چند روز پیش با انتشار تصاویری از سرازیر شدن سد لتیان در برخی رسانه‌های اجتماعی، این زمزمه میان کاربران مجازی و مصرف‌کنندگان به وجود آمد که با وجود بارندگی‌های اخیر و پرشدن سدها، نیاز آبی برطرف شده است و هشدارهای مسئولان درباره خطر کم‌آبی و کاهش مصرف، دلیل قانع‌کننده‌ای ندارد!

سلامت نیوز: چند روز پیش با انتشار تصاویری از سرازیر شدن سد لتیان در برخی رسانه‌های اجتماعی، این زمزمه میان کاربران مجازی و مصرف‌کنندگان به وجود آمد که با وجود بارندگی‌های اخیر و پرشدن سدها، نیاز آبی برطرف شده است و هشدارهای مسئولان درباره خطر کم‌آبی و کاهش مصرف، دلیل قانع‌کننده‌ای ندارد!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند، در اصطلاح تخصصی صنعت آب، «سرریز شدن» معنای متفاوتی دارد و به معنای آن است که آب از محلی پیش‌بینی شده بالاتر رود. در چنین حالتی سد کاملا پر شده است. اما گاهی اوقات سرریز شدن سد زمانی انجام می‌شود که جریان آب سیلابی شود. در این حالت برای خارج شدن گل و لای، آب از پایین سد رها می‌شود و این اتفاق عجیبی نیست و هرساله تکرار می‌شود. این دقیقا همان پدیده‌ایست که امسال نیز رخ داده است.


از سوی دیگر گزارش شرکت مدیریت منابع ایران نشان می‌دهد که به دلیل بارندگی‌های اخیر آب خوبی پشت سد تجمیع شده است. باتوجه به ظرفیت ٧٥‌میلیون و ٦٤٠‌هزار مترمکعبی سد لتیان، آمار
 ٢٤ فروردین نشان می‌دهد ٧٢‌میلیون و ٦٤٠‌هزار متر مکعب آب پشت سد جمع شده است. این درحالی است که‌ سال گذشته فقط ٢٩‌میلیون مترمکعب آب پشت سد آمده بود. به عبارت دیگر، ‌سال گذشته ٣٨‌درصد و در‌ سال جاری ٩٦‌درصد سد پر شده است.  شاید ناامید‌کننده و آزار دهنده باشد، اما با وجود این رخداد خوب هم نمی‌توان به اوضاع آبی تهران چندان خوش‌بین بود.


[quote-left] مصرف آب تهران روزانه بیش از دو‌میلیون و ٢٠٠‌هزار مترمکعب است و با این حساب چنین ذخیره‌ای فقط برای مصرف مدت محدودی کافی است.[/quote-left]
مصرف آب تهران روزانه بیش از دو‌میلیون و ٢٠٠‌هزار مترمکعب است و با این حساب چنین ذخیره‌ای فقط برای مصرف مدت محدودی کافی است. از سوی دیگر به دلیل خشک و نیمه‌خشک بودن ایران نمی‌توان با تکیه بر بارندگی‌های موقت یکباره به پرشدن سدها و رفع خطر خشکسالی خوش‌بین بود. به همین دلیل کارشناسان توصیه می‌کنند مصرف‌کنندگان با توجه به منابع موجود و پیش‌بینی آب وهوای خشک در ماه‌های آتی همچنان روند صرفه‌جویی را ادامه دهند.


بحرانی که زود فراموش می‌شود
سال‌های‌سال است که این داستان تکرار می‌شود. خشکسالی و تنش آبی حاد در کنار اطلاع‌رسانی گسترده دستگاه‌های دولتی مردم را تا حدودی مجاب می‌کند که شرایط مانند گذشته نیست و باید در مصرف آب صرفه‌جویی کنند، اما به محض این‌که چند روزی آسمان می‌بارد و آبی به زیرپوست سدها می‌رود، همه بحرانی که در آن قرار داریم را فراموش می‌کنند و اخبار مربوط به خشکسالی را شایعه‌ای می‌دانند که قصد دارد آنها را بترساند.


ولی هیچ‌کسی این سوال را از خود نمی‌پرسد که پس از بیش از ١٠‌سال خشکسالی جدی در کشور و خالی شدن سفره‌های زیرزمینی و مخازن سدها و رشد روز به روز مصرف، آیا بارش چند روز و چند هفته تمام این کمبودهایی که ظرف سالیان متمادی به وجود آمده است را جبران می‌کند. عکس‌هایی هم که از یک سد پر از آب پس از بارش‌های اخیر دست به دست می‌شود، گواهی می‌شود بر این ادعا که بحرانی بودن کم‌آبی تنها یک شایعه بوده است و همین تحلیل‌ها بسیاری را به رویه مصرف گذشته هدایت می‌کند.

[quote-right] البته این روزها تنها مشکل ایران کم آبی و خشکسالی نیست، چراکه فرهنگ مصرف بیش از اندازه ما بسیاری از بخش‌های دیگر را نیز از پای درآورده است[/quote-right]
البته این روزها تنها مشکل ایران کم آبی و خشکسالی نیست، چراکه فرهنگ مصرف بیش از اندازه ما بسیاری از بخش‌های دیگر را نیز از پای درآورده است به‌طوری که باوجود این‌که با افزایش ظرفیت‌های تولید برق چند سالی خاموشی از ذهن شهرنشینان فراموش شده بود، اما دوباره خطر خاموشی‌های گسترده در تابستان بیخ گوش شهرنشینان به‌ویژه کلانشهرها قرارگرفته است. بدین ترتیب حتی افزایش ظرفیت تولید برق به بیش از ٧٠‌هزار مگاوات هم نتوانسته است از عهده پیک‌های پرمصرف ما برآید و برهمین اساس مسئولان وزارت نیرو به صراحت اعلام می‌کنند که اگر مردم در مصرف برق ١٠‌درصد صرفه‌جویی نکنند، تابستان امسال خاموشی برنامه‌ریزی شده حتمی است. براین اساس باید این حقیقت را بپذیریم که تمام سهم سالیانه ما از نعمت بارش‌های الهی تنها ٢٥٠ میلیمتر است که باید رفتار مصرفی خود را برپایه این سهم تنظیم کنیم و حداقل ١٠‌درصد در مصرف آب صرفه‌جویی کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha