کشف بهترین‌های زندگی در سایه تلاش، همت و انگیزه میسر می‌شود و بدیهی است هر چه قطار زندگی با اتفاقات بهتر پیش رود، لحظه‌های زیباتری برای مسافران آن رقم می‌خورد.

سلامت نیوز: کشف بهترین‌های زندگی در سایه تلاش، همت و انگیزه میسر می‌شود و بدیهی است هر چه قطار زندگی با اتفاقات بهتر پیش رود، لحظه‌های زیباتری برای مسافران آن رقم می‌خورد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، شادی و نشاط یکی از زیبایی‌های زندگی است که سرانجام خوبی را می‌آفریند و از آنجا که حلقه اتصال تمام نسل‌ها به شادابی، همدلی و امید، بانوان یک جامعه هستند لازم است برای شادی بخشی به دختران، مادران و همسران تلاشی همه جانبه به کار گرفته شود تا به شادی دور شده از زندگــــی‌های امروزی نزدیک تر شویم.
نقش بانوان در مقوله نشاط، شادابی و سرور در زندگی بخصوص زندگی خانوادگی، بسیار ویژه و مهم خواهد بود، مقوله‌ای که نمونه آن در زندگی عملی حضرت زهرا(س) به فراوانی دیده می‌شود.
 به عقیده حجت‌الاسلام دکتر مهدی هادی روانشناس و استاد حوزه و دانشگاه  یکی از داستان‌های مهم زندگی،‌ به حدیث کسا باز می‌گردد، آن زمان که خداوند می‌خواست 5 تن آل عبا را با محوریت حضرت صدیقه طاهره(س) برگزیده و معرفی کند و خوش ذوق‌ها این حدیث را  حدیث خانواده می‌دانند، زیرا حضرت زهرا(س) نماینده آن است و  محور خانواده به حساب می‌آید.
هرچند مدیر یک خانواده مرد است، اما قوام و پویایی خانواده بر اساس محور خانواده یعنی «زن» محقق خواهد شد و این در حالی است که  هر چه این مـــــحور شاداب تر و با نشاط تر باشد، طبیعی است خانواده با میزان بالاتری از پویایی رو به رو خواهد بود.
دکتر هادی با بیان این جملات به حدیثی از حضرت امیر المؤمنین(ع) اشاره می‌کند که می‌فرمایند: «نشاط و سرور باعث طراوت روح درون خانواده می‌شود که با نشاط  زن به طراوت بیشتری          می‌رسد.»  وی گفت: جایگاه مهم زن و تأثیر عمیق نشاط او بر سعادت اعضای خانواده همین بس که یکی از سعادت‌های هر فردی وجود مادر یا همسری در خانواده است که با دیدن او به نشاط برسد. به همین خاطر است که امام خمینی(ره) وجود مادر یا همسر را دلیل پویایی یک خانواده و به معراج رفتن آن عنوان می‌کند.

مصادیق شادی
شادی‌های اعضای خانواده مصادیق مختلفی دارد. یکی از این مصادیق در ظاهر و چهره افراد دیده می‌شود که در سیره زندگی اهل بیت(ع) و به صورت خاص حضرت زهرا(س) زیبایی ظاهری در چارچوب قواعد اسلامی دنبال می‌شد.
زینت کردن زن که توصیه شده است برای شوهر باشد در زندگی این عزیزان به وضوح مشخص بود، از این رو  توصیه شده است زیباترین حالت‌های زنان در مواقعی باشد که همراه همسرشان هستند.
دومین مصداق شادی که حجت‌الاسلام هادی به آن اشاره می‌کند در ارتباطات درون خانوادگی نمود پیدا می‌کند.
در سیره زندگی حضرت زهرا(س) دیده می‌شود هنگام بازی با فرزندان و رفتار با آنها روحیه با نشاط و پویایی داشتند به طوری که در صحبت‌های عادی با فرزنـــــدان هم از واژه‌های شادی بخش استفاده و در برخی مواقع نشاط را در قالب شعر با فرزندان تقسیم می‌کردند.
علاوه بر این نظم ظاهری منزل که جزو زحمات کمتر دیده شده زنان است (برخی از مردان نظم خانه را  جزئی از وظیفه زن می‌دانند در حالی که این لطفی است که زن به سایر اعضای خانواده دارد) سومین فاکتوری است که موجبات نشاط اعضای خانواده را فراهم می‌کند.
چهارمین مصداق شادی که زنان از آن پیروی کرده و باعث شاد کردن اعضای خانواده می‌شوند در قالب رفتارهای عاطفی نمایان می‌شود. به گفته وی مردی که مطمئن باشد در خانه یک گوش شنوای مهربان و آغوشی گرم و پذیرا انتظارش را می‌کشد، به طور قطع در سخت ترین مواقع نیز ردپای نشاط را در وجود خود احساس می‌کند.
همچنین فرزندی که می‌داند اسطوره مهربانی و عاطفه با چشم‌هایی پر از عطوفت در خانه منتظرش است، از هر سختی براحتی عبور می‌کند. (از این رو روانشناسان معتقدند همیشه افراد موفق پشتوانه‌ای مهربان چون مادر یا همسر  داشته‌اند.)

بخشش شادی
اینکه چگونه برخی افراد شاد هستند و می‌توانند این شادی را به دیگران ارزانی داشته باشند چند فاکتور را شامل می‌شود که حجت‌الاسلام دکتر هادی در این رابطه اظهار کرد: محافظت از فطرت خدایی نخستین فاکتور است که به این واسطه خداوند زنان را مظهر عاطفه آفرید. به این معنا که اگر رفتارهای خشن و تربیت‌های ناصحیح مانع از بروز این فطرت نشود، زنان توانایی مهرورزی و ایجاد سرور را به صورت فطری دارا هستند.
اعتقاد به تکلیف الهی فاکتور دوم است. در این راستا اگر زنان باور سعادت اخروی شان در گرو انجام وظایف زنانه که شامل عشق ورزی، عطوفت و مهربانی است باشد، به آنها کمک می‌شود شاد باشند و اعضای خانواده را شادمان سازند.
تمرین‌ها، فاکتور سوم به حساب می‌آید. بر این اساس هر فردی در هر زمینه‌ای نیاز به تمرین دارد که این نیاز در زمینه شاد بودن و شادی بخشیدن هم مصداق خواهد داشت. به این معنا که افراد باید بیاموزند چگونه شاد باشند و چگونه شادی خود را به دیگران هدیه دهند.

رموز ساده
با وجود اینکه زنان عامل اصلی شادی بخشی در خانواده به حساب می‌آیند، برخی زنان از شادی برخوردار نیستند که این موضوع دلایل مختلفی دارد که روانشناس و استاد حوزه و دانشگاه آنها را بر می‌شمارد.
گروهی از زنان وظیفه اجتماعی سنگین تر از توان خود می‌پذیرند و این باعث می‌شود نشاط و شادابی خود را از دست دهند و همچنین توانایی شادی بخشی به دیگران را نداشته باشند. در این گونه موارد وظیفه زنان و مسئولان این است که مراقب باشند اگر قرار است شغل اجتماعی خاصی را بپذیرند متناسب با توان و فرصت آنها باشد.
ضمن اینکه گاهی اوقات بیکار بودن و سرآمدن حوصله باعث می‌شود گروهی از زنان احساس شادابی نکنند، زیرا تکنولوژی و کوچک شدن خانه‌ها موجب می‌شود زنان اوقات فراغت و احساس سردرگمی بیشتری پیدا کنند. از این رو لازم است برنامه‌های متنوع و پویا را  دنبال کنند تا احساس پیشرفت در زندگی شان تقویت شود.
همچنین توقعات نامناسب از خود و اطرافیان موجب کمرنگ شدن شادابی است زیرا به عنوان مثال، داشتن توقع بیش از میزان  توانایی‌های فرزند، باعث می‌شود احساس رضایت مادر از فرزند و اطرافیان کاهش پیدا کند.
رقابت‌های بی‌مورد و آزار دهنده که از آن به عنوان چشم و هم چشمی یاد می‌شود نیز آرامش را زدوده،  اضطراب را جایگزین آن می‌کند و طبیعی است که فرد مضطرب نه شادمانی را درک می‌کند و نه توانایی انتقال آن را به اطرافیان دارد.
همکاری نکردن اعضای خانواده عامل کاهنده دیگری است. در این مواقع مرد خانواده باید توجه داشته باشد اگر همسرش مسئولیت سنگینی را بر عهده دارد نیازمند پشتیبانی و حمایت است و همان‌طور که تأمین مسائل اقتصادی خانواده بر عهده مرد است و او نیاز دارد همســــرش با برنامه ریزی در زمینه هزینه‌ها به او کمک کند، زن نیز احتیاج دارد در زمینه عاطفی از همسرش انرژی مثبت دریافت کند و به این ترتیب  از وظیفه خطیر  شادی رساندن برآید. لذا شوهر و فرزندان باید در این زمینه بیشترین حمایت را از بانوی خانه داشته باشند و بدانند اگر او را در این زمینه تنها بگذارند کارایی و اثر بخشی کمتری را شاهد خواهند بود.

هدیه مادرانه
یکی از مصداق‌های مهم به عنوان کاربرد عملی برای شاد کردن و شاد بودن، داشتن برنامه خانوادگی است. منظور این است که افراد خانواده بدون هرگونه مزاحمت و با جداشدن از دنیای تکنولوژی، در کنار یکدیگر به گفت‌و‌گو بپردازند. به عقیده حجت‌الاسلام هادی مزیت این شیوه آن است که حتی اگر حرف‌های معمولی میان اعضای خانواده رد و بدل شود، مفهوم با هم بودن به اعضای خانواده بخصوص بانوی خانه القا می‌شود. مهم است که در صورت داشتن فرزند و با داشتن گفت و  گوهای دسته جمعی، زن و شوهر زمانی را به گفت‌و‌گوهای دو نفره اختصاص دهند.
از سوی دیگر هر چه زنان در زمینه‌های مختلف هنر بیاموزند و آن را به تجلی دربیاورند از لحاظ عاطفی شاد تر بوده و توانایی بیشتری در شاد کردن اطرافیان خواهند داشت.
علاوه بر این فعالیت‌های بدنی که مصداق مهم آن نرمش هایی است که حتی در درون خانواده امکان اجرا داشته باشد شادابی را به ارمغان خواهد آورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha