مطالعات محققان دانشگاه لیدن هلند نشان می دهد که باکتری های پروبیوتیک سبب بهبود خلق و خو می شوند و در درمان استرس و افسردگی موثر هستند.

باکتری های پروبیوتیک موثر در درمان استرس و افسردگی

سلامت نیوز:  مطالعات محققان دانشگاه لیدن هلند نشان می دهد که باکتری های پروبیوتیک سبب بهبود خلق و خو می شوند و در درمان استرس و افسردگی موثر هستند.

به گزارش سلامت نیوز ایرنا از ساینس، یک خانواده خاص از باکتری ها، پروبیوتیک (Probiotics) نام دارند. این باکتری ها در حین فرآیند هضم زنده می مانند و برای سلامتی بسیار مفید هستند.

این باکتری ها سبب جلوگیری از انواع عفونت می شوند و با تقویت سیستم ایمنی بدن و سلامت دستگاه گوارش، سلامتی را تضمین می کنند. 

تحقیقات دیگری نشان می دهد که این باکتری ها به سوزاندن چربی کمک می کنند و با کاهش مقاومت بدن نسبت به انسولین، در پیشگیری از بیماری دیابت موثر هستند. درمان روده تحریک پذیر، اسهال های عفونی، برخی از بیماری های پوستی و افزایش بهداشت دهان و دندان از دیگر فواید این باکتری ها هستند.

مطالعات محققان هلندی نشان می دهد که پروبیوتیک ها سبب بهبود خلق و خو می شوند و یک روش مناسب برای مبارزه با استرس و افسردگی هستند. در این تحقیقات 40 داوطلب به مدت چهار هفته از مکمل های پروبیوتیک استفاده کردند. اغلب این داوطلبان اظهار داشتند که حالات غم و افسردگی، کمتر به سراغشان آمد و افکار منفی کمتری داشتند.

مطالعاتی که در سال 2013 میلادی صورت گرفت نشان می دهد که سلامت دستگاه گوارش نقش مهمی در خلق و خو و اختلالات رفتاری دارد؛ از طرفی پروبیوتیک ها نیز در سلامت دستگاه گوارش موثرهستند. 

مطالعه بر روی داوطلبان نشان می دهد که مصرف پروبیوتیک، باعث کاهش هورمون استرس، کورتیزول، می شود. 

از بین مواد غذایی شناخته شده، ماست حاوی بیشترین مقدار پروبیوتیک است. سیب، موز، توت، کشمش، انواع سبزی، پیاز، سیر، تره فرنگی، عدس، نخود، لوبیا، ذرت، بادام، عسل و چای سبز نیز حاوی این باکتری هستند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha