چهارشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۷

انتشار بیانیه لوزان در واپسین روز نوروز و درحالی‌که بسیاری از مردم، با بیم و امید منتظر اعلام نتیجه نهایی مذاکرات چندین ساله بر سر مسائل هسته‌ای بودند، موجی از امید و نشاط اجتماعی را برانگیخته است. این شادی و امید در درجه اول ناشی از مباحث اقتصادی، معیشتی و مباحث مرتبط با تحریم‌های بین‌المللی علیه کشورمان بود. ازسوی‌دیگر بار روانی ناشی از شایعات وقوع درگیری احتمالی که در سال‌های اخیر بود، خوشبختانه با انتشار این بیانیه که مقدمه‌ای بر رسیدن به توافقی پایدار و قابل قبول میان ایران و جامعه جهانی است، تا حد زیادی از بین رفته ‌است.

نشاط اجتماعی بعد از «توافق»

سلامت نیوز: انتشار بیانیه لوزان در واپسین روز نوروز و درحالی‌که بسیاری از مردم، با بیم و امید منتظر اعلام نتیجه نهایی مذاکرات چندین ساله بر سر مسائل هسته‌ای بودند، موجی از امید و نشاط اجتماعی را برانگیخته است. این شادی و امید در درجه اول ناشی از مباحث اقتصادی، معیشتی و مباحث مرتبط با تحریم‌های بین‌المللی علیه کشورمان بود. ازسوی‌دیگر بار روانی ناشی از شایعات وقوع درگیری احتمالی که در سال‌های اخیر بود، خوشبختانه با انتشار این بیانیه که مقدمه‌ای بر رسیدن به توافقی پایدار و قابل قبول میان ایران و جامعه جهانی است، تا حد زیادی از بین رفته ‌است.

به گزارش سلامت نیوز  فاطمه دانشور رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران در روزنامه شرق نوشت ،اما بخشی از این شادمانی و نشاط که در ویدئوهای منتشر‌شده هویداست، نشانگر این واقعیت است که مردم ایران علاوه بر سرنوشت شخصی خود و حل مشکلاتی همچون بیکاری و تورم، به عزت و افتخار کشور خویش در جامعه بین‌المللی نیز پایبند و علاقه‌مندند؛ اینکه ساعتی پس از انتشار بیانیه، گروهی از مردم در مقابل ساختمان وزارت امور خارجه تجمع کنند و سرود حماسی و خاطره‌انگیز «ای ایران» را هم‌خوانی کنند یا در اولین ساعات صبح جمعه، جمع کثیری برای استقبال از تیم مذاکره‌کننده، در فرودگاه مهرآباد حاضر شوند، نشان از همدلی ملی و فرهنگ اجتماعی‌ای دارد که برای آبرو و احترام کشور خویش، بیش از هرچیز اهمیت قائل است.

این همان وجهِ تحسین‌برانگیز از شعور ملتی است که در طول این سال‌ها، با صبوری و سعه‌صدر، سختی‌های زیادی را تاب آورده و امروز از اینکه پرچم کشورش در میان پرچم قدرتمندترین کشورهای جهان قرار دارد و در عین حفظ اقتدار ملی و دستاوردهای هسته‌ای، به تعاملی صلح‌آمیز و مبتنی بر درک دوطرفه با جامعه جهانی رسیده، خرسند و راضی است.  اما از‌آنجا‌که در هر تهدیدی، فرصتی نهفته‌ است و در هر موهبت و شادی هم تهدیدی، آنچه باید دولتمردان ما در این برهه حساس مدنظر داشته باشند، اطلاع‌رسانی کامل و صادقانه برای زدودن تصورات اغراق‌آمیز بخشی از جامعه از نتیجه توافق هسته‌ای است.

شاید این بیانیه برای عده‌ای از مردم بیش از آنچه در واقعیت قابل تحقق است، امیدواری و شادی به همراه آورده باشد و انتظارات بیش از حد خوش‌بینانه و نامعقولی همچون حل همه مشکلات کشور در طرفه‌العینی، روبه‌راه‌شدن وضعیت اقتصادی و معیشتی، بلافاصله پس از لغو تحریم‌ها و... را ایجاد کرده باشد که به مرور و پس از مواجهه با واقعیت باعث سرخوردگی، ناامیدی و بدبینی نسبت به عملکرد دولت شود. 

بهتر است در این مقطع، از طریق رسانه‌های همه‌گیری چون صداوسیما، برنامه‌هایی روشنگر با هدف آموزش و اطلاع‌رسانی تهیه و پخش شود و به مردم یادآوری کنند؛ اولا تا رسیدن به توافق نهایی و اجرایی‌شدن آن زمان لازم است و ثانیا در صورت خوب پیش‌رفتن همه‌چیز هم نباید انتظار داشت که تمام مشکلات کشور به یک‌باره و به شکل معجزه‌آسایی حل شوند. مردم باید این حقیقت را بدانند که مشکلات کشور ما تنها در اثر تحریم‌ها به وجود نیامده که تنها با لغو تحریم‌ها حل شود. این مشکلات زاییده سال‌ها سوءمدیریت در بخش‌های مختلف و ناشی از عوامل متعددی همچون نقصِ زیرساخت‌های اقتصادی و زیست‌محیطی و نگاه غیرعلمی و زودبازده در برنامه‌ریزی برای توسعه و همچنین قصور در اجرای برنامه‌هاست. این نقایص باید به مرور زمان، با مدیریت صحیح و متکی بر دانش روز جهانی، با همت و تلاش دولتمردان و همکاری و اعتماد و واقع‌بینی مردم برطرف شوند و البته که این اعتماد و همکاری به دست نمی‌آید جز از راه شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی مستمر و صادقانه. همچنین برای دوام نشاط اجتماعی ناشی از این توافق در ماه‌های آتی ضروری است که همدلی و هم‌زبانی مجلس و دولت افزایش یابد و افراطیون از سیاه جلوه‌دادن توافق‌نامه اجتناب کنند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha