معاون بهداشتی وزیر بهداشت ضمن تاکید بر لزوم توجه به مساله ایمنی غذا و رژیم غذایی سالم، در عین حال تلاش بیش از پیش رسانه‌ها در زمینه کنترل و مبارزه با دخانیات را خواستار شد.

ابراز تاسف معاون وزیر بهداشت از پیروزی مثلث دخانیات بر سلامت

سلامت نیوزمعاون بهداشتی وزیر بهداشت ضمن تاکید بر لزوم توجه به مساله ایمنی غذا و رژیم غذایی سالم، در عین حال تلاش بیش از پیش رسانه‌ها در زمینه کنترل و مبارزه با دخانیات را خواستار شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ، دکتر علی‌اکبر سیاری در نشست خبری هفته سلامت که با شعار ایمنی غذا از مزرعه تا سفره برگزار می‌شود، با اشاره به اهمیت کاهش مصرف نمک و شکر، رژیم غذایی سالم و همچنین توجه کافی به مساله تحرک، گفت: 200 بیماری به دلیل آلودگی مواد غذایی ایجاد می‌شود؛ از اسهال گرفته تا مننژیت و سرطان و ...همچنین سالانه دو میلیون نفر در دنیا به علت آلودگی غذایی جان خود را از دست می دهند. همین مساله اهمیت توجه به حوزه غذا را می‌رساند و به همین دلیل شعار امسال "روز جهانی بهداشت با محوریت ایمنی غذا" انتخاب شده است.

وی با اشاره به نقش سایر دستگاه‌ها در جهت تامین ایمنی و امنیت غذا ادامه داد: در این زمینه تنها وزارت بهداشت مسوول نیست بلکه تمام دستگاه‌ها از تولیدکننده، عرضه‌کننده و همچنین مصرف‌کننده باید در این زمینه آگاه باشند، البته نقش رسانه‌ها نیز بسیار مهم است. باید دست به دست هم داد و امسال در زمینه ایمنی غذا و رژیم غذایی سالم کار کنیم.

وی نمک، شکر و هروئین را سه سم سفید عنوان کرد و گفت: متاسفانه سالانه 500 تن تریاک تولید می‌شود که 450 تن آن در ایران به مصرف می‌رسد که این خطر بزرگی است. همچنین ایرانیان روزانه 10 تا 12 گرم نمک مصرف می‌کنند این در حالی است که نهایت میزان مصرفی نمک باید روزانه پنج گرم باشد.

استاندارد نمک نان و پنیر اصلاح شد

سیاری در این باره ادامه داد: در این راستا استاندارد نان و پنیر را با همکاری سازمان استاندارد اصلاح کردیم که باید به زودی به مرحله عمل برسد. از طرف دیگر نمک زیادی در مواد غذایی صنعتی از رب گرفته تا تن و سایر مواد غذایی استفاده می‌شود. شکر و قند پنهان در نوشابه‌ها، عسل، میوه و... را نباید از یاد برد. حداکثر قند مصرفی مردم باید روزانه 25 گرم یعنی معادل شش قاشق مربا خوری باشد این در حالی است که یک لیوان کوچک نوشابه معادل این میزان قند دارد.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت گفت: متاسفانه در نوشابه‌ها تنها کف استاندارد قند تعیین شده است و برای قند نوشابه‌ها سقفی تعیین نشده بود که در این زمینه نیز اقدام کردیم و تاکنون دو نوشابه وارد عمل شده است. این مبحث را در سال 94 دنبال می‌کنیم تا میزان قند موجود در نوشابه‌ها نیز کاهش یابد.

اقدام ویژه وزارت بهداشت برای سلامت روغن

وی بر کاهش لزوم روغن مصرفی از سوی آحاد جامعه ایرانی تاکید کرد و گفت: روغن‌های مصرفی دو اشکال دارند، ابتدا آنکه اسید چرب ترانس آنها بالاست از طرف دیگر میزان اسید چرب اشباع آنها نیز باید کاهش یابد. موضوع پالم که آن اندازه سروصدا کرد اشکالش بر اسید چرب اشباع بود. در زمینه روغن‌های مصرفی تلاشمان بر این است که اسید چرب ترانس به حداقل ممکن کاهش یابد چراکه برای بدن بسیار مضر است و همچنین از میزان اسید چرب اشباع نیز بکاهیم.
سیاری در ادامه صحبت‌هایش با تاکید بر لزوم اقدام ویژه در زمینه سلامت سبزی‌ها و میوه‌جات افزود: در ایام عید تیم‌های نظارتی وزارت بهداشت 9000 مورد بازرسی انجام دادند که 2000 مورد از آنها منجر به دادگاهی شد که از این میان حدود 200 تا 300 مورد مغازه نیز بسته شد. مابقی موارد هم در دست بررسی است.
معاون بهداشتی وزیر بهداشت افزود: امسال در راستای تحقق شعار ایمنی غذا از مزرعه تا سفره، نظارت‌هایمان را بسیار تشدید خواهیم کرد. به طوری که ابتدا ابزار لازم را در این زمینه فراهم می‌کنیم. بازرسان فعال و خودروهای لازم برای آنها فراهم خواهد شد. همچنین سامانه 1490 نیز در این راستا فعال است. مردم خود نیز باید در این طرح مشارکت کنند. در صورت تماس با سامانه 1490 طی 48 ساعت، پاسخ مردم داده می‌شود.

پای، سیب سلامت به رستوران‌ها باز شد

وی ادامه داد: امسال رستوران‌های عرضه غذایی اولویت اول ما است و تاکنون 4500 مورد از این رستوران‌ها را مورد بررسی قرار داده‌ایم. سیب سلامت به رستوران‌ها اعطا خواهد شد به طوری که بهترین رستوران سه سیب خواهند داشت، ضعیف‌ترها 2 و خیلی ضعیف‌ترها یک سیب. آنهایی هم که وضعیت خوبی ندارند، نشانی دریافت نمی‌کنند.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت در عین حال گفت: در طول ایام عید 2000 تماس با سامانه 1490 برقرار شد که 95 درصد از آنها به نتیجه انجامید. باز هم در زمینه ایمنی غذا، رژیم غذایی سالم، کم نمک، کم قند و همچنین تحرک لازم، تاکید داریم.

سیاری در ادامه صحبت‌هایش به سه تفاهم‌نامه با وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: در زمینه سالم‌سازی بوفه مدارس، افزایش تحرک و کنترل اضافه وزن چاقی و همچنین بهداشت دهان و دندان با وزارتخانه آموزش و پرورش تفاهم کرده‌ایم چراکه فرهنگ‌سازی‌ها باید از سنین پایین آغاز شود تا بتواند نتیجه لازم را داشته باشد.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره محصولات کشاورزی و دامی ارگانیک گفت: از آنجا که محصولات ارگانیک سود بالایی دارند، تقلب هم در این محصولات بسیار زیاد است بنابراین لازم است کنترل مطلوبی در رابطه با این محصولات صورت گیرد.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت در پایان صحبت‌هایش با تاکید چندباره بر لزوم کنترل و مبارزه با دخانیات گفت: سال گذشته در این زمینه اقدامات زیادی انجام دادیم اما متاسفانه مثلث تزویر، دروغ و قدرت بر مثلث سلامت، وزارت بهداشت و رسانه پیروز شد. از شما رسانه‌ها خواستیم که در این مسیر همراه با حوزه سلامت باشید؛ اما نهایتا اقدامات انجام شده به نتیجه نرسید و حاصل 65 هزار مرگ در سال 94 و 10 میلیارد تومان دود خواهد بود. باید در این مسیر همت کنیم. نسبت به مساله دخانیات بی‌تفاوت نباشید دست به دست هم دهیم تا موضوع را به نتیجه برسانیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha