جمعه ۲۸ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۰
کد خبر: 144524

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مکاتبات لازم برای بازنگری وضعیت جاده میان گذر دریاچه ارومیه با وزارت مسکن، راه شهرسازی انجام و توافق اولیه برای اصلاح آن و عبور آب از زیر جاده صورت گرفته است.

ابتکار: سطح آب دریاچه ارومیه بالا آمده است

سلامت نیوز:رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مکاتبات لازم برای بازنگری وضعیت جاده میان گذر دریاچه ارومیه با وزارت مسکن، راه شهرسازی انجام و توافق اولیه برای اصلاح آن و عبور آب از زیر جاده صورت گرفته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبر گزاری ایسنا ، معصومه ابتکار در جمع خبرنگاران افزود: در ابتدا قرار بود جاده میان گذر دریاچه ارومیه به گونه‌ای ساخته شود که آب از دو طرف دریاچه جریان داشته باشد اما این نکته در ساخت آن رعایت نشد.

وی اظهار کرد: اکنون قرار است در یک طرح مطالعاتی و انجام نشست‌های تخصصی، وضعیت این جاده بازنگری شود و مقدمات اولیه برای نشست‌های تخصصی در ماه های اول سال جاری برنامه ریزی شده است.

معاون رییس جمهوری گفت: با بارش بارانهای اخیر، لایروبی پشت سدها و احیای تالابها تا حدودی سطح آب دریاچه بالا آمده است.

وی افزود: همچنین با اجرای طرح آموزش جوامع محلی با هدف کشاورزی و توسعه پایدار نیز تا حد زیادی به نحوه استفاده از منابع آبی در این حوضه کمک شده است.

وی ادامه داد: در فاز اول این طرح که با همکاری ژاپن اجرا می شود در 34 روستا اجرا شد و در مرحله دوم که تفاهم نامه آن اواخر سال گذشته به امضا رسیده است 41 روستای دیگر اضافه شد و اکنون این طرح در 75 روستا در حال انجام است.

ابتکار تاکید کرد: ستاد احیای دریاچه ارومیه فعالیت‌های زیادی را برای نجات آن آغاز کرده است و اعتبارات کافی برای این منظور اختصاص یافته است. توقف سدسازی‌ها در حوضه آبی دریاچه ارومیه جزو مصوبات این ستاد است که در حال اجراست.

وی با اشاره به اینکه مطالعه برای مقابله با کانون‌های گرد و غبار در دریاچه ارومیه در دست اقدام است، گفت: برداشت نمک از سطح دریاچه ارومیه جای بحث دارد؛ زیرا برخی از کارشناسان معتقدند که در برخی نقاط وجود کوه‌های نمک مشکل است بنابراین باید برداشت شود و سازمان محیط زیست بر اساس نظر کارشناسی مجوز برداشت نمک در برخی نقاط را صادر کرده است.

وی تاکید کرد: برداشت نمک در برخی از نقاط که به ضرر دریاچه است انجام می‌شود، اما اگر افرادی بدون مجوز محیط زیست اقدام به برداشت نمک می‌کنند تخلف است.

ابتکار گفت: همچنین ایجاد مرکز مطالعات هماهنگی و آینده پژوهی دریاچه ارومیه نیز در دستور کار و مطالعات آن انجام شده و در این راستا در سال 93 تفاهم نامه‌ای با برخی مراکز بین‌المللی امضا شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha