سازمان دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی اعلام کرد: نیروهای داعش علیه زنان و دختران ایزدی در شمال عراق مرتکب تجاوزهای سیستماتیک و دیگر خشونت‌های جنسی شده‌اند.

سلامت نیوز: سازمان دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی اعلام کرد: نیروهای داعش علیه زنان و دختران ایزدی در شمال عراق مرتکب تجاوزهای سیستماتیک و دیگر خشونت‌های جنسی شده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دیده‌بان حقوق بشر در این گزارش پس از بررسی حوادث چند شهر در شمال عراق در ماه های ژانویه و فوریه 2015، گفت‌و‌گو با زنان و دخترانی که از دست داعشی‌ها فرار کرده بودند و بیانیه‌های داعش در این زمینه اعلام کرد:‌ داعش در شمال عراق مرتکب تجاوزهای گسترده و سیستماتیک و دیگر خشونت‌های جنسی شده است که می‌تواند جزو جنایات علیه بشر محسوب شود.

دیده‌بان حقوق بشر در گزارش خود موارد متعددی از تجاوزهای سازمان یافته و آزار و اذیت جنسی، بردگی جنسی و ازدواج اجباری زنان و دختران توسط نیروهای داعش را به ثبت رسانده است. این اعمال جرایم جنگی و شاید جنایات علیه بشریت هستند. بسیاری از زنان و دختران قربانی هنوز ناپدید هستند و اغلب نجات یافتگان در منطقه کردستان عراق نیازمند درمان‌های جسمی و روانی هستند.

سرپرست بخش زنان در دیده‌بان حقوق بشر در این باره گفت: نیروهای داعش علیه زنان و دختران ایزدی مرتکب تجاوزهای سازمان‌یافته، آزار و اذیت جنسی و دیگر جرائم وحشتناک شده‌اند، در حالی‌که هیچگاه کسی پاسخگوی آن نبوده است.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی دیده‌بان حقوق بشر، نیروهای داعش در اوت 2014 چند هزار غیرنظامی از اقلیت ایزدی‌ها را در شمال عراق ربودند و بطور نظام‌مند زنان و دخترانشان را از خانواده هایشان جدا و به نقاط دیگری منتقل کرده‌اند.

این سازمان برای تهیه گزارش خود با 11 زن و 9 دختر که توانسته‌اند در ماه های بین سپتامبر 2014 تا ژانویه 2015 از دست داعشی‌ها فرار کنند گفت‌و‌گو کرده است. در میان آن‌ها دو دختربچه 12 ساله وجود دارد که می‌گویند بارها مورد تجاوز قرار گرفته و به دیگران فروخته شده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر همچنین با مددکاران، فعالان مدنی و سازمان‌های بین المللی و محلی ارائه کننده خدمات اجتماعی گفت‌و‌گو کرده است.

یک پزشک محلی به این سازمان گفت که تاکنون 105 زن و دختر را معاینه کرده که حدود 70 تن از آن‌ها هدف تجاوزهای داعش قرار گرفته اند.

به گفته وی تمام این زنان پس از این حوادث از ناراحتی های روحی و استرس رنج می برند و تاکنون بسیاری از آن‌ها برای فرار از این خشونت ها دست به خودکشی زده‌اند.

داعش اکتبر 2014 اعلام کرد که زنان و دختران ایزدی ربوده شده را در اختیار سربازانش قرار می دهد که خود نشان‌دهنده تمایل این گروه برای انجام تجاوزهای سیستماتیک و گسترده است.

دیده‌بان حقوق بشر در گزارش خود تاکید کرد: فرماندهان داعش باید هرچه فوری تمام غیرنظامیان بازداشت شده به ویژه زنان و دختران را آزاد کنند، کودکان را به خانواده هایشان بازگردانند و به این خشونت های خود پایان دهند. آن‌ها باید تمام اقدامات لازم و فوری برای توقف تجاوز و دیگر خشونت های جنسی علیه زنان و دختران را به کار گیرند.

این سازمان در ادامه گزارش خود به طور جزئی به جرائمی که داعش طی حملاتش در عراق مرتکب شده پرداخته و اعلام کرده است که آن‌ها حقوق بین الملل را نقض کرده اند. این جرائم عبارتند از آدم ربایی و بازداشت غیرقانونی، خشونت جنسی و دیگر آزار و اذیت ها، ازدواج اجباری زنان و دختران ربوده شده، اجبار افراد ربوده شده برای گرویدن به دیگر ادیان.

بر اساس این گزارش از زمان آغاز حملات داعش به عراق از سه اوت 2014 بیش از 736 هزار نفر از مردم این کشور که اغلب از اقلیت‌های مذهبی به ویژه ایزدی‌ها هستند از خانه های خود گریخته‌اند.

نیروهای داعش صدها تن از مردان عراقی را کشته و خانواده های آن‌ها را ربوده و به اسارت گرفتند و علیرغم اینکه بسیاری از آن‌ها توانسته اند از چنگ داعش فرار کنند هنوز تعداد زیادی از غیرنظامیان ایزدی در دستان داعش قرار دارند. نیروهای داعش به ویژه علیه زنان و دختران جوان مرتکب خشونت و آزار و اذیت‌های جنسی شده‌اند.

لیلا 25 ساله یک زن ایزدی است که پس از دستگیری توسط نیروهای داعش بارها مورد ضرب و شتم، تجاوز و دیگر انواع خشونت قرار گرفته است. وی با اینکه توانسته از دست آن‌ها فرار کند هنوز از مشکلات روحی و روانی زیادی رنج می برد.

دیده‌بان حقوق بشر همچنین آورده است: اگر تجاوز و دیگر انواع خشونت های جنسی، بردگی جنسی،‌ رفتارهای خشونت آمیز و دیگر آزار و اذیت ها در جریان جنگ مسلحانه انجام شود نقض قوانین جنگ محسوب می‌شود؛ بنابراین دادگاه‌های کیفری بین المللی اعلام کردند که تجاوز و دیگر خشونت های جنسی ممکن است جزو شکنجه محسوب شوند.

طبق حقوق بین الملل کسانی که مرتکب نقض جدی قوانین جنگ به صورت عمدی می‌شوند باید برای جرایم جنگی مسئول دانسته شوند. فرماندهان و رهبران غیرنظامی باید به دلیل اینکه مسئولیت صدور فرمان را بر عهده دارند برای وقوع جرائم جنگی محاکمه شوند و حتی اگر از وقوع آن نیز مطلع نبوده باشند باز هم مسئول هستند چون وظیفه آن‌ها ایجاب می‌کند که مانع از وقوع چنین جرائمی شود.

علاوه بر این تجاوزهای گسترده و دیگر آزار و اذیت هایی که نیروهای داعش علیه غیرنظامیان ایزدی در عراق مرتکب شده‌اند می‌تواند جزو جنایات علیه بشریت محسوب شود.

جنایات علیه بشریت شامل جرائم جدی همچون تجاوز، بردگی جنسی، بهره‌کشی، حبس غیرقانونی، محاکمه یک گروه مذهبی خاص و دیگر اعمال خشونت آمیز است که رنج زیادی را بر جای می گذارد و به طور عمد و به صورت سیستماتیک و گسترده علیه یک جمعیت غیرنظامی انجام می‌شود.

دیده بان حقوق بشر در ادامه منظور از کلمه گسترده را اینگونه توصیف می‌کند: زمانی که جرم یا خشونتی علیه تعداد زیادی از قربانیان انجام می‌شود آن را گسترده و زمانی که این اعمال به عنوان یک الگو یا طرح منظم انجام می‌شود آن سیستماتیک می خوانیم.

بیانیه‌هایی که داعش خود منتشر کرده نشان می دهد نیروهای آن به صورت گسترده، سیستماتیک و سازمان یافته زنان و دختران ایزدی را ربوده، فروخته، به بردگی گرفته و آن‌ها را مورد تجاوز قرار داده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر همچنین از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا هر چه فوری برای جلوگیری از خشونت های جنسی در جریان جنگ های مسلحانه اقدام و به جرائم انجام شده رسیدگی کنند.

این سازمان در گزارشی جداگانه به وقوع گسترده اینگونه جرائم در نیجریه و توسط گروه بوکوحرام پرداخته است. این گروه در سال 2014 تعدادی زیادی زن و دختر را ربود و آن‌ها را مورد تجاوز قرار داد یا آن‌ها را مجبور به ازدواج کرد.

بان کی مون دبیرکل سازمان ملل در 13 آوریل 2015 گزارشی را منتشر کرد که نشان می‌داد در سال 2014 در 19 کشور که در آن درگیری های نظامی وجود دارد خشونت های جنسی علیه زنان و دختران اتفاق افتاده است که تاکنون به درستی به آن‌ها رسیدگی نشده، هیچ فردی مسئول دانسته نشده و خدمات مناسب به قربانیان ارائه نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha