عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، با انتقاد از حفر چاه‌های غیرمجاز در مسیر تالاب‌ها گفت: متاسفانه 90 درصد از این چاه ها غیرمجاز هستند در حالیکه در خصوص حفر چاه های مجاز هم باید تغییر دیدگاه دهیم.

سلامت نیوز: عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، با انتقاد از حفر چاه‌های غیرمجاز در مسیر تالاب‌ها گفت: متاسفانه 90 درصد از این چاه ها غیرمجاز هستند در حالیکه در خصوص حفر چاه های مجاز هم باید تغییر دیدگاه دهیم.

عبدالرضا مصری در گفت وگو با خانه ملت، تغییرات آب وهوایی، کاهش نزولات جوی، دخالت‌های انسانی و سوء مدیریت را در خشکی تالاب ها مهم خواند و تاکید کرد: برخی از این مشکلات با مدیریت و نظارت حل می‌شود اما برخی دیگر دست بشر نیست و مربوط به نزولات جوی است.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر مدیریت صحیح زیست‌محیطی درخصوص تالاب‌ها، تصریح کرد: حتی اگر نزولات جوی افزایش پیدا کند احیای تالاب‌ها نیازمند مدیریت درست، تغییر الگوی کشت، فرهنگ سازی مردم و نحوه بهره برداری مناسب از آب تالاب ها است.
وی ادامه داد: اجازه کشت محصولات تابستانی نظیر ذرت و هندوانه در مسیر تالاب‌ها که به آب فراوانی نیاز دارند به ضرر کشور است چون مدیریت درست در رابطه با آب‌های کشور صورت نمی گیرد این معضل موجب هدررفت آب می شود لذا اگر واردات این محصولات را جایگزین کنیم حداقل جلوی خشکی کامل  تالاب ها را می توانیم بگیریم.
این نماینده مردم در مجلس نهم، بهترین راهکار برای احیای تالاب ها را اصلاح کشاورزی عنوان کرد و گفت: متاسفانه دلیل اصلی خشکی تالاب ها عوامل انسانی است بنابراین نظارت مسئولان محیط زیست بر مدیریت مصرف آب کشاورزی، سدسازی، کشت های تابستانی و مدیریت سنتی بر منابع آب ضروری است.
مصری با انتقاد از اینکه برداشت بی‌رویه آب مشکل عمده خشکی تالاب‌ها در کشور است، افزود: متاسفانه برخی افراد و  کشاورزان در شرایطی که سطح  آب تالاب‌ها با کاهش روبرو است از این آب برای کشاورزی و راهسازی استفاده می‌کنند که این معضل، برای خشکی کامل تالاب‌ها نگران کننده است لذا لازم است که سازمان حفاظت محیط زیست با افراد خاطی برخورد کند.
وی با انتقاد از حفر چاه‌های غیرمجاز در مسیر تالاب‌ها گفت: متاسفانه 90 درصد از این چاه ها غیرمجاز هستند در حالیکه در خصوص حفر چاه های مجاز هم باید تغییر دیدگاه دهیم.
نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: با توجه به خشکسالی و خشکی تالاب ها متاسفانه هر سال از تعداد پرندگان مهاجر کاسته و مجبور به انتخاب مقصد دیگری می شوند که ممکن است در این بین در دام شکارچیان غیرقانونی بیفتند و از بین بروند؛ لذا از بین رفتن زیستگاه‌های آبی و پرندگان مهاجر، صدمات جبران ناپذیری به محیط زیست وارد می آورد.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه خشکی تالاب ها با اختصاص بودجه و اعتبار حل نمی شود، گفت: متاسفانه برخی خشک شدن تالاب ها را به کمبود بودجه و اعتبار ربط می دهند کدام دولت در کدام برهه تاریخی بودجه ای را به تالاب ها اختصاص داده است، این نکته نباید فراموش شود که اگر ما با طبیعت کاری نداشته باشیم روال طبیعی خود را طی می کند در حال حاضر دخالت های ما در محیط زیست برای تالاب ها مشکل ایجاد کرده لذا پول به تنهایی حلال مشکلات نیست بلکه مدیریت درست کارآمد است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha