عضو هیات علمی پژوهشگاه ابن سینا گفت: ناباروری پیامدهای روانی و اجتماعی خاصی را به دنبال دارد به طوری که بررسی های مختلف نشان داده است 60 درصد یعنی دو سوم از افراد نابارور دچار اضطراب از نوع متوسط تا شدید هستند.

دکتر بهزاد قربانی در این خصوص در گفت و گو با ایرنا افزود: همچنین آخرین مطالعات انجام شده در مورد وضعیت روانی افراد نابارور نشان می دهد حدود یک چهارم این افراد به درجاتی از افسردگی خفیف تا شدید مبتلا هستند.
وی گفت: فشارهای روانی و اجتماعی پیامد ناباروری هم برای زن و هم برای مرد است، اما این فشارها معمولا بر زن بیشتر است و زنها بیشتر از مردان از پیامدهای روانی و اجتماعی ناباروری آسیب می بینند.
به گفته این روان پزشک بر اساس قوانین موجود چنانچه زن نتواند باردار شود مرد می تواند زن دیگر اختیار کند به این ترتیب می توان گفت یکی از پیامدهای اجتماعی ناباروری، تعدد زوجات است که بیشترین آسیب روحی را به زنی که دچار مشکل ناباروری است، وارد می آورد.
قربانی، از دیگر پیامدهای اجتماعی ناباروری علاوه بر فشارهای روانی و اجتماعی را با توجه به گرانی و طولانی بودن دوره درمان، صرف هزینه های سنگین و یا غیبت از محل کار و افت عملکرد زوجین نابارور بیان کرد.
وی یادآور شد: زوجین نابارور باید این آگاهی را داشته باشند که برای درمان به مراکز درمان ناباروری معتبر در کشور که تخصص های مختلفی نابارور را مورد بررسی قرار می دهند مراجعه کنند به این ترتیب علت ناباروری در آنها زودتر و دقیق تر تشخیص داده شده و بیمار دچار سردرگمی نمی شود.
هم اکنون میزان ناباروری در کل دنیا 80 میلیون نفر است که دو تا سه میلیون نفر آنها در ایران هستند.
60 تا 70 درصد افراد نابارور با دریافت درمان های اولیه شامل دارو، ارایه آموزش و یا جراحی های کوچک درمان می شوند و 30 تا 40 درصد آنها نیازمند دریافت درمان های نوین ناباروری هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha