جمعه ۲۸ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۴
کد خبر: 144538

رییس سازمان انتقال خون از آمادگی این سازمان برای ایجاد مرحله اول پالایشگاه تولید داروی مشتق از پلاسما با کمک بخش خصوصی خبر داد.

سلامت نیوز:رییس سازمان انتقال خون از آمادگی این سازمان برای ایجاد مرحله اول پالایشگاه تولید داروی مشتق از پلاسما با کمک بخش خصوصی خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازخبرگزاری ایسنا ،دکترعلی اکبر پورفتح‌الله در همایش روز جهانی هموفیلی گفت: سال گذشته ۴٠ سالگی سازمان انتقال خون را گذراندیم و در گذر از آن آمار تجمعی اهدای خون از مرز۴٠ میلیون واحد گذشت.

وی با اشاره به مصاحبه خود با دکتر علا اولین رییس سازمان انتقال خون، اظهار کرد: تصویری که دکتر علا قبل از تاسیس سازمان انتقال خون ارایه می‌کردند کودکان مبتلا به هموفیلی بودند که مفاصلشان از بین رفته و کسی که فاکتور هشت زیر یک درصد داشت زنده نمی‌ماند، گفت: با تاسیس این سازمان که هدف اصلی آن بیماران هموفیلی و تالاسمی بودند ورود به دومین دهه زندگی بیماران را شاهد بودیم.

پورفتح الله با بیان اینکه در کشور ما دیگر با واژه بیماری برای بیماران هموفیلی و تالاسمی خداحافظی شده، اظهار کرد: ما دیگر بیمارهموفیلی و بیمار تالاسمی نداریم و باید با ادبیات بیماری برای این افراد خداحافظی کرده و روی کیفیت زندگی و ارتقاء زندگی آنها بحث کنیم.

لزوم برنامه ریزی در جهت رفع نیاز کشور به فراورده های خونی

رییس سازمان انتقال خون مداخلات خونی را یک چاقوی دو لبه دانست که در کنار خوبی‌ها، وقایع دردناک نیز دارد و گفت: ما باید از این وقایع دردناک درس گرفته و براساس آن برنامه ریزی کنیم تا با دسترسی هموفیلی‌ها به خدمات و فرآورده‌های خونی، نیاز کشور در این زمینه را مرتفع کنیم.

تاکید رییس انتقال خون بر تامین داروهای مشتق از پلاسما با پلاسمای صد در صد ایرانی

وی افزود: سازمان انتقال خون برنامه ریزی خود را در زمینه داروهای مشتق از پلاسما آغاز کرد و سال گذشته میزان پلاسمای اهدایی ما به ١٧٠ هزار لیتر رسید و ٢٠٠ هزار لیتر هم از طرف بخش خصوصی دریافت کردیم. ما باید برنامه ریزی کنیم تا صد درصد داروهای مشتق از پلاسما را از پلاسمای ایرانی تامین کنیم. تا دیگر دغدغه ورود ویروس های نوظهور و ویروس هایی مثل HIV و HCV از کشورهای دیگر را نداشته باشیم.

پورفتح الله با اشاره به واقعه تلخ خون های آلوده و با بیان اینکه در سال گذشته هیچ گزارشی در خصوص ابتلای افرادی که از داروهای مشتق از پلاسما استفاده می کردند به ویروس HIV نداشته‌ایم گفت: امروزه با بیماری های نوظهور بسیاری مواجهیم و باید برای جلوگیری از ورود آنها به کشور استراتژی داشته باشیم. باید برنامه ریزی کنیم که داروهایی با پلاسمای صد در صد ایرانی تامین کنیم. چراکه این کار علاوه بر بحث سلامت از نظر اقتصادی نیز به نفع کشور است. زمانیکه داروها با پلاسمای ایرانی تهیه شوند بسیار ارزان تر است.

وی افزود: سال گذشته توانستیم سطح واردات فاکتور هشت را افزایش دهیم. بنابراین باید برنامه ریزی کنیم و با تولید داروهای مشتق از پلاسما با پلاسمای ایرانی بتوانیم خدمات خود را ارتقاء دهیم.

پورفتح الله همچنین اظهار کرد: اعتقاد دارم علاوه بر اینکه می‌توانیم داروهای مشتق از پلاسما را با پلاسمای کاملا ایرانی تولید کنیم آماده هستیم که با کمک و همراهی بخش خصوصی راه اندازی مرحله ای یک پالایشگاه را برای تولید خمیر پلاسما در مرحله اول داشته باشیم و خمیر را برای تولید دارو به کشورهای دیگر فرستاده و محصول بگیریم. در مرحله بعد نیر انواع خمیرها و بعد از آن آلبومین و فاکتور هشت و... را تولید کنیم.

وی ادامه داد: امیدورایم با حمایت و برنامه ریزی که در حوزه بهداشت و درمان انجام می‌شود شاهد خودکفایی در زمینه داروهای مشتق از پلاسما و ارزان سازی این داروها با کیفیت و دسترسی بالا باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha