چهارشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۵
کد خبر: 144354

محیط زیست و منابع پایه زیربنای اقتصاد کشور است، از این رو حفاظت از سرمایه‌های طبیعی ایران از گزند آسیبهای مختلف ضروری است.

سلامت نیوز: محیط زیست و منابع پایه زیربنای اقتصاد کشور است، از این رو حفاظت از سرمایه‌های طبیعی ایران از گزند آسیبهای مختلف ضروری است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شانا، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، در نشست مشترک با نمایندگان لرستان با اشاره به بحرانها و چالشهای متعدد محیط زیست در سطح ملی که آثار و عوارض آن به خوبی در استانها مشهود است، گفت: برخورد با این بحرانها نیازمند نگاه ملی و فرابخشی، واکنش سریع و برخورد علمی و منطقی است.

معصومه ابتکار افزود: محیط زیست و منابع پایه زیربنای اقتصاد کشور است، از این رو حفاظت از سرمایه‌های طبیعی ایران از گزند آسیبهای مختلف از ضروریات است.

وی با ابراز تاسف از سرعت تخریب منابع طبیعی و پایه‌ای در کشور تصریح کرد: الگوی نادرست مصرف و تخریب این منابع مهم از جمله آب، خاک و انرژی در کشور و میزان مصرف و اتلاف بسیار بالای این منابع در ایران نسبت به میانگین جهانی، منجر به ایجاد بحرانهای متعدد در کشور شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن یادآوری رتبه تک رقمی ایران در تولید گازهای گلخانه‌ای در جهان، عنوان کرد: در پایان سالجاری، تعهد جدید و بسیار سخت گیرانه‌ای در زمینه انتشار گازهای گلخانه‌ای بعد از تعهد کیوتو خواهیم داشت و این به معنای ضرورت برنامه‌ریزی دقیق در این حوزه است.

وی به موضوع کم آبی در کشور اشاره کرد و گفت: مطابق آمار اعلام شده از سوی سازمان هواشناسی، ایران ٢٣ سال است با کاهش میزان نزولات جوی و افزایش پدیده خشکسالی مواجه است و همین امر نشان می‌دهد که دیگر زمانی برای از دست دادن وجود ندارد.

ابتکار تاکید کرد: در حال حاضر و در آستانه تدوین برنامه ششم، بهترین زمان برای انعکاس تمامی این نگرانیها و نگاهها در برنامه توسعه کشور و تنظیم این برنامه براساس شرایط محیط زیستی کشور است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن یادآوری نگاه سنتی به محیط زیست که همواره محیط زیست را مانع و سدی در برابر توسعه می‌دانست، عنوان کرد: همین نگاه منجر به تلاشهای بسیار برای کاهش قدرت سازمان حفاظت محیط زیست و تقلیل جایگاه آن شد که خوشبختانه دولت کنونی و رئیس جمهوری با نگاهی منطقی به محیط زیست در حال تغییر آن است و همراهی نمایندگان مجلس نیز می‌تواند در این زمینه اثر بخشی مثبتی داشته باشد.

به گزارش سازمان حفاظت محیط زیست، وی گفت: سازمان حفاظت محیط زیست هرگز مانع توسعه در کشور نبوده و نخواهد بود، اما معتقدیم توسعه باید بر مبنای توسعه پایدار که حافظ منافع بلند مدت کشور است، بنا شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha