نتایج یك تحقیق جدید نشان می‌دهد: مصرف داروهای آلزایمر خطر مرگ و میر را در بیماران سالخورده افزایش می‌دهد.

متخصصان می‌گویند؛ معمولا از داروهای ضد روانپریشی برای بهبود بیماری آلزایمر استفاده می‌شود اما مطالعات اخیر حاكیست كه این داروها احتمال مرگ و میر را در ظرف چند سال در بیماران سالخورده و پیر كه به آلزایمر مبتلا هستند تا دو برابر افزایش می‌دهند.

نتایج این تحقیق بر نگرانی‌ها درباره این قبیل داروها می‌افزاید.

كلیو بالارد، نویسنده اصلی این مقاله پزشكی كه شرح آن در مجله تخصصی «لانست نورولوژی» منتشر شده دراین باره می‌گوید: شاید برای بسیاری از بیماران مبتلا به آلزایمر مصرف این داروها تهدید جدی نباشد.

بالارد كه محقق مركز بیماریهای دوران سالمندی وولف سان در كالج لندن است، می‌افزاید: من می‌خواهم دارویی را مصرف كنم كه از شدت پرخاشگری‌ام بكاهد، اما آیا این دارو خطر مردن را نیز در من افزایش خواهد داد؟ مطمئن نیستم. اما تحقیقات اخیر نشان داده است كه در افراد سالخورده این خطر وجود دارد.

بیماری آلزایمر شایع‌ترین دلیل زوال عقل است و باعث بروز علائمی چون پرخاشگری، فراموشی و توهم زایی می‌شود. مطالعات قبلی نشان داده بود: داروهای ضد روانپریشی كه می‌توانند پرخاشگری و توهم زایی را طی چند ماه در بیمار كنترل كنند. ‌از سوی دیگر، خطر مرگ و میر را در بیماران سالخورده‌تر كه مبتلا به زوال عقل هستند تشدید می‌كند. بعلاوه مصرف این داروها عوارض جانبی دیگری چون مشكلات تنفسی و سكته مغزی را نیز ممكن است در پی داشته باشد.

به گزارش ایسنا، بالارد و دستیارانش در این تحقیقات روی 165 بیمار در گروه سنی 67 تا 100 ساله مطالعات خود را انجام داده‌اند. این تحقیقات بین سالهای 2001 تا 2004 در انگلیس صورت گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha