه‌های مرتبط خود را آماده می‌کنند تا علاوه بر کارهای قبلی، حلقه‌های دیگر این طرح را نیز اجرا کنند که امیدواریم این موضوع باعث افزایش رضایتمندی مردم شود. وی با اشاره به رقابت سالم به عنوان تنها عامل پیشرفت و توسعه اظهار کرد: خوشحالیم که شرکت‌کنندگان در این دوره در یک رقابت سالم انتخاب شدند. امیدوارم در سایر عرصه‌ها نیز به همین صورت باشد و منتخبان براساس سلیقه افراد انتخاب نشوند تا باعث سرخوردگی عده‌ای شود. بنابراین در همه عرصه‌ها به‌ویژه عرصه دارو که به دانش، علم و مدیریت بستگی دارد، هرکسی باید براساس یک رقابت سالم جایگاه خود را بیابد. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به گسترش حوزه دارو، غذا و لوازم آرایشی و بهداشتی در سطح بازارهای بین‌المللی افزود: بخشی از ارتقای کیفیت ممکن است به این جوایز گره بخورد، اما زمانی که بین‌المللی شود، ارزش بیشتری خواهد داشت. تصور ما در برخی حوزه‌ها این است که بسیار خوب و برجسته هستیم، اما زمانی که در یک رقابت بین‌المللی شرکت می‌کنیم، می‌فهمیم بخشی از این فکر تصور و بخشی از آن ناشی از توهم بوده است.


هاشمی ادامه داد: ما اگر بتوانیم در حوزه غذا، دارو و لوازم آرایشی و بهداشتی در بازارهای بین‌المللی سهمی را کسب کنیم، آن زمان باید به ما جایزه دهند. این چهار حوزه ٢٠ درصد اقتصاد ما را تشکیل می‌دهد. اما باید بگویم وضعیت ما در حوزه دارو بهتر از غذاست. بحث ارتقای کیفیت محصولات، در بازارهای بین‌المللی و بازار داخلی بسیار حائز اهمیت است. وی با بیان اینکه در بحث نظارت داخلی در حوزه غذا به‌شدت ضعیف هستیم، گفت: ادعا نمی‌کنیم در حوزه دارو این نظارت ما کفایت می‌کند اما بهتر از حوزه غذاست.

[quote-left] یکی از موارد انتقاد‌برانگیز در کارنامه حسن قاضی‌زاده‌هاشمی و همکاران او در سال ١٣٩٣، انفعال در اطلاع‌رسانی به‌موقع به مردم در مسئله کیفیت مواد غذایی و عدم‌معرفی متخلفان بود.[/quote-left]
یکی از موارد انتقاد‌برانگیز در کارنامه حسن قاضی‌زاده‌هاشمی و همکاران او در سال ١٣٩٣، انفعال در اطلاع‌رسانی به‌موقع به مردم در مسئله کیفیت مواد غذایی و عدم‌معرفی متخلفان بود. سال‌هاست که رسانه‌های کشور با حجم بالایی از اخبار و گزارش‌هایی مواجه هستند که هرکدام از آنان در صورت صحت می‌تواند تبعات متعددی را برای امنیت و سلامت غذایی در کشور فراهم کند. یک روز در کشور عنوان می‌شود برنج‌های هندی وارداتی، آلوده و سرطان‌زاست. بعد از آن، بحث وجود سم خاصی در برنج‌های ایرانی مطرح می‌شود یا اینکه آبیاری سبزی‌های کشت‌شده در مزارع جنوبی تهران با آب فاضلاب و آب‌های آلوده است و در کنار این موارد، آلودگی بالای سوسیس و کالباس، مسمومیت گوشت‌های وارداتی از هند، شیرخشک‌های چینی و آلوده، ضدعفونی برخی شیرهای مصرفی با وایتکس، تقلبی‌بودن ۹۹درصد آبلیمو‌های موجود در بازار، آلودگی برخی کنسروهای تن ماهی موجود در بازار و استفاده از روغن پالم در شیر و ماست مصرفی مردم، همگی به ترتیب به فهرست جریان‌سازی‌های رسانه‌ای طی چندسال اخیر در حوزه آلودگی مواد غذایی اضافه می‌شود.

علاوه بر بحث‌های مربوط به آلودگی‌های اینچنینی در مواد غذایی، استقبال مردم از فضای مجازی و نرم‌افزارهای پیام‌رسان تلفن‌های هوشمند مانند «وایبر»، «واتس‌اپ» و... نیز باعث شده سرعت اطلاعات تأییدنشده یا تأییدشده میان افکار عمومی بالا رود و این فرایند بیش‌ازپیش به کمک شایعات نیز بیاید.  بااین‌حال، نکته حائزاهمیت در این روند، موضع منفعل وزارت بهداشت به عنوان دستگاه مسئول در حوزه امنیت غذایی در قبال این گزارش از آلودگی مواد غذایی است؛ مسئله‌ای که نقطه انتقاد‌برانگیز در کارنامه قاضی‌زاده‌هاشمی و همکاران اوست.

وزارت بهداشت طی سال‌های اخیر در تمامی این موارد همواره آخرین دستگاه اجرایی بوده که نسبت به آلودگی‌های این موادغذایی واکنش نشان داده است. این درحالی است که به نظر می‌رسد این وزارتخانه باید در ابتدا نسبت به معرفی مواد غذایی آلوده به عنوان دستگاه مورداعتماد مردم، اطلاع‌رسانی و پس از آن متخلفان و صاحبان صنایع تولید‌کننده محصولات غذایی سالم و مورد تأیید را معرفی ‌کند؛ اقدامی که می‌تواند تا حد زیادی در افزایش امنیت روانی مردم و کاهش بدبینی آنان نسبت به فراورده‌های غذایی کمک کند و این آشفته‌بازار تأیید یا عدم تأیید سلامت مواد غذایی را سامان دهد.

[quote-right]علاوه بر بحث‌های مربوط به آلودگی‌های اینچنینی در مواد غذایی، استقبال مردم از فضای مجازی و نرم‌افزارهای پیام‌رسان تلفن‌های هوشمند مانند «وایبر»، «واتس‌اپ» و... نیز باعث شده سرعت اطلاعات تأییدنشده یا تأییدشده میان افکار عمومی بالا رود و این فرایند بیش‌ازپیش به کمک شایعات نیز بیاید. [/quote-right]


سهم تولید خالص ما در کشور ١٠ تا ٢٠ درصد بیشتر نیست
وزیر بهداشت در زمینه تجهیزات پزشکی با اشاره به محدودبودن تولیدات داخل دراین‌خصوص، گفت: ما در این زمینه واردات‌محور حرکت می‌کنیم و در این مورد سهم تولید خالص ما در کشور ١٠ تا ٢٠ درصد بیشتر نیست و نباید سر خود کلاه بگذاریم و مثلا بگوییم محصولی مثل آسانسور در ایران تولید می‌شود، چراکه زمانی که ریز شویم، متوجه می‌شویم فقط دکوراسیون آن ایرانی است، بنابراین در حوزه تجهیزات پزشکی سهم زیادی نداریم و امیدواریم بتوانیم سهم بیشتری را کسب کنیم. هاشمی همچنین درخصوص نظارت بر حوزه غذا تصریح کرد: تلاش می‌کنیم در حوزه غذا با کمک مردم نظارت جامع‌تری را داشته باشیم تا بتوانیم به ارتقای سلامت غذا و به دنبال آن به ارتقای سلامت مردم کمک کنیم. امیدوارم وزارت بهداشت بتواند با کمک داروسازان این کارها را در حوزه غذا و دارو انجام دهد.


ورود قرارگاه خاتم‌الانبیاء به پروژه‌های بهداشتی و درمانی
علاوه بر مسائل مطرح‌شده، سیدحسن هاشمی روز گذشته در مراسم امضای تفاهم‌نامه با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء، اظهار کرد: پروژه‌های بیمارستانی و سایر ابنیه بهداشتی، درمانی و آموزشی در نقاط مختلف کشور بر اساس نیازسنجی از طرف وزارت بهداشت توسط قرارگاه خاتم‌الانبیاء احداث می‌شود. وزیر بهداشت گفت: مقرر شد در حوزه بهداشت و درمان ظرف چهار سال آینده و تا سقف پنج هزارمیلیاردریال سرمایه‌گذاری مشترک با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء داشته باشیم. وی همچنین درباره نحوه تأمین منابع مالی پروژه‌های بهداشتی و درمانی گفت: ۳۰درصد از منابع مالی موردنیاز هریک از این پروژه‌ها به صورت نقدی و ۷۰درصد دیگر نیز از محل املاک و مستغلات وزارت بهداشت و دولت تأمین خواهد شد.


هاشمی با تأکید بر اینکه مسئولان قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء پس از هشت سال دفاع مقدس وارد حوزه سازندگی شدند و مردم ایران از برکات تلاش آنها بهره‌مند شده‌اند، افزود: این مجموعه، یکی از افتخارات جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران است که در اکثر نقاط کشور و در قالب طرح‌های مهم و ملی نقشی آشکار دارد. وزیر بهداشت گفت: در حوزه بهداشت و درمان در کشور عقب‌افتادگی‌های زیادی وجود دارد، در دولت‌های گذشته، عدم‌اطلاع کافی از این حوزه باعث مغفول‌ماندن بخش بهداشت و درمان شده است اما درحال‌حاضر این بخش در اولویت دولت و مجلس قرار گرفته است و تمام تلاش خود را به کار می‌بندیم تا درد و رنج مردم کم شود. هاشمی گفت: امیدواریم ثمرات این تفاهم‌نامه را به صورت عملی ببینیم و در آینده‌ای نزدیک شاهد اجرای پروژه‌های بیمارستانی توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء به‌ویژه در مناطق محروم باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha