یك پژوهشگر برگزیده بخش كشاورزی گفت، بتاكاروتن طبیعی برای جلوگیری از سرطان به ارزش هر كیلوگرم 750 دلار تولید كرده آورده است.

محمدامین حجازی پژوهشگر برتر و جوان در گفت‌وگو با فارس، در مورد دلیل برتر شدن خود در پژوهش‌ كشاورزی گفت: پژوهش جداسازی میكروارگانیزم‌های بومی با توانایی كاربرد صنعتی و شناسایی آن در قالب دو طرح شامل جداسازی و شناسایی مولكولی جلبك دونالیلا و باكتری اسیدلاكتیك با خصوصیت پروبیوتیك باعث این موفقیت شده است.
حجازی در مورد برنج تراریخته گفت: سایر دوستان بر روی گیاهان تراریخته مانند پنبه و برنج تراریخته كار می‌كنند و به نتایج خوبی رسیده‌اند كه به زودی اعلام می‌شود.
رئیس پژوهشكده بیوتكنولوژی منطقه غرب وشمال غرب كشور در شهر تبریز گفت: در این پژوهشكده روی صنایع غذایی و تولید تركیبات با ارزش غذایی و دارویی از میكروارگانیزم‌ها و غذاهای فراویژه تحقیق می‌شود.
این پژوهشگر برگزیده گفت: در این زمینه‌ها موفق شدیم در جلبك دونالیلا حداقل سویه‌های جدید بومی كشور را جدا كرده و اكنون در مرحله ثبت قرار دارد.
حجازی افزود: همچنین سویه‌هایی با خصوصیات پروبیوتیك را جداسازی كرده و در حال ادامه تحقیق جلبك دونالیلا جلبك چندمنظوره و تولید بتاكاروتن طبیعی از آن هستیم.
وی گفت: تولید بتاكاروتن طبیعی كه ارزش آن به 750 دلار در هر كیلوگرم می‌رسد، به عنوان ماده جلوگیری‌كننده از سرطان استفاده می‌شود و نیز تولید محصولات غذایی دام و آبزیان به دست پژوهشگران كشور انجام شده است.
رئیس پژوهشكده بیوتكنولوژی كشاورزی منطقه شمال غرب و غرب كشور افزود: بتاكاروتن طبیعی در تولید لوازم آرایشی، بهداشتی كاربرد دارد و در این زمینه اكنون به مرحله صنعتی دست یافته‌ایم و با یك كارخانه مواد بهداشتی مذاكره شده كه برخی از تركیبات بهداشتی مانند شامپو از آن تولید شود.
وی افزود: یكی از دست‌آوردهای پژوهشی این مؤسسه تولید جلبك دونالیلا از آب شور است كه به صورت تك‌سلولی انجام خواهد شد.

* ماكارونی سبز غنی شده

حجازی افزود: تولید این جلبك به ویژه در دریاچه ارومیه، دریاچه نمك قم، باتلاق گاوخونی و دریاچه مهارلوی شیراز امكان پذیر است، همچنین در مورد جلبك كلرولا و جلبك غذایی برای غنی‌سازی محصولات غذایی مانند ماكارونی غنی‌شده استفاده می‌شود.
به گزارش خبرنگار فارس ماكارونی غنی شده با جلبك به رنگ سبز در فروشگاههای زنجیره ای عرضه می‌شود.
این پژوهشگر برگزیده افزود: همچنین باكتری پروبیوتیك برای سیستم گوارشی انسان یا آبزیان استفاده می‌شود كه توسط پژوهشگران داخلی تولید شده است.
وی افزود: این باكتری در جهت ارتقای سلامتی انسان و نیز درمان بیماری‌هایی مانند التهابات روده‌ای و در جهت ارتقای سطح امینی بدن و جلوگیری از بروز سرطان مؤثر است كه باكتری پروبیوتیك از محصولات لبنی سنتی تولید شده است.

* تولید قند رژیمی از پساب كارخانه لبنی

رئیس مؤسسه بیوتكنولوژی كشاورزی تبریز گفت: هم‌چنین تولید قند رژیمی با خصوصیت فراویژه فانكشنال از ضایعات صنایع لبنی برای اولین بار در كشور انجام شد كه به مقدار زیادی این ضایعات در صنایع لبنی وجود دارد و بخش اعظم ضایعات بدون تصفیه وارد فاضلاب شده كه هم باعث آلودگی محیط زیست و هم بوی گند در اطراف كارخانه‌های لبنی می‌شود.
حجازی افزود: تولید قند رژیمی گالاكتو الیگوساكاریدها قند فراویژه تولید شده كه به صورت قند رژیمی بسیار با ارزش است، در موسسه بیوتكنولوژی غرب كشور جامه عمل به تن كرده است.
وی افزود: یكی از خصوصیات این قند رژیم پروبیوتیك است كه رشد باكتری پروبیوتیك در گوارش را تقویت كرده و باعث افزایش ضریب سلامتی شده و به عنوان فیبر عمل می‌كند كه قابل هضم نیست.
این پژوهشگر افزود: از طرف دیگر قند رژیمی شیرینی دارد و كاربردهای متنوعی در تولید غذای كودك، غذاهای گوناگون در كشورهای مختلف استفاده می‌شود.
حجازی در مورد ارزش این قند گفت:‌ قند رژیمی در دنیا هر كیلوگرم بین 20 تا 40 دلار به فروش می‌رسد و اولین بار در كشور سال گذشته توسط پژوهشگران ایرانی به دست آمد.
وی تصریح كرد: روش به دست آوردن قند رژیمی توسط پژوهشگران داخلی در دنیا نوین بوده و تولید قند رژیمی قبلاً‌ در انحصار چند كشور از جمله ژاپن قرار داشت كه ما در سطح آزمایشگاهی به آن رسیدیم و با تأمین اعتبار و راه‌اندازی پایلوت تولید نیمه صنعتی انجام شد.
این پژوهشگر برگزیده متولد 1349 است كه در رشته بیوتكنولوژی صنایع غذایی مدرك دكترا و فوق‌دكترا از كشور هلند دریافت كرده و اكنون رئیس مؤسسه بیوتكنولوژی كشاورزی در منطقه غرب و شمال غرب كشور با پایه علمی استادیار پژوهش مشغول خدمت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha