مشاور استاندار خوزستان در امور مدیریت آب و صیانت از رودخانه​ها گفت: ساخت سد گتوند از ابتدا اشتباه بود زیرا عملیات ارزیابی محل احداث آن به درستی انجام نشد.

سلامت نیوز: مشاور استاندار خوزستان در امور مدیریت آب و صیانت از رودخانه​ها گفت: ساخت سد گتوند از ابتدا اشتباه بود زیرا عملیات ارزیابی محل احداث آن به درستی انجام نشد.

مهدی قمشی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در محل فعلی ساخت سد شاهد تبعات منفی هستیم و به طور کلی مکان​یابی ساخت این سد از نظر علمی صحیح نبود. اگر برای ساخت سد گتوند محل مناسبی انتخاب می‌شد، امروز شاهد تبعات منفی ناشی از ساخت آن نبودیم.

وی با بیان اینکه پس از آبگیری سد آثار منفی ساخت آن روز به روز نمایان​تر می​شود، افزود: آثار شوری گنبدهای نمکی این سد قابل انکار نیست و این گنبدها برای مناطق پایین دست سد بسیار مشکل​ساز شده‌اند.

قمشی تصریح کرد: آب دریاچه سد گتوند حدود 9 میلیون تن نمک دارد که در مدت بهره​برداری مقداری زیادی از شوری حاصل از نمک به پایین دست منتقل شد و این مساله شوری آب رودخانه کارون را به طور قابل توجهی افزایش داد. البته میزان شوری موجود رودخانه کارون در مقطع اهواز تنها به دلیل سد گتوند نیست بلکه زهکش​ها و زه​آب​های بین راه از گتوند تا اهواز نیز یک منبع شوری برای رودخانه کارون محسوب می‌شوند که اثرات منفی این فعالیت‌ها بیشتر و تاثیرگذارتر از سد گتوند بوده است.

قمشی گفت: به طور کلی این 2 منبع (سد گتوند و زهکش‌ها) موجب بالا رفتن شوری آب رودخانه کارون در چند سال اخیر شده​اند که در شرایط فعلی باید فکری برای آن شود. ما می​توانیم سد را نگه داریم و از مزایای آن استفاده و در عین حال مشکلات آن را حل کنیم.

مشاور استاندار در امور مدیریت آب و صیانت از رودخانه​ها بیان کرد: این سد برای استان، مفید و نگه​داری از آن لازم است به همین دلیل باید اشکالات آن نیز رفع شود. مثلا سعی کنیم اثرات منفی شوری سد گتوند را به حداقل برسانیم، هر چند به صورت قطعی و کامل، رفع این مشکل امکان​پذیر نیست اما می​توانیم این تبعات منفی را مقداری کاهش دهیم.البته این سد علاوه بر تبعات منفی می​تواند آثار مثبتی نیز داشته باشد. مثلا اینکه مخزن ذخیره این سد کشش آورد آب رودخانه کارون را دارد به عبارتی مخزن آن امکان ذخیره آب را به اندازه کافی فراهم می‌کند.

قمشی، خاصیت سیل​گیری را از دیگر مزیت‌های سد گتوند، عنوان و خاطرنشان کرد: با احداث این سد آب میان حوضه​ای حد فاصل سد شهید عباسپور تا سد گتوند قابل ذخیره شدن است و سد گتوند مانع بروزی تبعات ناشی از وقوع سیل در مناطق پایین دست می‌شود.

وی ضمن تاکید بر اینکه اداره کل محیط زیست باید در زمینه علت مرگ اخیر ماهیان دریاچه گتوند نظر قطعی دهد، گفت: شوری بالا و ورود آب گل‌آلود به دریاچه پشت سد گتوند یکی از دلایل محکمی بود که موجب بروز اثرات منفی و در نهایت نابودی آبزیان دریاچه این سد شد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha