چهارشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۵
کد خبر: 144357

دبیر شورای استانی (آذربایجان شرقی) ستاد احیای دریاچه ارومیه اعلام کرد: به دنبال بارش های اخیر، ارتفاع آب این دریاچه نسبت به شش ماه قبل 55 سانتیمتر بالا آمده است.

سلامت نیوز:  دبیر شورای استانی (آذربایجان شرقی) ستاد احیای دریاچه ارومیه اعلام کرد: به دنبال بارش های اخیر، ارتفاع آب این دریاچه نسبت به شش ماه قبل 55 سانتیمتر بالا آمده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا  دبیرخانه این شورا، خلیل ساعی افزود: برابر آمار موجود، ارتفاع سطح تراز آب دریاچه ارومیه در شهریور ماه سال 93 معادل 15/1270 متر از سطح آب های آزاد بود که اکنون این رقم به 70/1270 متر رسیده است.

وی اظهار کرد: هرچند ارتفاع سطح آب این دریاچه نسبت به شش ماه گذشته 55 سانتی متر بالا آمده اما باید توجه داشت که در فصول گرم سال به علت تبخیر و عوامل دیگر ارتفاع آن کاهش می یابد ولی با این وجود وضعیت پایدار و ثابت دریاچه ارومیه بهترین خبر برای دوستداران طبیعت و مردم منطقه است.

وی با ارایه گزارشی از وضعیت پروژه های سال 93 ستاد احیای دریاچه ارومیه، گفت: برنامه های جامع و کاربردی آموزش، اطلاع رسانی و آگاه سازی کشاورزان، جوامع محلی و ذینفعان ستاد احیا در شش ماه اول سال 94 در 18 بند مدون اجرایی می شود.

ساعی افزود: برگزاری دوره های آموزشی - ترویجی بهره برداران کشاورزی، دوره های مهارتی و پودمانی، ایجاد مزارع و باغات پایلوت در راستای انتقال تکنولوژی های جدید بخش کشاورزی، هماهنگی و تدوین برنامه های آموزشی در مناطق روستایی حوضه آبریز، ترویج و انتقال دستاورد های تحقیقاتی به کشاورزان و تلاش برای ایجاد تشکل آب بران در راستای فرهنگ سازی و مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی از جمله این طرح ها است.

دریاچه ارومیه در 18 سال گذشته با مشکلات جدی کم آبی و کاهش تراز مواجه بوده است.

حوضه آبریز دریاچه ارومیه ۵۱٬۸۷۶ کیلومتر مربع است که حدود سه درصد مساحت کل کشور و این حوضه با داشتن دشت هایی مانند دشت تبریز، ارومیه، بناب، مهاباد، میاندوآب، نقده، سلماس، پیرانشهر، آذرشهر و اشنویه، از کانون های ارزشمند فعالیت کشاورزی و دامداری در ایران به شمار می رود.

دریاچه ارومیه بزرگ ترین آبگیر دایمی آسیای غربی است که در شمال غرب فلات ایران قرار گرفته ، پارک ملی دریاچه ارومیه پس از مرداب انزلی، از جالب ترین زیستگاه های طبیعی جانوران در ایران است.

آب دریاچه ارومیه بسیار شور و میزان نمک محلول در آن دو برابر اقیانوس هاست به این دلیل، هیچ ماهی و نرم تنی بجز گونه هایی از سخت پوستان (آرتمیا)، دیاتوم ها و فیتوپلانکتون ها در آن زندگی نمی کنند و آب آن هیچ وقت یخ نمی زند، شناگران نیز می توانند بر روی آب آن شناور بمانند.

۲۷ گونه پستاندار، ۲۱۲ گونه پرنده، ۴۱ گونه خزنده، ۷ گونه دوزیست و ۲۶ گونه ماهی حیات وحش این دریاچه را تشکیل داده اند. دریاچهٔ ارومیه دارای ۱۰۲ جزیره بزرگ و کوچک است که همهٔ آن ها از سوی سازمان یونسکو به عنوان اندوختهٔ طبیعی جهان به ثبت رسیده اند.

این دریاچه که تا نیمه های دهه 70 پرآب بود و حتی برای عدم ورود آب به جاده های حاشیه ای، دایک (دژ) خاکی جلوی آن نصب شده بود، از آن زمان با کاهش میزان بارش و همچنین افزایش مصرف آب بخصوص در بخش کشاورزی، روز به روز از میزان آب آن کاسته شد و اکنون فقط یک شانزدهم سطح حداکثری و یک هفتم سطح تراز آبی اکولوژیک آب در این دریاچه باقی مانده است.

احیای دریاچه ارومیه یکی از نخستین طرح های تصویبی دولت تدبیر و امید است.

ستاد احیای دریاچه ارومیه با شروع به کار دولت یازدهم و با مسوولیت معاون اول رییس جمهوری فعالیت خود را آغاز کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha