لزوم توجه به آموزش در عرصه داروسازی، گردش چهار میلیاردی بازار دارو در ایران و تصویب تعرفه های داروسازی در کتاب ارزشگذاری نسبی، بازگشت داروسازان به چرخه تجهیزات پزشکی و لزوم حضور داروسازان بالینی در بیمارستان‌ها از مهمترین موارد مطرح شده در همایش امروز داروسازی بود که از سوی مسئولان و کارشناسان عنوان شد.

سلامت نیوزلزوم توجه به آموزش در عرصه داروسازی، گردش چهار میلیاردی بازار دارو در ایران و تصویب تعرفه های داروسازی در کتاب ارزشگذاری نسبی، بازگشت داروسازان به چرخه تجهیزات پزشکی و لزوم حضور داروسازان بالینی در بیمارستان‌ها از مهمترین موارد مطرح شده در همایش امروز داروسازی بود که از سوی مسئولان و کارشناسان عنوان شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، رسول دیناروند، رییس سازمان غذا ودارو در این همایش، با اشاره به پایین بودن هزینه دارو در کشور، گفت : کل بازار دارو در ایران 4میلیارد است که درمقایسه با کشورهایی با وضعیت مشابه ایران،‌ بسیارپایین است. این گردش مالی پایین نشان دهنده هزینه ای کمی است که مردم با قیمت مناسب و با توجه به طرح تحول نظام سلامت به داروها دسترسی دارند.

وی افزود: درسال 93،‌ شاهد ارتقای جایگاه داروسازی در فاز دارویی بودیم. برای اولین بار، سهم صنعت دارو از نظر درصد بازار دارو افزایش پیدا کرد و از 62 درصد به 66.5 درصد رسید.

وی صنعت داروسازی را درحوزه علم وفناوری پیشتاز دانست وگفت: 50 درصد سهم دانشمندان برتر دنیا را داروسازان تشکیل می دهند.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه در حوزه خدمات دارویی و مراقبت ، خدمات بهتر و حرفه ای تری نیاز است ادامه داد: بیش از 120 هزار تخت بیمارستانی داریم که نشان دهنده لزوم حضور فعال تر داروسازان بالینی در بیمارستان‌هاست. برخی بیمارستان‌ها تنها یک داروساز بالینی دارند و در بعضی موارد، اگر داروساز طرحی نفرستیم ، بیمارستان داروساز نخواهد داشت.

وی تاکید کرد: ما باید کاری کنیم هرساله حداقل 20درصد داروسازان ما مجهز به خدمات رسانی در بیمارستان ها باشند.

دیناروند در خاتمه خاطرنشان کرد که سازمان غذا ودارو ازهرگونه طرحی برای توسعه داروسازی بالینی حمایت می کند.

تصویب تعرفه های داروسازی در کتاب ارزش گذاری نسبی

جمشید هاشم زاده، رییس این همایش نیز گفت : همان طور که در حوزه بهداشت و مراقبت های دندانپزشکی پوشش گسترده ای توسط طرح تحول نظام سلامت آغاز شده است انتظار می رود که در حوزه های دیگر هم این پوشش‌ها اعمال شود.

وی تعریف و تایید خدمات دارویی و حرفه ای داروسازان در کتاب ارزشگذاری نسبی، ایجاد فلوشیپ فارماکوتراپی با گرایش مراقبت های ویژه برای اولین بار را از اتفاقات مثبت جامعه داروسازی درسال گذشته دانست.

بازگشت داروسازان به چرخه تجهیزات پزشکی به عنوان متولی

خیرالله غلامی، رییس انجمن تخصصی داروسازان بالینی کشورنیز طرح تحول نظام سلامت را افق جدیدی برای داروسازی کشور دانست و گفت: داروسازان، تقریبا از چرخه متولی بودن تجهیزات پزشکی حذف شده بودند ، اما بااین طرح دوباره به این چرخه بازگشتند.

وی تاکید کرد: تمام داروها و تجهیزات پزشکی که دررابطه با بیمار مصرف می شوند، باید تحت نظارت داروساز باشند که دربسیاری از موارد اتفاق نمی افتد. طرح تحول نظام سلامت، توسعه خدمات دارویی را به دنبال داشته است.

وی افزود: باید به دنبال توسعه خدمات دارویی و ارتقای کیفیت آن باشیم، درغیر این صورت از حلقه درمان حذف خواهیم شد.

غلامی با اشاره به ورود تعرفه های داروسازان به کتاب ارزش گذاری نسبی گفت: داروسازان اکنون می توانند با تعرفه های تصویب شده ، هزینه های خود را دریافت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha