شنبه ۲۱ دی ۱۳۸۷ - ۱۶:۴۵
کد خبر: 14444

واکسن بیماری « کلی باسیلوز » طیور در مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی تولید شد .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از واحد مرکزی خبر، مسئول اجرای طرح تولید کلی باسیلوز گفت : کلی باسیلوز ( به ضم کاف ) یکی از شایع ترین بیماری های طیور است که سالانه خسارت های شایان توجهی را به مرغداری ها وارد می کند .

کلی باسیلوز بیماری مشترک انسان و طیور است که اغلب در طیور به عنوان عفونت ثانویه مورد بررسی قرار می گیرد و با بیماری های دیگری مانند بیماری های ویروسی ، عفونت های مایکوپلاسمایی و یا استرس های محیطی و نیز سوء تغذیه همراه است .

هم اکنون این بیماری در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله ایالات متحده آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی و کشورهای خاورمیانه و همچنین ایران به عنوان یک تهدید به شمار می رود .

پژواک خاکی فیروز افزود : پیش از تولید واکسن کلی باسیلوز ، مرغداران از روش هایی مانند جمع آوری سریع تخم مرغ ها ، تمیز نگه داشتن قفسه های نگهداری مرغ ها ، حذف تخم مرغ های شکسته ، تهویه مناسب سالن های مرغداری و استفاده از آنتی بیوتیک برای کنترل کلی باسیلوز استفاده می کردند.
 
وی گفت : استفاده از آنتی بیوتیک های مختلف ، موجب مقاومت های آنتی بیوتیکی در سویه های مختلف ایجاد این بیماری می شود .

خاکی فیروز افزود : محققان مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی موفق شدند پس از 4 سال تحقیق این واکسن را تولید کنند که با دو دوره واکسیناسیون کلی باسیلوز ، مصرف آنتی بیوتیک های مختلف در مرغداری ها کاهش می یابد و بیماری کلی باسیلوز تا حد زیادی مهار و ریشه کن می شود .

با تولید انبوه این واکسن در ایران ، کشورمان پس از آمریکا ، انگلیس و آلمان به عنوان چهارمین کشور تولیدکننده واکسن کلی باسیلوز مطرح خواهد شد .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha