رییس سازمان غذا و دارو ضمن ارائه جزییاتی درخصوص محصولات فراریخته، برنامه‌های حوزه دارویی کشور را تشریح کرد.

سلامت نیوزرییس سازمان غذا و دارو ضمن ارائه جزییاتی درخصوص محصولات فراریخته، برنامه‌های حوزه دارویی کشور را تشریح کرد.

به گزارش  سلامت نیوز به نقل از ایسنا ، دکتر رسول دیناروند درحاشیه نشست خبری هفته سلامت که با شعار ایمنی غذا از مزرعه تا سفره برگزار شد، با حضور در جمع خبرنگاران به تشریح جزییات واردات محصولات فراریخته که ژن آنها تغییر یافته است، پرداخت و گفت: واردات محصولات فراریخته به کشور ما محدود است و تولیدی هم در این خصوص نداریم، اما در جاهایی که این محصولات وارد کشور می‌شوند مثل روغن نباتی حتما آنها را چک می‌کنیم.

وی در همین خصوص افزود: در سال‌های گذشته نمونه‌هایی از فرآورده‌های غذایی داشتیم و از منشاء فرا ریخته بودند؛ اما ثابت شد که این محصولات تاییدیه جهانی داشته و ممنوع‌الورود نبودند.

رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه کشور ما معیارها و ضوابط بین‌المللی در این حوزه فراهم می‌کند، گفت: در این راستا کمیته‌ای با عنوان کمیته ایمنی زیستی را در سازمان غذا و دارو تشکیل دادیم که به خوبی روی این محصولات نظارت کند. همچنین آزمایشگاه مرجع وزارت بهداشت نیز تجهیز شده و امسال تجهیز 4 آزمایشگاه دیگر را در دستور کار داریم تا بتوانند محصولات فراریخته را شناسایی کنند.

دیناروند با تاکید بر لزوم اطلاع مردم درخصوص محصولات فراریخته گفت: ضابطه‌ای تدوین شده که براساس آن واردکنندگان این محصولات موظف می‌شوند تا روی کالاهای خود درج کنند که این محصول فرا ریخته است و به تایید رسیده تا مردم حق انتخاب داشته باشند و ما باید این حق انتخاب را به مردم بدهیم. در همین راستا بخش خصوصی نیز اعلام آمادگی کرده که دو تا سه آزمایشگاه را به عنوان آزمایشگاه همکار با وزارت بهداشت ایجاد کند. همچنین خریداران باید این محصولات را مشخص کرده و گواهی دهند، یعنی به این صورت که فروشنده هنگام فروش محصول فراریخته، گواهی صادر کند و فراریخته بودن این محصول را به اطلاع برساند.

کاهش میزان واردات دارو در سال 93وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش در پاسخ به سوالی درباره میزان بازار دارویی کشور گفت: در سال 93 میزان بازار دارویی ما حدود 10 هزار و 700 میلیارد تومان بوده که 66.5 درصد آن داروهای تولید داخل و 33.5 درصد از داروهای وارداتی بوده است که این آمار نشان‌دهنده کاهش میزان واردات دارویی ما بوده است.
رییس سازمان غذا و دارو در همین زمینه افزود: سهم داروهای وارداتی در سال 93 نزدیک به 4.5 درصد کاهش داشته است، از نظر ارزی نیز ما این کاهش را شاهد بودیم. به این صورت که در سال 93 نسبت به سال 92 میزان واردات دارویی ما 350 میلیون دلار کمتر بوده است و فکر می‌کنم این اصلاح جهت‌گیری در حوزه دارویی در سال 93 شروع شد و اتفاق افتاد. ما تا سال 92 همواره شاهد افزایش میزان واردات دارو بودیم اما این سهم در سال گذشته رو به کاهش بوده است و مطمئنم که امسال نیز این وضعیت را حفظ می‌کنیم.

دیناروند با بیان اینکه سیاست کنترل قیمت‌ها و حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج در سال 94 نیز ادامه دارد، اظهار کرد: تمامی 300 قلمی که در فهرست تفاهم‌نامه میان سازمان غذا و دارو و سازمان‌های بیمه‌گر آورده شده، همچنان مورد تفاهم باقی خواهد ماند و اعتبارات مورد نیاز آن هم توسط وزارت بهداشت تامین و به سازمان‌های بیمه‌گر اختصاص داده می‌شود.

تراز تجاری دارو مثبت می‌شودوی درخصوص میزان داروهای صادراتی نیز گفت: صادرات دارویی ما در سال گذشته افزایش داشته و بیشترین میزان صادرات دارو را نسبت به سال‌های قبل داشته‌ایم. این صادرات انواع داروهای ایرانی را اعم از داروهای پیشرفته و بیوتکنولوژی تا داروهای معمولی دربرمی‌گیرد و به حدود 30 کشور صادر می‌شود.
رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه از این میزان صادرات راضی نیستیم، صادرات سال 93 را 200 میلیون دلار عنوان کرد و گفت: میزان صادرات کشوری که صنعت داروسازی پویا دارد، باید بیش از این باشد و باید بتوانیم تراز تجاری دارو را مثبت کنیم. سیاست وزارت بهداشت این است که طی 5 سال آینده تراز تجاری دارو مثبت شود.

دیناروند افزود: در همین راستا با سندیکای صنعت داروسازی همکاری‌های خوبی را شروع کردیم و با کشورهای ذینفعی که می‌توانند بازار هدف ما باشند، مذاکرات سیاسی و اقتصادی داشتیم. از جمله اینکه با دولت عراق تفاهمات خوبی در زمینه صادرات دارو انجام شده، به این صورت که همکاری‌های در زمینه دارویی و انتقال تکنولوژی به این کشور، دادن آموزش به پرسنل آنجا و صادرات دارو به این کشور را در دستور کار داریم. مطمئنم که ظرفیت رسیدن به تراز تجاری مثبت طی 5 سال وجود دارد و این هدف ما در حوزه صادرات دارو است.

قاچاق سهم عمده‌ای از واردات لوازم آرایشی و بهداشتیوی همچنین درخصوص میزان واردات لوازم آرایشی مجاز به کشور تصریح کرد: آمار دقیقی در این خصوص نداریم، چراکه در این حوزه برخلاف حوزه دارویی کمیت کنترل نمی‌شود، اما متاسفانه سهم عمده‌ای از واردات لوازم آرایشی و بهداشتی را قاچاق تشکیل می‌دهد و این بسیار خطرناک است. باید واردات این کالاها به نوعی مدیریت شود که نیاز به قاچاق به حداقل برسد. سیاست ما در این خصوص این است که کالاهای معتبر از منابع معتبر را وارد کنیم.

رییس سازمان غذا و دارو درخصوص مبارزه با قاچاق دارو نیز گفت: بازرسی و نظارت در این مورد به صورت جسته و گریخته انجام می‌شود، اما هیچ‌گاه نتیجه خوبی نداده است. در این راستا سامانه رهگیری و کنترل اصالت فرآورده‌های سلامت را در سازمان غذا و دارو اجرا می‌کنیم.

دیناروند درخصوص این سامانه ادامه داد: در حال حاضر سه ماه است که این کار شروع شده و داروها کدینگ جدید را دریافت کردند و منتظریم تا به میزان مناسبی برسد، بعد از آن یک نرم‌افزار موبایلی را به صورت رایگان در اختیار مردم قرار می‌دهیم تا بتوانند بلافاصله کالاها را تست کرده و از اصالت آنها اطمینان حاصل کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha